Poljske oklopne snage već neko vrijeme nailaze na probleme zbog svojih tenkova Abrams čiji se plinskoturbinski motori učestalo kvare, a dodatnu poteškoću kod tih glavnih borbenih tenkova čini i njihova enormna potrošnja goriva zbog čega brojni vojni analitičari dovode u pitanje mogućnost učinkovite i dugoročne upotrebe Abramsa u borbenim uvjetima. Evo što poljsko ministarstvo obrane namjerava učiniti kako bi vojska mogla nesmetano koristiti Abramse koji su tek nedavno nabavljeni u Sjedinjenim Državama
Varšavski dnevni list Gazeta Prawna objavila je ovih dana kako Poljska ima značajnih poteškoća s radom i popravkom plinskoturbinskih motora na nedavno nabavljenim američkim tenkovima Abrams. Tim povodom list je razgovarao s Jacekom Goszczyńskim, predsjednikom tvrtke WZL1 koja je specijalizirana za popravke i modernizaciju helikoptera koji koriste slične motore kao i tenkovi Abrams.
Goszczyński je pojasnio da Abramse pokreću turboosovinski motori AGT1500C koji zahtijevaju specijalizirano industrijsko održavanje u certificiranim tvornicama helikoptera, no Poljska te zahtjeve nije uzimala u obzir prilikom odlučivanja o kupnji tih tenkova. Prema Goszczyńskom, trenutno u Poljskoj ili Europi ne postoji kvalificirana tvrtka koja može u potpunosti servisirati i popravljati plinskoturbinske motore koji se koriste u tenkovima Abrams.
Stoga se Abramsovi motori moraju slati u vojno skladište u Annistonu u američkoj saveznoj državi Alabami, jedino mjesto na svijetu gdje je moguća potpuna zamjena komponenti motora AGT1500C. Goszczyński je istaknuo da je održavanje tih motora slično održavanju helikoptera budući da se ne uzima u obzir samo kilometraža, već i broj pokretanja motora i radni ciklusi, dok se tek opsežnom dijagnostikom određuje može li se motor ponovno koristiti.
Budući je problem s održavanjem Abramsovih motora izazvao opravdanu zabrinutost kod Poljaka, osobito u trenutku kada pojedina izvješća ukazuju da Rusija sprema nove ofenzive, tamošnje ministarstvo obrane je najavilo kako pokreće program proširenja sveobuhvatnih popravnih pogona nacionalne obrambene industrije za Abramse. Službena Varšava je precizirala da će ti pogoni biti operativni do iduće godine, dok bi popravak motora AGT1500C trebao započeti 2028. godine.
Upitna učinkovitost na bojišnici
Trenutno, poljsko ministarstvo obrane razmatra i mogućnost osnivanja ovlaštenog servisnog centra za popravak takvih motora u zemlji, zajedno s američkom tvrtkom Honeywell. Osim toga, napominje se da će tvornica WZL1 biti jedina tvrtka u Poljskoj koja će moći održavati Abramsove plinskoturbinske motore. Uz probleme održavanja motora u borbeno spremnom stanju, aktivno se raspravlja i o pitanju velike potrošnje goriva kod Abramsa u usporedbi s tenkovima Leopard 2 ili južnokorejskim K2 Black Panther.
Kao rezultat toga, poljska vojska je prisiljena povećati potrebu za tankerima za gorivo kao dijelom tenkovskih postrojbi i obujam kupnje goriva za njihovu podršku. Taj dodatni problem također je izazvao zabrinutost stručnjaka koji dovode u pitanje mogućnost učinkovite i dugoročne upotrebe Abramsa u borbenim uvjetima. Stoga ne čudi da je Varšava nedavno potpisala izvršni ugovor za isporuku još 180 južnokorejskih tenkova K2, od kojih će njih 64 biti proizvedeni u modifikaciji K2PL, prilagođenoj potrebama poljske vojske.
Poljska je u siječnju 2023. potpisala ugovor za nabavu 116 tenkova Abrams M1A1 uz opremu i logističku podršku u ukupnoj vrijednosti od 1,4 milijarde dolara, od čega oko 200 milijuna dolara plaćaju Sjedinjene Države. Riječ je o polovnim tenkovima koje je koristio američki Marinski zbor, a koji bi trebali poslužiti kao prijelazno rješenje do dolaska modernije inačice M1A2 SEPv3.
Prve isporuke već korištenih tenkova krenule su u lipnju 2023., dok je završni kontingent isporučen u lipnju prošle godine. Nešto ranije, u travnju 2022. potpisan je ugovor vrijedan 4,7 milijardi dolara za kupnju 250 novih M1A2 SEPv3 inačica Abramsa, s isporukom planiranom do kraja 2026. godine. Prva pošiljka od 28 tih tenkova stigla je u Poljsku u siječnju ove godine, dok je tijekom prošlog svibnja isporučeno njih još 19 radi evaluacije i integracije u poljsku vojsku.
Treći u NATO-u po izdacima za obranu
Prema planu, Poljska namjerava imati 116 Abramsa u inačici M1A1 i 250 primjeraka u varijanti M1A2 SEPv3. Abramsi se integriraju u 18. mehaniziranu diviziju, a ranije su bili namijenjeni 1. oklopnoj brigadi stacioniranoj u Varšavi, kao i 19. mehaniziranoj brigadi. U međuvremenu je u Poljskoj uspostavljan regionalni centar za servis i održavanje u Poznańu, u partnerstvu s američkim General Dynamicsom i domaćom tvrtkom PGZ. Pored toga, planirano je postupno prebacivanje proizvodnje i održavanje komponenti unutar Poljske.
Za razliku od modela M1A1, noviji M1A2 SEPv3 ima napredni sustav stabilizacije i upravljanja paljbom s integriranim Hunter-Killer senzorima, poboljšano balističko računalo i terminalne ciljnike treće generacije. Motor je identičan u obje varijante, s time da novija inačica ima veću pouzdanost i lakšu dijagnostiku mogućih kvarova. Inačica SEPv3 je tri tone teža od izvorne varijante zbog novog kompozitnog oklopa, a ima i bolju kibernetičku zaštitu te pomoćni generator koji može napajati sustave bez rada glavnog motora.
Uz to, SEPv3 ima dramatično bolje noćne senzore i sposobnosti djelovanja u uvjetima loše vidljivosti te je za razliku od M1A1 potpuno digitaliziran i integriran u NATO mreže. Također, novija inačica ima i povećani modularni paket pasivne zaštite te protudronske rešetke koje su itekako važne u borbenim uvjetima u kojima bespilotne letjelice igraju glavnu ulogu.
Premda je SEPv3 bitno skuplji od izvorne inačice, ali donosi dugoročnu prednost za razliku od polovnih inačica nabavljenih od američkih marinaca. Inače, poljska nabava Abrams tenkova je dio šire modernizacije poljskih oružanih snaga, uz kupnju južnokorejskih tenkova K2 i drugih sustava poput HIMARS-a, Patriota i F-35. Varšava značajno ulaže u vlastitu obrambenu industriju, s trećim najvećim izdacima u NATO-u i planom iskorištavanja 5 posto BDP-a za obranu, počevši od iduće godine.