NOVA TURISTIČKA ATRAKCIJA

Osijek zahvaljujući Mađarima dobio vodenicu od 1,8 milijuna kuna!

12.12.2015 u 09:29

  • +5

Putevima mlinara - replika vodenice

Izvor: Pixsell / Autor: Davor Javorovic

Bionic
Reading

Vodeničko kolo zavrtjet će se opet nakon punih 70 godina na rijeci Dravi, no ovaj put kao osječka turistička atrakcija. Riječ je o novoizgrađenoj, najvećoj vodenici u Hrvatskoj, ali i jedinoj koja će mljeti brašno na vodenički kamen

Osječka vodenica se sastoji se od dva katamarana, a u sredini je ugrađeno vodeničko kolo promjera šest metara te kućice od 70-ak četvornih metara u kojoj se nalazi mlinarski mehanizam s kamenom i dio ugostiteljskog sadržaja.

Vodenica je izgrađena u sklopu projekta 'Putevima mlinara u prekograničnom području' koji se financira novcem iz fondova Europske unije u sklopu programa IPA prekogranične suradnje Hrvatske i Mađarske. Prema projektu, završetak Mlinarevog puta je u Muzeju mlina u mađarskom mjestu Orfu kod Pečuha, a turisti će na ruti moći vidjeti i mlinove u Duboševici, Suzi i Mohaču.

'Glavni je cilj projekta jačanje i razvoj kulturalnog turizma u prekograničnom području, promocijom kulturnog i tradicijskog naslijeđa. Nastojimo oživjeti stare zanate koji su bili važni za društveno-ekonomski razvoj regije', izjavila je za medije Ivana Jurić, voditeljica projekata u RRA.

Prema riječima Srećka Kukića, pomoćnika pročelnice Upravnog odjela za programe i projekte Europske unije i gospodarstvo Grada Osijeka, vrijednost prijavljenog projekta bila je 400 tisuća eura, od čega je 50 posto trebao pokriti mađarski partner, dok je drugu polovicu trebao isfinancirati Grad Osijek.

'Tijekom gradnje troškovi su se nepredviđeno povećali pa je ukupna cijena same vodenice bila 1,8 milijuna kuna, od čega je Europska Unija platila 800 tisuća kuna, a Grad Osijek milijun kuna', kaže Kukić. U cjelokupnoj realizaciji ovog projekta sudjelovali su kao partneri još Ekološka udruga Vodenica, Regionalna razvojna agencija Slavonije i Baranje, Muzej mlina Orfu, kod Pečuha te Turistička zajednica Osijek.

'Namjena osječke vodenice bit će višestruka jer osim što je atrakcija na osnovi tradicijskog starog zanata, vodenica će biti fotopunkt (photopoint) za turiste, na njoj će se proizvoditi i izrađivati suveniri te održavati radionice. Na taj način oživjet će se i dio osječke povijesti te podsjetiti na vrijeme kada su Dravom plovile vodenice, a na njima se mljele žitarice. U Osijeku ih je bilo čak 60, a koristile su se sve do 1945. kada je i posljednja uništena tijekom savezničkog bombardiranja grada', kaže Saša Uranjek, direktor osječke Turističke zajednice.

Naglasio je i kako im je u odabiru načina realizacije ovoga projekta od velike pomoći bilo petogodišnje iskustvo stručnjaka iz Svetog Martina na Muri, čija je vodenica više od četiri godine u funkciji.

No idejni začetnik vodenice na Dravi je udruga Vodenica i njezin osnivač Stanislav Davidović - David. On je, s prijateljima iz udruge još 2008. napravio projekt, a godinu dana poslije ga prezentirao gradskim čelnicima. Nakon šest godina ideja je doživjela realizaciju projektom 'Mlinarov put'. Na izradi vodenice David radi od prvog dana, a iskustvo koje je stekao kao tesar, stolar, izrađivač namještaja, drugih drvenih predmeta, pa i katamarana, itekako mu je dobrodošlo. Gradnja nije bila nimalo laka jer je, vodenica teška oko tridesetak tona, gotovo cijela ručno izrađena. Obrađeno je 70 kubičnih metara drveta, potom osušeno i lijepljeno.


'Gradnja je započela u Zagrebu, gdje su sagrađena dva trupa-plovila, a potom su prevezeni u Luku Tranzit i sastavljeni palubom. Nakon toga vodenica je spuštena u vodu, a ostali radovi kao što su gradnja kućice s krovom i mehanizma vodenice, izvedeni su na vodi. Nakon toga je vodenica dovučena rijekom u grad. Trenutačno još uštimavamo remenice i radimo na prijenosu kako bismo dobili adekvatnu brzinu okretanja kamena', objasnio je David.

David je u gradnji sudjelovao ispred Udruge Vodenica, dok je izvođač radova bila tvrtka Metal Zec iz Iloka.

'Tvrtka ima iskustva u gradnji, istina ne plutajućih, ali nekih vrsta mlinova pa je to ipak olakšalo posao. Nije uopće lako pronaći izvođača spremnog na posao gradnje vodenice poput ove naše', istaknuo je David.

A da je pri izvedbi određenih radova bilo problema potvrdio je i vlasnik tvrtke Krešimir Zec.

'Ovo je prva vodenica koju smo gradili na vodi. Znate kako je to, priroda je nepredvidiva i stvori poteškoće gdje se najmanje nadaš. Pomoglo nam je iskustvo gradnje broda koji smo prošle godine sagradili, tako da smo uspješno priveli kraju i izgradnju vodenice', kaže Zec.

Vodenica je smještena na lokaciji kod stare vodovodne centrale na Gornjodravskom šetalištu, u blizini kompe koja posjetitelje prevozi na lijevu obalu Drave u Zoološki vrt, o čemu se vodilo računa kako bi se dodatno objedinila turistička ponuda za sve veći broj posjetitelja.

Naime, Osijek je sve popularnija turistička destinacija. Turistička zajednica Osijeka, bilježi lagani rast broja turista koji su posjetili grad na Dravi. U prvih šest mjeseci, brojka posjetitelja od prošlogodišnjih 20.545 popela se na 20.713, dok je broj noćenja povećan za 600-tinjak novih noćenja. Osijek je posebno interesantan cikloturistima, a i individualnim gostima čija je ideja aktivno provesti godišnji odmor vozeći se od destinacije do destinacije. Također je sve veći broj poslovnih ljudi na raznim eventima kongresnog turizma, a popularnosti grada pridonosi i zračna linija Osijek - London te sve češći riječni dolasci kruzerima.

'Broj turista mogao bi se još dodatno povećati kada se realizira projekt Putevima Nikole Šubića Zrinskog i Sulejmana Veličanstvenog. Riječ je o edukativno-enološko-gastronomskom projektu na ruti od Osijeka do Sigeta. Taj je projekt nominiran u okviru IPA prekogranične suradnje Hrvatska – Mađarska, u sklopu kojeg se realizirao i projekt obnove stare osječke vodenice', kaže Uranjek.

Novi prepoznatljivi simbol grada, osječka vodenica, već će prve turiste primiti 18. prosinca kada će svečano započeti s radom.