DRŽAVA DERE BRODARE
Konkurenciji Jadrolinije harač od 220 tisuća eura - i to u privatne džepove!

Blue line Davor Begović, Inge Šerić direktorica turističke agencije Split Tours i Henry Jorgensen
Izvor: Cropix / Autor: Duje Klarić/Cropix
Hrvatskim Pomorskim zakonikom propisano je da brodovi pod stranim zastavama obavezno koriste usluge navođenja pri uplovljavanju i isplovljavanju u luke, a monopol na taj posao još od 1997. godine ima privatizirana državna tvrtka Split Pilot. Dapače, zakon dozvoljava samo jednog koncesionara za ove usluge, pa je konkurenciju nemoguće očekivati. Tvrtka Blue line registrirana je u Panami, no na svoja dva broda zapošljava 40 Hrvata, svu opskrbu, servise i održavanje ima u Hrvatskoj, gdje naručuje i sve intelektualne usluge te plaća osiguranje.
'U svojih petnaest godina rada imam između tri i četiri tisuće uplovljavanja u splitsku luku, no svejedno sam prisiljen koristiti usluge peljara - za razliku od kolega iz Jadrolinije, koji slobodno uplovljavaju čak i ako im je to prvi dolazak u Split', upozorio je zapovjednik broda 'Regina della Pace' Davor Begović. Drugim riječima, država reketari strane tvrtke za račun privatnika.
'U Anconi, recimo, zapovjednik s više od 20 uplovljavanja dobiva certifikat o poznavanju luke, pa je peljar obavezan samo pri uplovljavanju i troškovi su smanjeni na minimum', kazao je kapetan Begović. Cijene u Hrvatskoj, s druge strane, regulira Ministarstvo i o njima nema pregovora, dvostruko su veće nego u Italiji, a u Blue lineu sumnjaju da prvi čovjek splitske Lučke kapetanije Boris Matošić zbog inzistiranja na tome štiti interese privatne peljarske tvrtke.
'Već desetljećima plovimo između Hrvatske i Italije i nikada nismo primali nikakve subvencije, pa bi bilo normalno da barem u ovom segmentu imamo jednake uvjete. Investirali smo 15 milijuna eura u trajekte i prvi u Hrvatskoj uveli 'low cost' linije i sustav prodaje karata putem interneta, a naši kapetani poznaju akvatorij barem jednako kao i kapetani kod konkurencije, no svejedno plaćamo još 220 tisuća eura godišnje privatnoj tvrtki. To nije lijepa poruka za investitore, Hrvatska će tako teško privući nova ulaganja i doživjeti otvaranja novih brodskih linija', kazao je predsjednik Uprave Blue linea Henry Jorgensen, Danac koji više od deset godina živi u Splitu.
'Što očekujem od novom ministra? Ne očekujem puno, no bilo bi lijepo da svi na tržištu imaju jednake uvjete', dodao je Jorgensen.
Iz kabineta ministra Hajdaša Dončića reakciju na upozorenja iz Splita obećali su tijekom četvrtka.
- jadrolinija
- monopol
- Siniša Hajdaš Dončić
- ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture
- brodari
- trajektna linija Split - Ancona
- Blue line
- Split pilot