Međunarodna vježba traganja i spašavanja u Jadranskom moru u okviru višenamjenskih pomorskih operacija „ADRIA 2025“ otvorena je u srijedu u Dubrovniku, a provodi je preko tristo sudionika iz svih zemalja Jadranskog mora
Međunarodna vježba traganja i spašavanja u Jadranskom moru u okviru višenamjenskih pomorskih operacija „ADRIA 2025“ otvorena je u srijedu u Dubrovniku, a provodi je preko tristo sudionika iz svih zemalja Jadranskog mora.
Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek rekao je da je Hrvatska kao mediteranska, ali i turistička zemlja svjesna važnosti spašavanja ljudskih života i svih obveza.
„Vrlo je važna usklađenost naših institucija koji su bitni dijelovi tog sustava. Intenzivno ulažemo u nova tehnološka rješenja i nova plovila, sve što je potrebno kako bi sustav funkcionirao. U protekle tri godine nabavili smo 26 novih brodova, a u iduće dvije godine stiže nam 13 brodova za lučke kapetanije te dva višenamjenska broda dužine 40 metara. Ulažemo i u ljude, njihove plaće, edukaciju i radne uvjete, sve kako bi Hrvatska bila sigurna prije svega za svoje građane, a onda i za gospodarstvo i turizam“, rekao je Tušek.
Razmjena iskustava
Ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Siniša Orlić istaknuo je kako nijedna zemlja ne može zasebno zaštititi Jadransko more od onečišćenja, već je nužna suradnja.
„Ovakve su vježbe važne radi razmjene iskustava, ali je jednako bitno i usklađivanje propisa. Vježna je utemeljena na iskustvima u prošlosti i procjeni rizika koja kaže da će teško doći do velikog izljeva nafte ili srednje teških ulja. Premda treba biti svjestan da u Jadransko more godišnje uđe oko 60 milijuna tona opasnog tereta. Nama se događaju manji izljevi u lukama, do pet kubnih metara goriva, uglavnom dizela ili lakog goriva, što je daleko lakše za riješiti“, objasnio je Orlić.
Markovčić Kostelac: Vježba uključuje različite rizike
Izvršna direktorica Europske agencije za sigurnost mora (EMSA) Maja Markovčić Kostelac rekla je da vježba uključuje različite rizike kako bi se testirala spremnost za najteže situacije.
„Nikad ne možemo biti sigurni da se sutra neće dogoditi nešto slično scenariju vježbe. Najvažnije je uskladiti procesude različitih nadležnih tijela. Onda možemo zajednički planirati razvoj opreme koja nam je potrebna za dopunjavanje, a ne preklapanje. Stanje je sve bolje, a to je dugoročan proces“, izjavila je Markovčić Kostelac.
Vježba traganja i spašavanja SARex
Prva aktivnost vježbe je „SARex“ - praktična vježba traganja i spašavanja, uključujući gašenje požara, uz sudjelovanje MRCC Rijeka i SAR jedinica sudionika. Potom slijedi „POLex“ – praktična vježba suzbijanja onečišćenja mora u okviru ASAP projekta, povezana sa SARex scenarijem, a vježba će se završiti CISE treningom – praktičnom obukom o razmjeni informacija putem CISE mreže, u prostorijama MMPI u Zagrebu, uz mogućnost online sudjelovanja Italije i Slovenije.
U pomorskoj vježbi sudjeluju Uprava sigurnosti plovidbe, Nacionalni centar sigurnosti plovidbe, Lučka kapetanija Dubrovnik, Pomorska policija, Ravnateljstvo civilne zaštite, Antiteroristička jedinica Lučko, Obalna straža RH, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, Hrvatska vatrogasna zajednica, Plovput Split, Cian Split, Dezinsekcija Rijeka i Brodospas. Od međunarodnih partnera sudjeluju Obalna straža Talijanske Republike, Slovenska pomorska administracija, Europska agencija za pomorsku sigurnost EMSA, Europska agencija za kontrolu ribarstva EFCA, Europska agencija za graničnu i obalnu stražu FRONTEX te jadranske zemlje sudionici projekta Adriatic Sensitive Areas Protection (ASAP).