Asteroidi otišli, pitanja ostala

[VIDEO] Dva asteroida prošla su jutros pored Zemlje. Evo kako bismo se obranili da smo im se našli na putu

06.02.2019 u 11:23

NASA već ima plan za zaštitu Zemlje od udara asteroida. U dokumentu 'Nacionalna spremnost i strategija djelovanja u blizini Zemlje' detaljno se opisuju koraci koje bi vlasti poduzele kako bi spriječili udar asteroida o Zemlju, kao i što bi napravili da se takva katastrofa ipak dogodi.

Ne jedan nego dva divovska asteroida prošla su jutros pored Zemlje u roku od samo nekoliko sati, objavila je NASA. Prvi, manji od dva asteroida, 2019 BK4, proletio je blizu Zemlje oko 2,29 sati po srednjoeuropskom vremenu. Asteroid 2013 RV9, o čemu smo pisali jučer, slijedio ga je oko 7,30 sati. On je i veći, a procjenjuje se da se velik poput londonskog Big Bena.

No i mnogo manji BK4, promjera između deset i 22 metra, još uvijek je dovoljno velik da učini štetu kad bi kojim slučajem udario o Zemlju. Uostakom, i njegova je brzina kretanja znatno veća, utvrdili su u NASA-inom kalifornijskom laboratoriju za mlazni pogon JPL. Oni su izmjerili da je asteroid BK4 jutros pored Zemlje projurio brzinom desetak kilometara u sekundi.

Asteroid slične veličine već je pogodio Zemlju 2013. godine. Takozvani meteor Čeljabinsk eksplodirao je u zraku nad Rusijom snagom 30 nuklearnih bombi iz Hirošime.

'Kozmički poziv na buđenje'

Lindley Johnson, službenik NASA-e za planetarnu obranu, nazvao je događaj 'kozmičkim pozivom na buđenje' i upozorio na opasnosti koje vrebaju iz svemira.

Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Asteroid BK4 prošao je prored Zemlje na udaljenosti od otprilike 1,59 milijuna kilometara, izračunala je NASA. To je ekvivalent 4,14 lunarnih udaljenosti ili 4,14 udaljenosti od Zemlje do Sunca.

Pet sati kasnije, Asteroid RV9 proletio s mnogo dalje udaljenosti, oko 0,04574 astronomske jedinice. Jedna astronomska jedinica označava udaljenost između Zemlje i Sunca, otprilike 93 milijuna kilometara. A RV9 je pored Zemlje prošao na udaljenosti od približno 4,25 milijuna kilometara. To je jednako 17,8 udaljenosti između Zemlje i Mjeseca.

NASA ima plan zaštite čovječanstva. Evo kako glasi

I ovi su nas asteroidi zaobišli. No NASA za svaki slučaj već ima plan za zaštitu Zemlje od udara asteroida, ma koliko bila mala vjerojatnost da se to jednom doista dogodi. U dokumentu nazvanom 'Nacionalna spremnost i strategija djelovanja u blizini Zemlje' detaljno se opisuju koraci koje bi NASA i američka Savezna uprava za hitne slučajeve poduzeli kako bi spriječili udar asteroida o Zemlju i što bi poduzeli da se takva katastrofa ipak dogodi.

Naime, veliki asteroidi mogu uništiti život na Zemlji, ali i manji mogu uzrokovati ozbiljnu štetu. Na primjer, asteroid širine 130 do 200 metara, kakav je pogodio Tunguziju 1908. godine, uništio je više od 700 četvornih kilometara šume i mogao bi uništiti cijelo gradsko područje New Yorka. Posljedice bi se osjećale godinama.

Pet glavnih ciljeva: otkriti, predvidjeti, otkloniti, surađivati, sanirati

Prvi je zadatak ovog akcijskog plana pravovremeno otkriti objekate ili asteroide koji prolaze 28 milijuna kilometara unutar Zemljine orbite. Drugi je poboljšati modeliranje i predviđanje kako bi se utvrdilo kada i gdje će udariti asteroid. Treći je osmisliti nove načine otklanjanja opasnosti, poput preusmjeravanje putanje asteroida pomoću najavljenog Double Asteroid Redirection Testa. Četvrti je cilj povećati međunarodnu suradnju, a posljednji ali ne i manje važan, osmisiti plan spašavanja ako bi neki asteroid ipak udario o Zemlju.