PAPRENE CIJENE, GAFOVI, RAZMIRICE...

Je li Advent u Splitu izgubio čaroliju?

26.11.2016 u 13:26

  • +5

Ugođaj splitskog adventa

Izvor: Pixsell / Autor: Miranda Cikotic/PIXSELL,

Bionic
Reading

Paljenjem prve svijeće na velikom vijencu oko fontane na Rivi, večeras službeno započinje Advent u Splitu, manifestacija koja je prije nekoliko godina - prije svega zbog bogate ugostiteljske ponude - predstavljala revoluciju u hrvatskim okvirima. Trend već tradicionalnih božićnih 'kućica' pokrenut je upravo iz ovog grada i tek kada je ovdje dosegnuo vrhunac, proširio se na ostatak države

No ovogodišnji splitski Advent otvara se uz znakovitu tišinu oko programa same manifestacije, praćen i revoltom dijela ugostitelja koji su na njemu dosad sudjelovali te novim porastom najma prostora i najavljenim dodatnim podizanjem cijena pića. Premda su se još prošle godine policija i istražitelji u nekoliko navrata raspitivali o metodologiji i uvjetima dodjele 'kućica', bez ikakvog vidljivog rezultata, i ove godine nastavljena je poprilično netransparentna praksa.

Sama organizacija Božićnog sajma dodijeljena je Turističkoj zajednici grada, koja nema obvezu raspisivanja javnih natječaja i stoga o zakupcima odlučuje na osnovu 'javnog poziva', bez jasno objavljenih kriterija. Ove godine otvoreno se pobunio vlasnik restorana 'Paradox' Marko Sučić, koji je nakon dvije godine izvisio i objavio da će umjesto na Rivi organizirati vlastiti mali božićni sajam na terasi svog obližnjeg restorana. Program je nazvao 'Kontrapunkt' i reklamira ga kao 'najveću božićnu kućicu u gradu'.

Ipak, treba naglasiti da je Sučić sin SDP-ova gradskog vijećnika Gorana Sučića te da se gradonačelnik Ivo Baldasar u periodu između prošlog i ovog Božića razišao sa svojom bivšom i Sučićevom sadašnjom strankom...

Ukupno, za nešto više od dvadeset ugostiteljskih kućica zahtjeve je poslalo preko osamdeset tvrtki i obrta, no među njima skupine mlađih splitskih ugostitelja koji su prije sedam godina osmislili i pokrenuli adventski 'đir' na Rivi. Njih pet zajednički je djelovalo pod nazivom 'Adventilacija' i predstavljali su dušu božićnih događanja u srcu grada, organizirali su koncerte i nastupe DJ-eva te uz prepoznatljivu glazbu kroz godine izgradili sjajnu malu tradiciju. Prošle godine gradska vlast odlučila je 'razbiti' njihov sklop od pet kućica, a već tada najavljivali su da odustaju. Zbog toga, ali i dramatično povećanih cijena najma.

Na danas otvorenom Adventu nastupit će tek jedan od njih, restoran 'DeBelly' - ali ne u Splitu nego u Zagrebu, na Europskom trgu.

'Splitski božićni sajam izgubio je čaroliju, cijena najma u odnosu na prvu godinu povećana je doslovno šest puta, a ključan poticaj za odustajanje bilo je prošlogodišnje razbijanje 'Adventilacije'. S druge strane, Zagreb je dvostruko jeftiniji i ima jasno razrađen program', objašnjavaju za tportal ovi splitski ugostitelji, ne želeći ulaziti u polemiku s gradskim vlastima. Za Advent u glavnom gradu osmislili su gastronomsku ponudu s hamburgerima u svom pop-up restoranu, uz nekoliko vrsta dalmatinskih 'craft' piva.


Smisao postojanja gradske tvrtke DMC

Oni koji su se ipak odlučili za nastup na splitskom sajmu sa strepnjom će pratiti prognozu, jer će o vremenskim uvjetima najvjerojatnije ovisiti hoće li uopće uspjeti zatvoriti financijsku konstrukciju. Samo za najam jedne ugostiteljske kućice za tih četrdeset dana, ovisno o njenoj veličini i položaju, već su platili između 35 i 52 tisuće kuna, dodatno će platiti i postavljanje svakog stola po 625 kuna, a svaka kućica morat će izdvojiti još i punih 18 tisuća kuna 'za organizaciju zabavnog programa'.

Taj posao Turistička zajednica povjerila je gradskoj tvrtki DMC, koju je gradonačelnik Ivo Baldasar osnovao i održava na životu bez sasvim jasne svrhe, a ona će na dvjema manjim binama u gradu organizirati nastupe mahom anonimnih bendova i DJ-eva. Navodno, cijena nastupa svakog od njih kreće se oko dvije tisuće kuna...

Paprene cijene

Uzevši sve troškove i rizike u obzir, ne čudi najava da će minijaturna čašica rakije ove godine stajati od 12 do 14 kuna, a čaša piva 18 kuna.

Svoje mjesto na Rivi ove godine našao je i vlasnik lanca splitskih kafića i restorana 'Congo', premda je upravo on jedan od ugostitelja - bespravnih graditelja na plaži Žnjan, oko čega već mjesecima histerizira splitska javnost. Na obližnjem Voćnom trgu ponovno će se naći tek jedna kućica koja je uz nižu cijenu najma i dulje radno vrijeme dodijeljena jednoj braniteljskoj zadruzi, a nekoliko kućica na Prokurativama zbog prosvjeda okolnih stanara moći će puštati glazbu samo do 22 sata.

Na Pjaci, koja se prošle godine isprofilirala kao mjesto za nešto starije generacije, ugostiteljima je prepušteno da se sami organiziraju. Njih trojica od šestorice gradskoj upravi platili su po četiri i pol tisuće kuna za postavljanje minijaturnog vanjskog šanka, a sami će se pobrinuti za dekoracije i zabavni program.

U Splitu će i ove godine nesumnjivo biti vesela atmosfera koja će potaknuti novi porast dolazaka gostiju (prošle godine Split je u prosincu s nešto više od 20 tisuća noćenja zabilježio najveći napredak u državi, čak 78 posto), pa lokalna Turistička zajednica promovira adventska događanja u Zagrebu i nekoliko okolnih država. Ovog puta, barem koliko je poznato, za to nije angažirana marketinška agencija, kao što je to bio slučaj prije dvije godine kada je SDP-u nekad bliski 'Madison' od splitskog Adventa uprihodio 160 tisuća kuna.

Šefica splitskog TZ-a Alijana Vukšić isturena je u prvi plan i prošlog tjedna zabilježila je teški gaf kada je objavila da je 'Svjetska turistička organizacija proglasila Advent u Splitu najboljim na Mediteranu'. Ispostavilo se, naime, da ta nagrada uopće ne postoji i da se radilo o očitoj neistini, a šteta je naknadno sanirana objavom da su Udruga hrvatskih putničkih agencija i časopis Way to Croatia izabrali splitski božićni sajam 'najboljim u gradovima jadranske Hrvatske'.

Ta mu titula definitivno pripada i najbolje ga opisuje, barem zasad.SaveSaveSave