PRVA POMOĆ

Kako je tragedija u Blatu digla na noge zagrebačke gradske oce: Neviđeno brzo postavili ležeće policajce

24.05.2019 u 15:48

Bionic
Reading

Pogibija djeteta u zagrebačkom naselju Blato ponovno je otvorila pitanje sigurnosti prometa na Karlovačkoj cesti i ulozi tzv. ležećih policajaca u sprječavanju prometnih nesreća prouzročenih brzom vožnjom. Tragedija koja se dogodila u četvrtak navečer odjeknula je toliko snažno da su gradski oci u rekordnom roku odobrili postavljanje usporivača prometa na mjestu nesreće - radovi su počeli danas, a ugradnja cjelokupne signalizacije i opreme završit će sutra. Predstavnici lokalne vlasti otkrivaju za tportal zašto ležeći policajci nisu i ranije postavljeni, a prometni stručnjak Željko Marušić obrazlaže sigurnosni aspekt problema

U naletu BMW-a krapinskih registarskih oznaka, kojim je upravljao 33-godišnjak pod utjecajem alkohola (0,34 promila), u četvrtak oko 21 sat smrtno je stradala šestogodišnja djevojčica. U trenutku nesreće bila je na pješačkom prijelazu u prisutnosti roditelja.

Policija je danas apelirala na vozače da osvijeste činjenicu da svojom vožnjom i postupcima utječu na živote svih sudionika u prometu.

'Podsjećamo da je vozač dužan približavati se pješačkom prijelazu sigurnosnom brzinom tako da ne ugrožava pješake, odnosno tako da može zaustaviti vozilo da bi propustio pješake koji su već stupili na pješački prijelaz. Ako su pješaci djeca, vozač je dužan zaustaviti vozilo i propustiti ih i kad tek stupaju na pješački prijelaz', poručila je PU zagrebačka.

Marušić nudi spasonosnu formulu '1 + 3'

Upravo na tu 'bolnu točku' hrvatskih vozača upozorava i Željko Marušić, apelirajući da se na mjesto tragedije u Blatu ugrade ležeći policajci i to na točno određen način. Kao jedan od najaktivnijih zagovornika postavljanja usporivača, on predlaže da se svuda gdje djeca prelaze cestu primijeni formula '1 + 3' tako da se na duljini od 80 metara postavi jedan oštri usporivač - poprečan, preko cijele ceste, umjesto blokova između kojih se motocikli mogu provesti punom brzinom - i još tri blaža, vibracijska usporivača.

'U sustavu kao što je hrvatski, u kojem nemamo vozačku kulturu, to je spas. Oni koji voze prebrzo ne poštuju ljudski život, ali poštuju svoj automobil i jako ih zaboli kad 'bubnu' preko ležećeg policajca. Oni su učinkovit lijek za nekulturne vozače. No mi moramo redefinirati pravosuđe. Kada pješak stoji uz rub, a vozač mu ne stane, tome treba oduzeti dozvolu. A ako pješak zagazi nogom na pješački, a vozač ne stane, to bi trebalo biti kazneno djelo. Povedimo se za iskustvima zemalja koje posebno vide računa o pješacima, poput Velike Britanije, u kojoj je triput manje poginulih u prometu nego u Hrvatskoj. Dok to ne učinimo, ležeći policajci jedino su spasonosno rješenje', rezonira Marušić.

Po njegovu sudu, hrvatski prometni sustav invalidan je iz više razloga. Prvo, policijska tolerancija prekoračenja brzine je 10 posto, dok se za ono što se ovdje tolerira u Zürichu kažnjava s 1000 franaka ili zatvorom. Drugo, u Hrvatskoj nema izvjesnosti kažnjavanja.

'Nije stvar u tome da su naši vozači nekulturni, jer kulturni su čim prijeđu granicu, u Sloveniji. Problem je to što je pravosuđe takvo kakvo jest. U toj situaciji jedini je spas u ležećim policajcima', obrazlaže Marušić.

Konstatira da su takvi usporivači prometa uistinu nužno zlo, ali njihove mane su nemjerljivo manje od vrlina. Istina je da izazivaju veću buku, a u slučaju brze vožnje mogu oštetiti geometriju ovjesa automobila, kuglaste zglobove, amortizere i ležajeve, no sve je to potpuno nebitno u odnosu na ljudski život.

Šćukanec izborio ležeće policajce

Antonio Šćukanec, potpredsjednik Vijeća Mjesnog odbora Blato iz Stranke rada i solidarnosti, potvrdio je da se na njegovu inicijativu danas postavljaju ležeći policajci u Blatu. Kao vijećnik koji se od prvog dana mandata 2017. godine zalagao za postavljanje tih usporivača, potresen zbog sinoćnje tragedije obitelji koju i osobno poznaje, jutros najranije zaputio se u Gradsko poglavarstvo i sastao s Marijom Miličevićem, šefom Sektora za promet Gradskog ureda za prostorno uređenje, izgradnju grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet. Izborio je obećanje da će se ležeći policajci postaviti u najskorijem mogućem roku i dogovorio novi sastanak u ponedjeljak, a po povratku kući javili su mu da postavljanje počinje već danas.

'Došla je direktiva odozgo da se mora odmah u postupanje i da mi sve službe budu na raspolaganju. Hvala bogu, počeli smo rješavati ovu kritičnu točku', potvrdio je Šćukanec.

Preciznije, u zoni raskrižja Karlovačka cesta - Šćukančeva - Pogačićeva određeno je postavljanje umjetnih izbočina s pratećom signalizacijom i opremom, uspostava ograničenja brzine na 40 km/h s upozorenjem na pješački prijelaz, obilježavanje horizontalne signalizacije 'djeca na cesti' te ograničenje brzine i postavljanje znaka opasnosti 'oštri zavoj lijevo' iz smjera Remetinca prema Lučkom.

Sve to odobrio je danas Dinko Bilić, pročelnik navedenog gradskog ureda. Ležeći policajci koji se postavljaju nisu oni koje u idealnim uvjetima zagovara Željko Marušić, već je riječ o dva para izbočina, pri čemu je svaka ograničena na po jednu prometnu traku. Ipak, i ovakvi ležeći policajci sigurno će doprinijeti povećanju sigurnosti na toj prometnici.

Jadranko Baturić, predsjednik Vijeća gradske četvrti Novi Zagreb - zapad, također iz Stranke rada i solidarnosti, objašnjava za tportal da je raniji prijedlog o tome da se na Karlovačku cestu u Blatu vrate ležeći policajci - uklonjeni još 2014. zbog tadašnje rekonstrukcije prometnice - odbio Davor Tomaško (HDZ), aktualni predsjednik Vijeća Mjesnog odbora Blato.

'Oni su htjeli da se nareže asfalt, što se i dogodilo. Gospodin Šćukanec bio je u manjini, on je zbilja tražio ležeće policajce, ali je preglasan. Danas, kad mi je došao s molbom da s pozicije autoriteta poništim odluku Vijeća i zatražim postavljanje ležećih policajaca, to sam i napravio', naveo je Baturić za tportal.

Objašnjava da se asfalt u zavojima 'zareže' kako bi automobili bolje prionuli uz cestu i da ne bi proklizali, no učinak može biti sasvim suprotan. 'Po meni, to ne usporava promet, naprotiv - pojedinim vozačima daje osjećaj da mogu ubrzati', upozorio je Baturić.

Davor Tomaško negira Baturićevu tvrdnju.

'Informacija da osobno nisam dozvolio vračanje uspornika prometa potpuna je besmislica i laž. Gospodin Baturić kao dugogodišnji predsjednik Vijeća Gradske četvrti Novi Zagreb zapad vrlo dobro zna na koji način se donose odluke i da o takvim stvarima ne može odlučivati jedna osoba, tim više jer dužnost predsjednika Vijeća mjesnog odbora Blato obnašam tek nekoliko mjeseci. U tom periodu VMO Blato više puta upozoravalo je Gradsku četvrt kojoj je Baturić na čelu na neodrživo stanje u prometu. Za vašu informaciju uspornici koji su demontirani 2014 . nakon rekonstrukcije ceste nisu vraćeni temeljem tehničkog rješenja Gradskog odjela za promet, kojem je trenutno na čelu g. Dinko Bilić', reagirao je Tomaško na Baturićeve tvrdnje.