SOCIOLOG DRAŽEN LALIĆ

'Pretkampanja - sukob psa koji ne grize i starog psa koji neće naučiti nove trikove'

  • Autor: Mladen Obrenović
  • Zadnja izmjena 05.10.2011 09:16
  • Objavljeno 05.10.2011 u 07:01
Jadranka Kosor Zoran Milanović kosor milanović

Jadranka Kosor Zoran Milanović kosor milanović

Izvor: Pixsell / Autor: Davor Puklavec/PIXSELL

Dvjema američkim poslovicama o psima – jednoj koja kaže kako 'nijedan seljak ne želi u dvorištu imati psa koji ne grize' i drugom po kojoj se 'starog psa ne može naučiti novim trikovima', sociolog Dražen Lalić sažeto je opisao pretkampanju za parlamentarne izbore u kojoj dvoje lidera – Zoran Milanović i Jadranka Kosor i njihove stranke nastoje zauzeti što bolju poziciju za skorašnji službeni početak kampanje, a time i na samim izborima 4. prosinca

Predstavljanje 'Plana 21' Kukuriku koalicije po velikim hrvatskim gradovima, kojim Zoran Milanović i politički partneri nastoje javnosti i biračima predstaviti svoj izborni program te 'mini sabori' HDZ-a kojima u sličnom putujućem cirkusu Jadranka Kosor i najbliži joj suradnici 'krstare' Hrvatskom sociologa Dražena Lalića s Fakulteta političkih znanosti asocirali su na dvije poslovice o psima.

Doduše, jasno se ogradio kako za političke aktere najjačih hrvatskih stranaka 'ne misli da su psi', nego je poslovice odlučio uzeti kao zgodnu prispodobu. 'Poslovica kojom se svojedobno koristio Harry Truman o tome kako 'nijedan seljak ne treba psa koji ne grize', najbolje oslikava komuniciranje Zorana Milanovića u posljednje vrijeme. Već razmjerno dugo on 'ne grize'. Uglavnom ne odgovara na napade, čeka da dođu izbori i preuzme vlast', slikovit je Lalić.

Analizirajući HDZ-ov agresivan ulazak u predizborno nadmetanje, ustvrdio je kako je riječ o 'ponavljanju starih trikova iz 2003. i 2007.' 'HDZ danas ne zna drugo,nego provoditi negativnu, pa i prljavu kampanju, manipulirati i izbjegavati realnost. HDZ-ovci su dokazani majstori PR-a i političkog marketinga. Međutim, nema više Ive Sanadera koji je nosio njihove kampanje, kune su otišle u dim i nemoguće je prikupiti onoliko novca za kampanju kao ranije. Također, u posljednjih osam godina toliko su se uprljali u različitim aferama i pokazali toliku neumješnost vladanja da i mnogi njihovi pristalice ovog puta neće glasati za njih ili neće izaći na izbore. Unatoč svemu, HDZ ostaje taj politički pas koji neće naučiti nove trikove', ukazuje Dražen Lalić.

Jedan od 'trikova' koji bi Lalić preporučio Jadranki Kosor i njezinim suradnicima jest 'Mea Cupla plus pozitivna vizija' kojim se s dna političkog ambisa svojedobno izvukao Bill Clinton.

'Jadranka Kosor i novo staro vodstvo HDZ-a imali su šansu čak 26 mjeseci da nešto učine na planu rješavanja ekonomskih teškoća zemlje i nisu učinili gotovo ništa. Što se tiče korupcije trebali su na Saboru HDZ-a priznati svoju političku odgovornost i odmah predstaviti novu strategiju u borbi protiv korupcije i drugih društvenih problema, ali se nisu odlučili za taj pristup. Zapravo se i dalje uzdaju u svoj ranije svemogući politički marketing kojim manipuliraju i izbjegavaju istinu o stanju ekonomije i društva u cijelosti', konstatirao je Lalić uz napomenu i kako je 'medijsko forsiranje jednog političkog lica javnosti itekako dozlogrdilo'.

Kad je u pitanju 'pas koji ne grize', upozorio je kako se 'dulje vrijeme osjeća nezadovoljstvo simpatizera SDP-a i lijeve koalicije koji nemaju povjerenja ni u Zorana Milanovića, niti u mnoge njegove najbliže suradnike, jer ne govore otvoreno što misle o teškoćama zemlje i načinu prevladavanja tih teškoća'. 'Kad bi Milanović poduzeo veći rizik, zasigurno bi dobio veću potporu, ali on je prilično istraumatiziran gubitkom gotovo dobivenih izbora prije četiri godine. Slijedom tih loših iskustava ide u drugu krajnost i ne želi ništa riskirati, očito smatrajući da može dobiti izbore niskim profilom kampanje, dakle ako ne odgovara na optužbe i ne prihvaća izazove druge strane', podsjeća Lalić.

Plan 21 - kamilica od programa

Sociologu i politologu Draženu Laliću, koautoru knjige 'Izborne kampanje u Hrvatskoj' koju je napisao zajedno sa Suzanom Kunac, ni u programu HDZ-a, niti programu Kukuriku koalicije nema dovoljno konkretnih mjera za rješavanje najvećih društvenih problema.

'Dok je to za HDZ djelomice i razumljivo, jer su bili na vlasti, pa bi ih netko mogao upitati zašto nisu provodili te mjere, u svom programu Kukuriku koalicija ne govori ni o čemu konkretno. I kad daje program – to je kamilica od programa. Ne žele ulaziti u sukobe i anesteziraju kampanju, a kampanja bi trebala biti jedna otvorena i bolna rasprava o ključnim problemima i društvenim pitanjima', napominje Lalić.

Po njemu, kampanja se 'sadržajno razvodnjava', pa mnogi građani i zbog toga neće izaći na izbore. 'Osnovno pitanje je kakva će pobjeda biti i koliki će legitimitet imati pobjednička koalicija. Da postane snažna vlast, potreban im je velik legitimitet, kao što ima Viktor Orban. Ako nastave s ovakvim komuniciranjem, toliki legitimitet vjerojatno neće dobiti', smatra Lalić.

Sudeći po istraživanjima javnosti, ali i po reakcijama običnih građana, pa i po ukupnoj društvenoj atmosferi, Lalić smatra kako je 'već sada jasno, ako se ne dogodi neko čudo, HDZ gubi izbore', međutim upozorava kako se 'događa apsurdna situacija u kojoj je stranka koja ima napretek razloga da je se kritizira, koja ima toliko slabih mjesta, zapravo ta koja je agresivna i napada suparnika koji već osam godina ne obnaša državnu vlast'.

'Izbjegavanje Milanovića i vodećih SDP-ovaca, pa i većine čelnih ljudi Kukuriku koalicije, s izuzetkom Vesne Pusić i Radimira Čačića, da uđu u raspravu može utjecati na to da se dio građana, koji su inače skloni promjenama, demoralizira i ne prepozna kako ne postoji nijedan pojedinačni ili kolektivni akter, osim Dragutina Lesara i djelomice HSLS-a, koji su u stanju reći onu čuvenu: popu pop, a bobu bob', procjenjuje Lalić.

Posebno strahuje i kako bi 'pretjerano agresivna i negativna, pa i prljava HDZ-ova kampanja' na jednoj strani i Milanovićev 'mlaki pristup' na drugoj strani mogli prouzročiti vrlo slab izlazak birača na izbore, ali ne smatra da i u takvoj situaciji može doći u pitanje pobjeda lijeve koalicije.

'Dok su u HDZ-u motivirani težnjom da zadrže vlast, pa ne govore o problemima običnih ljudi i teškoćama u koje je zemlja zapala te razlozima koji su do toga doveli, po čemu su pravi politički autisti koji žive u svom svijetu i ništa ih ne može poremetiti u tome, ni Milanović i njegovi ne komuniciraju otvoreno s biračima. Kao da im je taktika sazdana na osnovnom cilju da se dođe na vlast. Vlast je sredstvo, kako to vide obični građani, a ne cilj kako to izgleda doživljavaju mnogi naši političari', zaključuje Dražen Lalić.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi