kakav prizor

NASA je otkrila kozmičkog monstruma - masivnu maglicu u obliku poznatog filmskog čudovišta

27.10.2021 u 13:47

Riječ je o masivnoj regiji u kojoj nastaju zvijezde - snimljenoj pomoću NASA-inog satelitskog teleskopa Spitzer

Baš kao i oblaci na nebu, velike plinovite maglice ponekad poprime oblike koji nas podsjećaju na poznate stvari - uključujući filmska čudovišta.

Vidite li monstruma u ovoj slici? Svijetle točke na gornjem dijelu podsjećaju na prodorne oči i produljenju njušku...Godzille.

Ono što na slici vidimo, doduše, nije lik iz filma, već šarena maglica - oblak plina i prašine kojeg je snimio svemirski teleskop Spitzer. U ovom se području kroz milijarde godina stvorilo nebrojeno puno zvijezda koje su, tijekom njihova života, uz pomoć radijacije raspšili oblake te ih pretvorle u oblik koji vidimo danas.

Velike promjene ovih oblaka dešavaju se i nakon što te zvijezde eksplodiraju i pretvore se u supernove. Ako je gledamo u vidljivom spektru, ova regija je skoro potpuno prekrivena oblacima prašine, no infracrveni spektar može probiti te oblake i otkriti nam skrivena područja poput ovog kojeg upravo gledamo.

SNIMIO HUBBLE

[FOTO] Nevjerojatni prizori: Ovo su neki od najljepših pogleda u misterije dubokog svemira

Četiri dominantne boje (plava, cijan, zelena i crvena) koriste se za predstavljanje različitih valnih duljina infracrvenog spektra - žuta i bijela su kombinacije tih valnih duljina. Plava i cijan su valne duljina koje izbacuju zvijezde, prašina i organske molekule su zelene, dok je topla prašina koja je nastala nakon supernova - crvena.

Sliku je procesirao astronom Robert Hurt, Caltechov djelatnik koji je odgovoran za velik broj poznatih javnosti dostupnih slika snimljenih Spitzerom. Hurt je također onaj koji je na slici prepoznao Godzillu.

'Iskreno, nisam tražio čudovišta - samo sam pogledao komadić neba i prepoznao oblik. Ponekad ako izrežete neko područje na drugi način i približite mu se dobijete potpuno druge oblike - mene su iznenadile oči koje su podsjećale na Kralja čudovišta.'

Hurt nije jedini Zemljanin koji je pogledao prema nebu i prepoznao oblike koje susrećemo svakog dana - pareidolija je znanstven termin za ljudsku tendenciju percipiranja određenih oblika u nasumičnom vizualnom uzorku. Drugi su znanstvenici, piše NASA, na Spitzerovim snimakam vidjeli crnu udovicu, izrezbarenu bundevu, ljudski mozak i čak Enterprise.

Maglica sa slike nalazi se u zviježđu Strijelca. Zvijezde u gornjem desnom dijelu nalaze se na nepoznatoj udaljenosti od Zemlje, no pretpostavlja se da je riječ o oko 7.800 svjetlosnih godina.