U EUROPSKOM TOP 5

Što treba Hrvatskoj? Nastavnici poput Lidije Kralj!

12.05.2015 u 14:24

Bionic
Reading

Lidiju Kralj, profesoricu matematike i informatike u Osnovnoj školi u Velikom Bukovcu, brojne su institucije i mediji prepoznali kao svijetli primjer inovativnosti u obrazovanju: EU, Microsoft, strane i domaće novine i portali itd.

Ako je suditi po onome što je entuzijastična učiteljica do sada pokazala u praksi i neumorno pokazuje čak i nakon četvrt stoljeća poučavanja, Hrvatskoj, da bi postala uspješna zemlja, ne treba mnogo više od slično posvećenih učitelja; osim eventualno sustava koji će takve napore znati vrednovati.

Daily Edventures web-stranica koja se bavi obrazovanjem objavila je prije par dana tekst u kojem učiteljica Kralj, proglašena heroinom edukacije, govori koliko joj je za odabir profesije bilo važno to što je imala dobru nastavnicu iz matematike. Također objašnjava na koji način je svoj rad s učenicima učinila kreativnijim, o čemu se kod nas već godinama neumorno govori kao o jednom od ključnih koraka u reformi školstva

'Strast za matematiku svaki dan sja za učenike Lidije Kralj koja je razvila svoju metodu poučavanja matematike nazvanu 'Metoda 270°'. U sklopu nje Kralj svojim učenicima daje priliku da sami kreiraju obrazovni sadržaj na temu zadanu kurikulumom', piše Daily Edventures i naglašava kako inovativna tehnika kod učenika razvija kreativne, prezentacijske i organizacijske vještine, a ne samo sposobnosti memoriranja napamet.

Jedan od pet uzora nastavnika EU-a

Microsoft pak Lidiju Kralj predstavlja kao jedan od pet europskih primjera inovativnih učitelja.

U tekstu naslovljenom 'Transformiranje europskog obrazovanja: 5 inspirativnih nastavnika predvodi put' autor piše da Kralj u svojim učionicama testira nove tehnologije kako bi se sama uvjerila što je za njezine učenike dobro, a što ne.

'Pripremanje učenika za digitalnu pismenost i cjeloživotno učenje smatram svojom misijom. Generacije koje se sada školuju, kao i one koje tek dolaze, trebaju se pripremiti za svakodnevne interakcije s ICT-jem', kaže Kralj na Microsoftovoj mrežnoj stranici.

Među ciljevima koje si je postavila u svojem radu, uz razvoj kreativnosti učenika, učiteljica iz Velikog Bukovca posebno izdvaja tri: zaštitu podataka učenika, upozoravanje učenika na pretjerivanje u dijeljenju podataka i sprečavanje nasilja na internetu.

Na tom tragu napravljen je i nagrađeni projekt EU-a 'Sigurnost djece na internetu' koji su zajedno provele OŠ Veliki Bukovec kao nositelj projekta i partneri iz OŠ 'Mato Lovrak' iz Nove Gradiške, OŠ Popovača, OŠ Gripe iz Splita i OŠ Mladost iz Osijeka.

Za svoju ulogu u projektu dobila je nagradu Microsoft Innovative Educator Expert 2014., a kompanija ju je pozvala da od 28. travnja do 1. svibnja u Redmondu u SAD-u sudjeluje na konferenciji Microsoft Globe Educator Exchange E2 s koje se vratila puna pozitivnih iskustava i dojmova.

'Bilo je izvrsno osjetiti pažnju koju Microsoft posvećuje učiteljima i vidjeti koliko ih zanima naše mišljenje o raznim primjenama tehnologije u obrazovanju', rekla je za tportal Lidija Kralj.

'Energija, pozitivna atmosfera te druženje s učiteljima sličnih ideja i načina rada važan je dio ovakvih konferencija i suvenir koji smo ponijeli kućama', dodala je.


Lidija Kralj u Redmondu, Lidija Kralj
I boravak u SAD-u iskoristila za napredovanje

Na konferenciji u Redmondu sudjelovalo je 300 učitelja iz 87 zemalja. Nastavnici su, kaže Kralj, na njoj imali priliku vidjeti i slušati Microsoftove vodeće stručnjake za obrazovanje kao što su Anthony Salcito i Eve Psalti, ali i izvrsne učitelje Angelu Maiers i Ziauddina Yousafzaija, oca slavne Malale, sudjelovati u radionicama kolega, pogledati 200-tinjak projekata na TeachMeetu te odgovoriti na postavljeni izazov - osmisliti zajednički projekt na temu hrabrosti i predvođenja.

No Kralj se nije zadovoljila samo slušanjem predavanja. Posjet je iskoristila kako bi napravila još jedan iskorak u struci koju očito strastveno voli. Tijekom tri dana u Redmondu položila je ispit za edukatore 'Microsoft Certified Educator' kojim se potvrđuju kompetencije i vještine za korištenje tehnologije u obrazovanju. Trenutačno je jedina osoba u Hrvatskoj s ovim certifikatom.

Mogu i drugi, ne samo informatičari!

Kralj priznaje da kao stručnjakinja za informatiku u odnosu na ostale nastavnike ima određene prednosti koje joj omogućuju da na inovativan način razvija svoje digitalne obrazovne programe i instrumente. No uvjerena je da slično mogu i drugi učitelji, čak i oni bez posebnih informatičkih vještina.

'Imam konkretne primjere kolegica koje rade odlične vlastite sadržaje, a nisu informatičarke po struci. Jedan od takvih primjera su nastavnice iz udruge Zvono', kaže Kralj.

Potvrdu svojeg uvjerenja da zahtjevni pothvati postaju mogući kada postoji volja i dobra suradnja pronašla je i na konferenciji, u skupini u kojoj je radila zajedno s pet ljudi s različitih kontinenata.

'Iskustvo rada u međunarodnom timu učitelja pokazalo je kako se možemo međusobno nadopunjavati, kako lako možemo raditi zajedno i u samo par sati osmisliti projekt koji ćemo provesti s učenicima tijekom sljedećih mjesec dana. U mojem timu bili su kolege iz Južne Afrike, Kanade, Kine i Singapura, a osmislili smo projekt "Personalizirana hrabrost" kojim želimo pomoći učenicima da se suoče sa svojim strahovima i nadiđu ih. Učenici će s partnerima iz pet zemalja podijeliti svoje priče i pokazati hrabrost te pružiti podršku drugima. Za taj projekt nagrađeni smo priznanjem za izgradnju učiteljskih kompetencija na Educator Challenge u sklopu konferencije', ispričala je naša profesorica.

'Posjetili smo i izložbu Kent Technology Expo na kojoj su učenici iz 40-ak osnovnih i srednjih škola pokazali kako koriste tehnologije i što su naučili, uključujući u svoja predstavljanja i sudionike konferencije. Učenici su vrlo kompetentno i s puno znanja i samopouzdanja govorili o svojim projektima s različitim temama od ekologije, programiranja i izrade predmeta, do robotike i izrade obrazovnih sadržaja. Nadam se da ćemo jednom imati priliku i u našoj Hrvatskoj vidjeti takvo zanimanje za rad učenika i škola', rekla je Lidija Kralj.

Entuzijastična učiteljica kaže da je cilj projekta za koji je nagrađena unapređenje digitalne kompetencije djece i poticanje učenika da preuzmu odgovornost za vlastitu sigurnost s naglaskom na osnaživanju i isticanju odgovornog ponašanja i digitalnog građanstva te općenito povećavanje znanja i razumijevanja problema u području sigurnosti mladih na internetu.

'Učitelji iz pet osnovnih škola izradili su za školski kurikulum više od 800 različitih digitalnih obrazovnih sadržaja o sigurnom korištenju interneta. Udžbenici i e-udžbenici u virtualnoj učionici, priručnici za učitelje i roditelje te raznovrsni multimedijski sadržaji kao što su kvizovi, animirane priče, računalne igre i videozapisi besplatno su dostupni osnovnim školama na mrežnoj stranici projekta petzanet.hr i na kanalu YouTube', objasnila je Lidija Kralj.

Ako je kvalitetno obrazovanje motor razvoja, kako to pokazuju brojna istraživanja i primjeri uspješnih država, čini se da bi Hrvatska s Lidijom Kralj i učiteljima sličnog entuzijazma mogla imati sasvim pristojnu perspektivu. No pitanje je koliko se može sustavu unatoč?