ZABRANA STVORILA SIVU ZONU

PR agencije vraćaju se u Vladu na velika vrata

17.03.2016 u 11:59

Bionic
Reading

U roku od dva do tri mjeseca, kako neslužbeno doznaje tportal u razgovoru s nekoliko PR stručnjaka, vlada Tihomira Oreškovića će po svemu sudeći ukinuti uredbu svojih prethodnika otprije četiri godine, kojom je svim državnim tijelima i kompletnom javnom sektoru zabranjeno angažiranje agencija za odnose s javnošću. Premda se informacija ne može službeno potvrditi kod glasnogovornice Vlade Sunčane Glavak, koja izbjegava novinare, u stručnim krugovima ova odluka smatra se vrlo izvjesnom jer drže da je neodrživa, ali i zato što se proteklih godina raznim metodama ionako zaobilazila

Još 2012. vlada Zorana Milanovića svim ministrima, čelnicima državnih zavoda, agencija i tvrtki zabranila je korištenje usluga PR agencija bez posebne dozvole, obrazloživši da je u tim tijelima zaposleno sasvim dovoljno stručnjaka koji mogu samostalno odraditi poslove odnosa s javnošću. Ipak, to se tumačilo prije svega osvetom šefa SDP-a zbog brojnih kritika njegovog komunikacijskog stila, a mnogi su u svemu vidjeli i prste tadašnje premijerove savjetnice Zinke Bardić, inače direktorice strateških komunikacija u PR agenciji Madison, kao i početak unutarstranačkog obračuna s Aleksandrom Kolarić, i danas predsjednicom Hrvatske udruge za odnose s javnošću (HUOJ).

Protekla Vlada svejedno je u nizu slučajeva angažirala stručnjake na ovom polju - od bivšeg ministra poduzetništva i obrta Gordana Marasa, preko Turističke zajednice, do Hrvatske agencije za ugljikovodike, koja je provodila kampanju oko istraživanja i eksploatacije nafte i plina na Jadranu. Otkrilo se i da je zabranu vlastite vlade prekršio ministar zdravlja Siniša Varga kada je kao ravnatelj HZZO-a koristio usluge tvrtke Rijetka biljka, no naknadno je pojašnjeno da ona nije angažirana za PR nego za 'izradu dvojezične monografije' i 'treninga javnog nastupa za govornike na konferenciji u Opatiji'.

Općenito, Milanovićeva odluka otvorila je prostor u sivoj zoni u kojoj su se stručnjaci za odnose s javnošću umjesto svojim poslom bavili područjem marketinga, digitalnih komunikacija i srodnih djelatnosti. Sličnim putem zasad kreće i nova Vlada te je u svoje redove dovela stručnjaka Damira Juga - on je angažiran kao savjetnik za društvene djelatnosti prvog potpredsjenika vlade, ali se u medijskim krugovima pretpostavlja da će se uključivati i u oblikovanje medijske slike o radu Vlade i predstavljanje njenih strateških poteza.

'Nijedan program Vlade koji uključuje širu populaciju praktički se ne može provesti bez odgovarajuće PR strategije i iskreno se nadam da će se naš posao ponovno 'legalizirati'. Istina je da je struka djelomično osramoćena u doba Ive Sanadera, ali i da se većina novca nije prala preko PR-a, nego marketinških agencija', upozorava jedan poznati PR stručnjak, za ovu prigodu želeći ostati anoniman. U njihovo ime, naime, i dalje javno istupa predsjednica strukovne udruge Aleksandra Kolarić.

'Zabrana je bila rezultat privatne zloupotrebe političke pozicije bivšeg premijera za obračun sa mnom i stručnjacima za odnose s javnošću jer su kritički govorili o premijerovoj političkoj komunikaciji. Ali, da, i zato što je kolegica Zinka Bardić u tom trenutku imala postupak pred Sudom časti jer je u isto vrijeme bila zaposlenica agencije i savjetnica premijera', govori Kolarić

'Taj potez je nanio najviše štete bivšoj Vladi RH jer je onemogućio kvalitetno prezentiranje poteza koje je dobro napravila. U cijelom svijetu nije poznat slučaj da je u javnom sektoru zabranjena samo jedna intelektualna djelatnost i to je bilo duboko diskriminatorno - ako su se već službeno pravdali štednjom, onda su trebali zabraniti sve intelektualne usluge koje su u outsourcingu. Samim agencijama manje je napravljena financijska, a više reputacijska šteta', kaže predsjednica HUOJ-a. Ona upozorava i da je zabrana angažiranja PR-a za tvrtke u državnom vlasništvu predstavljala kršenje zakona jer po njemu vlasnici ne smiju utjecati na upravu koja vodi poslovnu politiku - pogotovo ako se sama tvrtka natječe na otvorenom tržištu.

'Svi europski projekti i projekti Svjetske banke u sebi nose element predviđen za vidljivost i komuniciranje, a koliko je Milanovićeva odluka bila besmislena, dokazao je on sam jer je - u trenutku kada mu je javni rejting pao na 17 posto - angažirao stranog stručnjaka i njegovu agenciju. Tu se također radi o novcu poreznih obveznika jer se SDP s gotovo 70 posto financira iz javnih izvora', upozorava Kolarić.

Službeno, SDP je usluge PR-ovca Alexa Browna platio nešto manje od milijun kuna, no nije poznato koliko je koštao njegov angažman za period prije same predizborne kampanje - hrvatski stručnjaci procjenjuju da se radi o tri do četiri milijuna kuna.

Hrvatska udruga za odnose s javnošću već u mandatu prethodne Vlade RH inicirala je ukidanje sporne uredbe, što je ušlo u dokument 'Javne preporuke za poslovne i profesionalne usluge', uz upozorenje da se radi o kršenju regulative Europske unije. On zasad nije usvojen, već se u organizaciji Ministarstva gospodarstva nalazi u javnoj raspravi.

Komunikologinja Smiljana Leinert Novosel, profesorica na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, drži da zabranu korištenja PR agencija treba ukinuti jer se pokazalo da ipak postoji potreba za stručnjacima ovog tipa, pogotovo kod dijela političara višeg ranga.

'Ljudi nužno ne znaju ili ne moraju znati komunicirati. PR stručnjake treba koristiti u mjeri koja je nužna da bi se građanima poslala dobra i kvalitetna poruka. No vrlo je bitno paziti prilikom odabira i provoditi jasnu kontrolu koga se angažira i za koji novac. Treba strogo paziti koliko se troši i pobrinuti se da se ne pogoduje pojedincima', upozorava Leinert Novosel.