DRŽAVA DERE BRODARE

Konkurenciji Jadrolinije harač od 220 tisuća eura - i to u privatne džepove!

  • Autor: Damir Petranović
  • Zadnja izmjena 02.05.2012 16:46
  • Objavljeno 02.05.2012 u 13:22
Blue line Davor Begović, Inge Šerić direktorica turističke agencije Split Tours i Henry Jorgensen

Blue line Davor Begović, Inge Šerić direktorica turističke agencije Split Tours i Henry Jorgensen

Izvor: Cropix / Autor: Duje Klarić/Cropix

Međunarodna brodarska kompanija Blue line, koja punih 19 godina održava trajektnu liniju između Splita i talijanske Ancone, novog ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Sinišu Hajdaša Dončića javno je upozorila na neravnopravan položaj u koji je dovedena zbog državnog pogodovanja Jadroliniji i splitskoj peljarskoj tvrtki Split Pilot. Tvrtka koja je jedina održavala vezu s Italijom čak i za vrijeme rata i koja godišnje preveze 200 tisuća putnika i oko 30 tisuća vozila prisiljena je nepotrebno plaćati 220 tisuća eura godišnje, za razliku od konkurencije, a milijunski iznosi slijevaju se na račun vlasnika privatnog Split Pilota

Hrvatskim Pomorskim zakonikom propisano je da brodovi pod stranim zastavama obavezno koriste usluge navođenja pri uplovljavanju i isplovljavanju u luke, a monopol na taj posao još od 1997. godine ima privatizirana državna tvrtka Split Pilot. Dapače, zakon dozvoljava samo jednog koncesionara za ove usluge, pa je konkurenciju nemoguće očekivati. Tvrtka Blue line registrirana je u Panami, no na svoja dva broda zapošljava 40 Hrvata, svu opskrbu, servise i održavanje ima u Hrvatskoj, gdje naručuje i sve intelektualne usluge te plaća osiguranje.

'U svojih petnaest godina rada imam između tri i četiri tisuće uplovljavanja u splitsku luku, no svejedno sam prisiljen koristiti usluge peljara - za razliku od kolega iz Jadrolinije, koji slobodno uplovljavaju čak i ako im je to prvi dolazak u Split', upozorio je zapovjednik broda 'Regina della Pace' Davor Begović. Drugim riječima, država reketari strane tvrtke za račun privatnika.


'U Anconi, recimo, zapovjednik s više od 20 uplovljavanja dobiva certifikat o poznavanju luke, pa je peljar obavezan samo pri uplovljavanju i troškovi su smanjeni na minimum', kazao je kapetan Begović. Cijene u Hrvatskoj, s druge strane, regulira Ministarstvo i o njima nema pregovora, dvostruko su veće nego u Italiji, a u Blue lineu sumnjaju da prvi čovjek splitske Lučke kapetanije Boris Matošić zbog inzistiranja na tome štiti interese privatne peljarske tvrtke.

'Već desetljećima plovimo između Hrvatske i Italije i nikada nismo primali nikakve subvencije, pa bi bilo normalno da barem u ovom segmentu imamo jednake uvjete. Investirali smo 15 milijuna eura u trajekte i prvi u Hrvatskoj uveli 'low cost' linije i sustav prodaje karata putem interneta, a naši kapetani poznaju akvatorij barem jednako kao i kapetani kod konkurencije, no svejedno plaćamo još 220 tisuća eura godišnje privatnoj tvrtki. To nije lijepa poruka za investitore, Hrvatska će tako teško privući nova ulaganja i doživjeti otvaranja novih brodskih linija', kazao je predsjednik Uprave Blue linea Henry Jorgensen, Danac koji više od deset godina živi u Splitu.

'Što očekujem od novom ministra? Ne očekujem puno, no bilo bi lijepo da svi na tržištu imaju jednake uvjete', dodao je Jorgensen.

Iz kabineta ministra Hajdaša Dončića reakciju na upozorenja iz Splita obećali su tijekom četvrtka.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi