Švedski kapetan Marko Petkovic za Guardian je rekao da Rusi pojačavaju prisutnost na Baltiku te da se švedska mornarica često susreće s ruskim podmornicama. No je li to problem?
Čini se da Rusija modernizira svoja plovila i da povećava prisutnost na Baltiku. Potvrdio je to kapetan Marko Petkovic za Guardian te kazao da se švedska mornarica 'gotovo svaki tjedan' susreće s ruskim podmornicama te da je to postalo 'vrlo uobičajeno', piše u tekstu novinarke Mirande Bryant.
Inače, kako navodi, područje Baltičkog mora suočava se s nizom prijetnji – od sumnjivih dronova do prisutnosti tankera, odnosno 'flote u sjeni', a koji prenose rusku sirovu naftu.
Švedska je nedavno bila domaćin velike NATO vježbe protiv podmorničkog ratovanja, Playbook Merlin 25, u kojoj je sudjelovalo devet zemalja, među njima Švedska, Njemačka, Francuska i SAD, a stotine pripadnika uvježbavale su otkrivanje podmornica u jedinstvenim uvjetima Baltika kako bi se pripremili za moguće podvodne napade, podsjeća Guardian. Ističe da podvodni krajolik u blizini Švedske otežava detekciju podmornica jer se one mogu skrivati.
Kapetan Petkovic dodao je da Rusi jačaju svoje sposobnosti te da u Sankt Peterburgu i enklavi Kalinjingrad, smještenoj između Poljske i Litve, proizvode jednu podmornicu klase Kilo godišnje. Kazao je da Rusija provodi 'promišljen i stalan program modernizacije' svojih brodova. Zabrinjavajuća je, kaže, ruska flota tankera te ustvrdio da nije isključena opcija da bi se takvi brodovi mogli koristiti za lansiranje dronova.
Je li 'flota u sjeni' problem?
'Flota u sjeni sama po sebi nije vojni problem, ali bi mogla utjecati na naše države iz vojne perspektive', rekao je Petkovic za Guardian.
Podvodna infrastruktura u Baltiku osjetljivija je zbog manje vidljivosti, saliniteta i temperature, a Švedska, Norveška, Finska, Estonija i Litva ovisne su, navodi, 'o pomorskim komunikacijskim linijama za održavanje naših društava'. Ipak, dosad nije bilo nijednog incidenta, a uspjeh pripisuje NATO savezu.
'Prije svega, to pokazuje da savez funkcionira, da postoji kohezija. Stajemo rame uz rame protiv jedne konkretne prijetnje. Baltic Sentry je to dokazao. Bez obzira na to jesu li incidenti bili državno potaknuti ili rezultat loše plovidbene prakse, ili nešto između, porasla je svijest među trgovačkom flotom da trebaju biti nešto oprezniji kada plove našim regionalnim vodama', zaključio je, a piše Guardian.