ZAKONSKO KONTROLIRANJE RASPRODAJE

Sniženja moguća samo u siječnju i srpnju

13.01.2014 u 12:00

Bionic
Reading

U samo dva termina u godini trgovci će ubuduće smjeti otvoriti sezonska sniženja. Prvo sniženje kupcima će moći ponuditi od 1. do 15. siječnja, a drugo u prvoj polovici srpnja. Riječ je, prema procjeni stručnjaka, o najvećoj novosti koju donosi novi Zakon o zaštiti potrošača, čiji je nacrt od danas na javnoj raspravi, otkriva Jutarnji list

Sadašnji zakon donesen 2007. godine nije datumski ograničavao trgovce u rasprodajama. U nacrtu novog zakona rasprodaja se razlikuje od sezonskog sniženja koje će - zaživi li članak 20. - moći godišnje trajati ukupno četiri mjeseca. Naime spomenuti datumi u siječnju i srpnju označit će rokove početka sezonskih sniženja koja najdulje mogu trajati 60 dana.

Budući da bi novi zakon trebao biti usvojen do 15. ožujka (što se poklapa s Danom potrošača), to znači da će prvo sezonsko sniženje trgovci u Hrvatskoj otvoriti u srpnju i ono će, ovisno o početku, potrajati tijekom kolovoza, odnosno ukupno dva mjeseca. Hrvati će tako, slično kao u brojnim zemljama Europske unije ili SAD-u, masovno šopingirati ukupno četiri mjeseca u godini. Trgovci će se pritom morati držati odredbe prema kojoj se najveći postotak sniženja cijena mora odnositi na najmanje petinu svih proizvoda sa sniženom cijenom. Drugim riječima, barem 20 posto proizvoda morat će imati najveće sniženje. Zaobiđu li to pravilo, prijeti im kazna od 10.000 do 100.000 kuna.

Rasprodaja se pak u nacrtu zakona omogućava pod pet uvjeta, pa je trgovac ubuduće može organizirati ako zatvara trgovinu, seli se u drugi poslovni objekt, ima zahtjevne građevinske radove u objektu ili prestaje s prodajom određenog proizvoda. Posljednja mogućnost koju nudi prijedlog zakona trgovcima za rasprodaju je poprilično općenita odredba 'više sile'. Predlagač je objašnjava na razne načine iskoristivom frazom 'kad je poslovanje trgovaca ozbiljno ugroženo'. Što se tiče akcija za pojedine artikle, one neće smjeti trajati dulje od 30 dana.

'Angažirao sam pravnike za češljanje nacrta zakona. Novost sa sezonskim sniženjem je nepotrebna jer zadire u pitanje poslovne politike trgovaca koji sami trebaju odlučiti kada idu u rasprodaje. Tržište mora biti slobodno, ne plansko, a ovdje se pokušava vremenski planirati razdoblje sezonske rasprodaje', pojasnio je Jutarnjem predsjednik Hrvatskog saveza udruga potrošača Ilija Rkman, smatrajući da se ovakvim definiranjem u određenom obliku smanjuje sloboda tržišta.