GRAĐANIN KANE U 3D

Rupert Murdoch – posljednji preživjeli medijski bog?

rupert murdoch

rupert murdoch

Izvor: Pixsell / Autor: Hubert Boesl/DPA

Premda mu je 80 godina australski medijski magnat sve čvršće pritišće papučicu gasa. Rupert Murdoch možda nije među sto najbogatijih ljudi na svijetu, ali ima utjecaj o kojem većina superbogataša može samo sanjati. Otprilike tri četvrtine čovječanstva je na ovaj ili onaj način u mentalnom kontaktu s nekim od njegovih medija, a bit će uskoro i više – Murdochu je britanska vlada neizravno omogućila kupnju preostalih 61 posto dionica BSkyB, najvećeg satelitskog kanala na pretplatu u Velikoj Britaniji i Irskoj

Rupertu Murdochu ovih dana jedino biologija ne ide u prilog. Što se tiče medijskog biznisa, čovjek jaše jednoroga prema zvijezdama. Pred sedam godina potukao je CNN na američkom TV news tržištu, a devet od deset najgledanijih kablovskih programa pripadalo je njegovu medijskom carstvu. Ovih dana pak zakuhava se početak nečega što bismo mogli nazvati desantom na BBC, što bi legendarnu otočku televiziju moglo pomesti iz konkurencije za gledateljstvo.

Naime, britanski ministar kulture Jeremy Hunt odobrio je transfer BskyB-ja, satelitskog kanala nama poznatijeg kao Sky News, na ime nove kompanije koju će sponzorirati News Corp i koja će nakon 10 godina omogućiti Murdochu da vlasnički udio od 39 posto, koji sada ima, poveća na 100. Konkurencija se totalno unezvjerila. U Guardianu, Telegraphu, Trinity Mirroru, Associated Newspapersu i inima optužuju Cameronovu vladu da se slizala sa starim frendom i kroz prozran trik otvorila mu vrata apsolutnom vlasništvu. Poslovni urednik na BBC-ju, Robert Peston opisuje odluku ministra kulture kao najavu velikih promjena u medijskom prostoru Velike Britanije, što je već očito iz same činjenice da će News Corp i BSkyB zajedno proizvoditi profit o kojem BBC može samo mokro sanjati.

U Murdochovu taboru se kunu da će učiniti sve da urednici i nadzorni odbor Skya budu potpuno neovisni i nepristrani, no australski građanin Kane je i prije davao takva obećanja od kojih nije ostalo apsolutno ništa. Dovoljno je baciti oko na Fox Channel i svima s deset deka zdrave percepcije je jasno da je Murdchova ideološka agenda i više nego eksplicitna. Iste je priče bacao kao pijesak u oči i kada je preuzimao Wall Street Journal i Times. Priče koje su se ubrzo pokazale nevjerojatno bajkovite i nestvarne po pitanju stvarne uredničke nezavisnosti, da parafraziramo Stevena Barnetta, profesora komunikacija sa Sveučilišta u Westminsteru.

Indikativno je da je Jeremy Hunt promijenio prethodnu odluku da čitav slučaj ispita Komisija za tržišno natjecanje. Ministar kulture se busa u prsa da ima totalne garancije News Corpa da će Sky ostati neovisan. Odjednom su pismene potvrde, detaljni planovi poslovanja i usmena obećanja sasvim dovoljan sigurnosni mehanizam protiv monopolizacije medijskog prostora. Cameron očito vraća dugove. Dvojac se privatno sreo na Murdochovoj jahti 2008, a News Corp je otvoreno stao na konzervativnu stranu za vrijeme izborne kampanje. Stari medijski lisac je nanjušio da mu dotada dragi laburisti gube tlo pod nogama, a kapital voli pobjednike. Uostalom, već se jednom stavio na uslugu konzervativnoj vladi, u doba kada je Margaret Thatcher dijelila pravdu, a povlači se i teza da su novine The Sun značajno pridonijele izbornom trijumfu Johna Mayora 1992. godine.

Baš kao što je Murdoch gajio iznimno prijateljske odnose s Tonyjem Blairom, kojem je čak ponudio visoko seniorsko mjesto u News Corpu nakon što ovaj za sobom zalupio vrata Downing Streeta 10. Baš kao što se na vlastitu inicijativu susreo sa svakim američkim predsjednikom od Jimmyja Cartera do Obame.

Ipak, Murdoch će morati iskrcati pozamašnu svotu keša želi li stopostotno vlasništvo BSkyB-ja. U lipnju prošle godine nudio je preostalim dinočarima 7 funti po dionici, bio je odbijen. Satelitskom news kanalu ide prilično dobro i čovjek će morati platiti čak i 8.5 funti ako se želi dokopati preostalog vlasničkog udjela. To će ga ukupno stajati 9,1 milijardu funti. Nota bene, prema novom dealu, u sljedećih deset godina neće moći kupiti ni jednu dionicu Skyja bez prethodne autorizacije ministra kulture.

Hoće li se Murdoch baš tako lako provući i otvoriti si put za radikalnu promjenu snaga u britanskom eteru u sljedećoj dekadi, znat ćemo bolje 21. ožujka, do kada se prihvaćaju žalbe na odluku ministra. Isti taj eter prepun je kontradiktornih izjava od one da BBC ionako treba propasti jer opstoje tek kao vladin mikrofon, do one da su najsvjetliji protagonisti medijske ljevice. Adut Skya pak nisu nikakve ideološke zavrzlame. Kanal sa preko 10 milijuna pretplatnika prozvodi oko milijardu funti godišnjeg profita. To je negdje cifra gdje podjele na lijevo i desno, i općenito debate o tome tko je načelno, ideološki, politički u pravu, postaju infantilno smješne. Vjerojatno je i Murdoch tako dugo poživio jer se prečesto slatko smijao.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi