'BIO BI TO DEMAGOŠKI EKSHIBICIONIZAM'

Milanović i Linić objasnili zašto sebi neće smanjivati plaće

19.11.2012 u 15:50

Bionic
Reading

Nakon predstavljanja Državnog proračuna za 2013. godinu, premijer Zoran Milanović i ministar financija Slavko Linić obrazložili su na konferenciji za novinare svoju gospodarsku politiku za narednih godinu dana. Dodatke na plaće zaposlenih u javnom sektoru, kažu, moraju rezati, pa makar gledali prosvjede s prozora na Markovom trgu

Milanović i Linić tvrde da će i dalje štititi osnovicu plaće i koeficijente u državnim i javnim službama, a uštedu od 2,3 milijarde kuna pokušat će postići na rezanju dodataka na plaće. Premda vjeruju u dogovor sa sindikatima, za što imaju nešto više od mjesec dana, ako se ne dogovore - ukida se Temeljni kolektivni ugovor i vladajući će planirano provesti sami.

'Pokušat ćemo te uštede provesti razgovorom jer u 2013. godini moramo nastaviti s reformama. Rashodi su nam ogromni, nama rastu kamate iz godine u godinu i mislim da uz puno napora možemo uštedjeti', rekao je premijer Milanović. Ministar Slavko Linić kaže da su pregovori sa sindikatima u tijeku i da se radi na rezanju troškova prijevoza i ukidanja nekih posebnih dodataka. Naime, nekima dodaci čine čak 50 posto plaće. 

To su ogromni i inertni sustavi', rekao je Milanović i dodao da se radi o ravnoteži proračuna: 'Neću reći baš da se radi o nacionalnoj sigurnosti, ali to su stvari od visokog nacionalnog značaja. Mnogi će biti nezadovoljni, već čujem od poljoprivrednika da im ne paše smanjenje... Ali, iz proračuna se isplaćuju plaće za jednu petinu ukupno zaposlenih u zemlji, ovi ostali se moraju snaći sami. Svi mogu biti zaštićeni, ali nitko ne može biti apsolutno zaštićen. Razlog zašto se na plaće nije uspjelo potrošiti manje ove godine je inertnost ogromnih sustava. Ljudski je da ljudi ne žele pustiti nešto što su do sada imali, ali nakon pet godina kritike čini se kao da država nije učinila ništa', pojasnio je Milanović namjeru da se smanji izdvajanje za plaće zaposlenih u javnim službama.

Ako se nikako ne uspiju dogovoriti sa sindikatima, spremni su na štrajk i prosvjede: 'Pravo štrajka je ustavno pravo. Otvorili smo Markov trg. Izgovaraju se imena ministara, a sutra će i moje. To je realnost. Razinu realnosti očekujemo od svih. Mogu, ne moraju, ja ću biti uporan', poručio je Milanović.

HOĆE LI I SEBI SMANJIVATI PLAĆE?

No, upitani jesu li spremni sebi smanjiti plaće, kažu da nisu i da bi to bila samo demagogija koja ne bi imala nikakav efekt na proračun. 'Pisalo se da sam ja predlagao smanjenje plaća ministrima i moram reći da to nije istina', rekao je ministar financija Slavko Linić: 'Nije istina da sam predlagao takve demagoške aktivnosti. Ja polazim od toga da je politika Vlade jasno definirana i odredili smo se na početku oko posebnih mirovina. Probajte shvatiti i da je taj efekt toliko minoran da ne znam koja bi bila svrha takvog poteza.'

Premijer Milanović kaže da se razmišljalo o 'linearnom smanjivanju plaća': 'Tu su dužnosnici, naravno, najizloženiji. Neću to pitanje nazvati demagoškim, nego vas pozivam da napravite usporednu analizu plaća dužnosnika zemalja EU-a u odnosu prema bruto proizvodu po paritetu kupovne moći. Pa možemo diskutirati sljedeći put o tome kolike su plaće najviših državnih dužnosnika u Hrvatskoj. Također, u odnosu s državnim sektorom, ako je to tema za razgovor. Izazivam vas da napravite analizu kolike su plaće u Francuskoj, Njemačkoj, Slovačkoj, Estoniji i Bugarskoj...' Milanović, naime, smatra da su plaće dužnosnika u Hrvatskoj daleko manje nego njihovih kolega u drugim europskim zemljama.

ZAŠTO SE U KRIZI KUPUJU NOVI AUTOMOBILI?

'Isto je i za službene automobile, to je operativni trošak poslovanja. Rekao sam da smanje klase automobila. Kada dođe trošak popravka skupog automobila kojem je jamstvo isteklo, osjećam se opljačkano bez obzira na to što to nije formalno moj novac, nego državni. To je bezumno plaćati', odgovorio je Milanović još jednom na kritike zbog nabave novih automobila za novi vozni park MUP-a.

'Idite na jeftinije automobile, uzimajte ih na leasing, kao trošak poslovanja. O tome Vlada više neće odlučivati, nego svaki ministar i čelnik tijela javne uprave. Oni će biti za to direktno odgovorni. Ako netko bude uhvaćen da kupuje Cayenne ili neki skupi auto, onda će to oni objašnjavati javnosti. Čuo sam da su nekog lokalnog čelnika HDZ-a uhvatili da je rekao istu stvar i napali ga. Da, stari auto se raspao! Možemo se dogovoriti da se automobil ne koristi. Ali, ako ih ima, mora se naći način da budu opeativni trošak i da ne koštaju 600.000 kuna nego 300.000 kuna - ako služe svrsi. Neću dopustiti da se na troškove servisa baca državni novac, a to se trenutno događa. Ne znate kad se kvari, ne možete planirati troškove i ostajete bez auta. Tak' se domaćinstvo ne vodi', zaključio je Milanović.

RASTU CIJENE CIGARETA, ALI VLADAJUĆI RAČUNAJU NA VJERNOST KONZUMENATA

Objašnjavajući planirani rast proračunskih prihoda, Linić je rekao da rast očekuje od usklađivanja stope PDV-a i trošarina s europskim direktivama. Tako će cigarete za početak poskupjeti za otprilike za jednu kunu po kutiji, a kasnije možda za još tri kune, Linić je uvjeren da zbog toga neće pasti potrošnja cigareta: 'Računamo na vjernost konzumenata, neovisno o cijeni', rekao je Linić.

Na pitanje kada se i kako Vlada planira zaduživati, Linić je ponovio da je 2013. planirano zaduživanje od ukupno oko 27 milijardi, od čega je 16 milijardi za refinanciranje obveza.
Za potrebe refinanciranja, vjerojatno će se već u siječnju ići na zaduživanje od oko 15 milijardi kuna na europskim i američkim tržištima, a budu li potrebna i dodatna zaduženja, moguće je da će se ići i na azijsko tržište, rekao je Linić. Milanović i Linić i dalje su uvjereni da će se, unatoč povećanju državne potrošnje, i u sljedećoj godini ostati u okvirima Zakona o fiskalnoj odgovornosti.