SABOR O ŠKOLOVANJU

'Rezultati državne mature pokazuju da su naši maturanti ispodprosječni'

  • Autor: Maja Šurina
  • Zadnja izmjena 12.07.2012 16:09
  • Objavljeno 12.07.2012 u 11:07
Željko Jovanović

Željko Jovanović

Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek

'Ako pogledamo ovogodišnje rezultate državne mature i rezultate PIZ-a testova istraživanja jezičnih kompetencija, onda zaista po tim rezultatima ispada da su naši maturanti ispodprosječni. Zbog toga je sigurno potrebno unijeti promjene u sustav školstva', objašnjavao je saborskim zastupnicima ministar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović predstavljajući izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama, koji bi trebao uvesti barem dio tih obećanih promjena

Jedna od glavnih promjena koje donosi zakon je i ukidanje polugodišnjeg zaključivanja ocjena. 'Nakon više analiza i razgovora mi smatramo da je ovakav prijedlog, dobar jer su naša dva polugodišta neujednačena. Prvo polugodište je kraće. Ako si uzmete da se u 9. mjesecu radi na nekakvom inicijalnom provjeravanju prethodnog gradiva, a da u 12. mjesecu krene

Patrik Macek/PIXSELL

Patrik Macek/PIXSELL

Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek/PIXSELL

stampedo s ocjenjivanjem, ostaje vam 10. ili 11. mjesec za učenje novog gradiva. Mi smatramo da ćemo ovim prijedlogom omogućiti da se u prvom polugodištu učenici koncentriraju na učenje, a da glavno mjerilo njihova rada ne bude ocjena', kazao je Jovanović odbacivši pritom kritike da roditelji neće znati za napredak djeteta, s obzirom na to da su nastavnici dužni tijekom godine održati tri roditeljska sastanka.

Osim toga, novina u zakonu je i skraćivanje roka u kojem se učenik može ispisati iz jedne i upisati u drugu školu, što će đaci moći napraviti do 31. ožujka tekuće školske godine. 'I ja sam svjedok situacije kada su se učenici koji su imali puno loših ocjena znali ispisati iz škole praktično nekoliko dana prije završetka, otići u neki drugi grad ili školu i tamo pod čudnim okolnostima položiti sve negativne ocjene i onda se vratiti u onu istu školu u kojoj su skupili te negativne ocjene. To je bio podcjenjivački odnos i prema ljudima u toj školi, ali i kolegama učenicima', kazao je Jovanović

Jovanović je najavio i izmjene koje se tiču 'transparentnijeg izbora ravnatelja', pri čemu bi članovi školskih odbora bili obvezni iznositi stavove tijela koja su ih delegirala u odbore, a kako bi se, rekao je Jovanović, izbjeglo samovoljno odlučivanje.


Iako su u oporbi pohvalili neke izmjene u ovom zakonu, većina oporbenih klubova upozorila je Jovanovića i na proračun za Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta. 'Ciljevi reforme obrazovanja, pa i ovakvih poteza, uvijek su isti - bolja razina obrazovanja, rasterećeni učenici, dobro odgojena djeca i jeftinije obrazovanje. E sad, teško da se sva ta četiri cilja mogu ostvariti ako država zaključi da joj je uputno štedjeti na obrazovanju. Država u kriznim vremenima, država koja hoće imati perspektivu, država koja ima namjeru napraviti nešto sa sobom u okruženju civiliziranih nacija, ne bi smjela štedjeti na obrazovanju, nego bi obrazovanje trebala shvatiti kao najprofitabilniju investiciju', kazao je Nikola Vuljanić iz Hrvatskih laburista.

Zbog financija je bila zabrinuta i Ivanka Roksandić koja je u ime HDZ-a rekla da njezina stranka neće podržati izmjene zakona. 'Iako smatramo da su neki prijedlozi ovog zakona dobri, cijeli prijedlog zakona nećemo moći podržati. Na kraju vam moram reći da ćete vi zaista biti čarobnjak i to zato što ste u obrazloženju rekli da za provedbu zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva. Primjerice, podržavamo pravo na nastavak redovnog obrazovanja učenika niže stručne spreme, ali kako ćete osigurati novac? Podržavamo i to da se produljuje na godinu dana onih koji nisu maturirali ili nisu položili državnu maturu, da i dalje budu redovni učenici. To je jako dobro, ali to, ministre, iziskuje financijska sredstva', kazala je Roksandić.

Posebno se osvrnula i na ukidanje zaključivanja polugodišnjih ocjena. 'To nije dobro. Kod planiranja rada u školi postoje dva ciklusa, dva polugodišta i nije dobro da se učenik ne vrednuje na polugodištu. Takva ocjena dala je učeniku motiv. Ocjena mora biti rezultat rada učenika i ona će odrediti vrijednost učeničkih kompetencija za to razdoblje', kazala je Roksandić.

S ukidanjem tih ocjena nije se složio ni dio vladajuće koalicije. Naime, slične argumente kao HDZ, imao je i HSU-ov Željko Šemper. 'Ocjene su jedini objektivni pokazatelj učenikovog znanja, motiviraju učenika na redovito učenje. Ocjena predstavlja poticaj učeniku, ali i roditelju i nije teret. Ova bi promjena više poticala neredovit rad i proizvela bi veliki šok za učenike i nastavnike na kraju školske godine. Učenici ne bi imali potrebu svoje obveze ispunjavati u manjim vremenskim intervalima pa bi se one akumulirale. Svi znamo da većina učenika uči kampanjski i odgađanje obveza njima je samo gomilanje gradiva', kazao je Šemper naglasivši da će HSU uložiti amandman u kojem će tražiti da se polugodišnje ocjene ne ukidaju.

Za ostanak polugodišnjih ocjena založio se i HDSSB iako će podržati prijedlog izmjena zakona. 'Izražavamo bojazan da neće biti kontinuiranog praćenja uspjeha učenika što može stvarati poteškoće prije svega za same učenike. Može se dogoditi da se učenik opusti. Ovo praćenje i neocjenjivanje na polugodištu stvara jednu ozbiljnu opasnost da dođe do totalnog popuštanja sustava', kazao je HDSSB-ov Josip Salapić.

Međutim, ideju vlade i resornog ministra pokušao je obraniti SDP-ovac Domagoj Hajduković. 'Zaključivanje ocjena nije presudno. Učenici će se i dalje ocjenjivati, ocjene stoje u imenicima, roditelji imaju pravo uvida u ocjene i mogu znati kakav su uspjeh njihova djeca postigla na polugodištu. Može li se to riješiti možda nekim neformalnim dopisom škole, u kojem će jednostavno na kraju polugodišta biti pobrojane ocjene koje su učenici stekli po pojedinim predmetima, to će biti stvar škole', rekao je Hajduković.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi