eksperiment matiss

Znanstvenici u svemiru tragaju za pametnim površinama koje odbijaju viruse i bakterije. To bi nam otkriće dobro došlo i na Zemlji

06.04.2020 u 14:12

Dok se ljudi svim snagama upiru kako da obuzdavaju širenje novog koronavirusa na Zemlji, svemirski pokus nazvan Matiss istražuje kako bi tzv. pametne površine, postavljene na Međunarodnoj svemirskoj stanici, mogle zaustaviti patogene

Eksperimentom se istražuju performanse pet naprednih materijala u sprečavanju naseljavanja i rasta mikroorganizama. Matissom upravlja francuska svemirska agencija CNES, a pokrenut je još 2016. tijekom misije u kojoj je boravio francuski astronaut Thomas Pesquet.

Materijali poslani u svemirsku stanicu odabrani su zbog njihove sposobnosti reagiranja na određeni poticaj odbijanjem mikroorganizama, sprečavanjem njihovog rasta ili stvaranjem vlastitih bioslojeva kako bi stvorili zaštitu. U eksperiment su uključene razne napredne tehnologije, od jednoslojnih i zelenih polimera, do keramičkih polimera i hibridnih silikonskih gelova koji odbijaju vodu.

Razumijevanje učinkovitosti i potencijalne uporabe ovih materijala bit će od presudnog značaja za dizajn budućih svemirskih letjelica. Istovremeno, što nam se u današnja vremena čini važnijim, to bi moglo dovesti do razvoja i veće uporabe antimikrobnih površina na gumbima dizala i ručicama vrata, u barovima, u javnom prijevozu i drugim prometima s velikim prometom područja.

Zatvoren okoliš Međunarodne svemirske stanice, gdje se zrak i voda stalno recikliraju, a otpad skladišti na brodu, idealno je okruženje za testiranje takvih površina. Astronauti su već podvrgnuti strogim karantenama prije lansiranja, a stanica se čisti kako bi se smanjio rizik od bolesti i infekcija. No, što kad bi površine odbijale nečistoće i potencijalno opasne bakterije i viruse?

Prvi eksperiment, Matiss-1, istraživačima je omogućio uvid u problem. Četiri držača uzoraka, svaki s po pet materijala za ispitivanje, postavljena su na tri različita mjesta u laboratoriju i u njemu ostala šest mjeseci.

Nakon što su uzorci vraćeni na Zemlju, istraživači su okarakterizirali naslage na svakoj površini i pomoću kontrolnog materijala utvrdili razinu i vrstu onečišćenja.

Nastavkom eksperimenta, zvanim Matiss-2, željelo se otkriti kako se kontaminacija širi preko hidrofobnih površina. Držači uzoraka na Zemlju su vraćeni svemirskim brodom SpaceX Dragon u kolovozu 2019. Tada je astronaut NASA-e Andrew Morgan instalirao još dva držača uzoraka koji imaju za cilj testirati nove hidrofobne uzorke površine koje odbijaju vlagu.

Rezultati istraživanja i moguća primjena antibakterijskih materijala nestrpljivo se iščekuju na Zemlji.