nastanak galaktike

Svemirski kanibalizam: Mlada Mliječna staza progutala je patuljastu galaksiju, vjeruju astronomi

23.07.2019 u 10:42

Astronomi vjeruju da su mapirali važan slijed događaja koji su oblikovali našu galaksiju prije deset milijardi godina. Njihovi nalazi mogli bi promijeniti ono što znamo o galaktici čija je ukupna masa oko trilijun puta veća od mase Sunca

U radu, upravo objavljenom u časopisu Nature Astronomy, istraživači Instituta de Astrofisica de Canarias (IAC) podijelili su svoje otkriće o tomer kako se patuljasta galaksija Gaia-Enceladus jednom sudarila i spojila s tada još mladom Mliječnom stazom. Njihovo otkriće nudi novo razumijevanje kako se formirala galaktika kojoj pripada i naš Sunčev sustav.

Astronomi su ranije vjerovali da je galaksija napravljena od dva odvojena skupa zvijezda, ali točno kako ili kada su se spojili bila je misterija. Zahvaljujući svemirskom teleskopu Gaia, istraživači mogli preciznije mjeriti položaj, svjetlinu i udaljenost otprilike milijun zvijezda.

Kaotično gibanje

Također su promatrali gustoću 'metala' ili elemenata bez vodika ili helija koje sadrže zvijezde. Istraživači su utvrdili da su obje skupine zvijezda približno iste dobi, ali da je jedna postavljena u 'kaotično gibanje', što je dokaz galaktičkog sudara.

Mliječna staza Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Istraživači vjeruju da se Gaia-Enceladus sudario s mladom Mliječnom stazom prije deset milijardi godina. Tijekom milijuna godina Mliječna staza polako je 'pojela' patuljastu galaksiju. Istraživači su također utvrdili da je u slijedećih četiri milijarde godina sudar pridonio nastanku zvijezda, dok se plin iz te aktivnosti smjestio u 'tanki disk' koji prolazi kroz središte Mliječne staze. Oni vjeruju da su ostaci Gaia-Enceladusa na kraju oblikovali aureolu današnje Mliječne staze.

Očekivani sudar Mliječne staze i Andromede

Prema istraživačima, ove informacije pružaju 'detalje bez presedana' o ranim fazama naše kozmičke povijesti. Naravno, ovo nije prvi put da smo čuli kako jedna galaksija proždire drugu. Naša galaktička susjeda Andromeda kanibalizirala je obližnju galaksiju prije otprilike dvije milijarde godina i na putu je da se sudari s Mliječnom stazom u vrlo dalekoj budućnosti, piše Endgadget.