Prosvjed vozača kamiona iz Bosne i Hercegovine koji je započeo u ponedjeljak ujutro odvija se prema planu i trajat će do ispunjenja zahtjeva koje su pred vlasti te zemlje, ali i tijela Europske unije postavile tvrtke za koje rade, potvrdio je Velibor Peulić, koordinator konzorcija pod nazivom "Logistika BiH"
Od ranih jutarnjih sati kamioni su blokirali prilaz carinskim terminalima na većini graničnih prijelaza s Hrvatskom i Srbijom a kolone parkiranih kamiona zakrčile su i cestovne prilaze većim gradskim središtima u zemlji. Putnički promet preko granice odvijao se bez posebnih poteškoća.
Konzorcij "Logistika BiH" okupio je prijevozničke tvrtke koje, prema njihovim tvrdnjama, zapošljavaju 47 tisuća ljudi i ključne su za opskrbu BiH svim vrstama robe. Rezultat je to činjenice da BiH nema gotovo nikakve željezničke veze s inozemstvom pa se najveći dio izvoza i uvoza odvija cestovnim prometom.
Peulić je novinarima u Sarajevu kazao kako su na prosvjed bili prisiljeni jer nikada nisu dobili odgovore od vlasti na postavljene zahtjeve.
"Od Drine do Une, od Save do mora naši su transportni kapaciteti zaustavljeni", kazao je.
Prijevoznici se godinama žale na administrativne zapreke i lošu organizaciju unutar BiH što im otežava poslovanje a njihovo nezadovoljstvo kulminiralo je nakon što su se vozači kamiona suočili s kaznama i protjerivanjima s teritorija EU kada se utvrdi da tamo borave više od 90 dana unutar šest mjeseci. To je pravilo koje se primjenjuje na turistička putovanja.
"Prvi naš zahtjev je: prestanite nas uhićivati u EU", kazao je Peulić.
Isti taj problem imaju vozači kamiona iz drugih država zapadnog Balkana no prijevoznici iz BiH ipak su se neovisno o tome odlučili za samostalni prosvjed koji je već prvog dana postao oružje unutarnjopolitičkih obračuna.
Tako je bivši predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik iskoristio priliku da se fotografira s nekima od sudionika prosvjeda uz poruku kako ih podupire a za sve njihove probleme optužio je ministra prometa Edina Fortu, koji je i čelnik Naše stranke (NS) jedne od članica bošnjačko-građanskog bloka unutar vladajuće koalicije u BiH.
"Forto je sam kreirao ovaj problem i ovako se prolazi kada se udruže Forto, političko Sarajevo i delegacija EU u Sarajevu. Sve ide na teret građana", poruka je koju je Dodik objavio na društvenim mrežama pozivajući ministra prometa da podnese ostavku.
No prosvjednici su ranije upozorili kako je jedan od krivaca za loš položaj u kojemu se nalaze i ministar vanjske trgovine Staša Košarac, vjerni Dodikov suradnik.
Njega drže odgovornim za loš rad Ureda za veterinarstvo BiH zbog čega se suočavaju s problemima pri izvozu i uvozu odnosno kod carinskog nadzora. Kritizirali su i Zorana Tegeltiju, čelnika carinske uprave kojega je na to mjesto također postavio Dodik.
Peulić je pojasnio kako upravo zbog neučinkovite administracije vozači kamiona na prelazak granice u prosjeku čekaju i do 15 sati.
Ministar Forto ranije je kazao kako je svjestan problema prijevoznika i da njihove prosvjede podupire ali je krivnju adresirao na kadrove u vlasti koje je postavio Dodik.
"Činjenice su jasne: ono što je u našoj nadležnosti je urađeno ili u završnoj proceduri, a ono što nije – stoji kod drugih institucija", izjavio je.
Podsjetio je kako su Dodikovi ministri u Vijeću ministara BiH ti koji su odbili podržati uspostavu odbora koji bi se bavio olakšavanjem međunarodnog i međuentitetskog prometa čime su srušili jedini mehanizam koji bi osigurao trajna rješenja i obvezao sve aktere na odgovornost.