KRAJ UŽASNIH GLAVOBOLJA

Konačno otkriven uzrok migrene

29.09.2010 u 14:25

Znanstvenici su otkrili da je ključni uzrok najčešćeg oblika migrene mutacija jednog gena, što otvara mogućnost za početak proizvodnje lijekova

Nova studija pokazala je da je krivac za nesnosne bolove od kojih pati svaki peti čovjek, a koje Svjetska zdravstvena organizacija smatra glavnim uzrokom djelomične invalidnosti, gen KCNK18

Međunarodno istraživanje pod vodstvom stručnjaka s Universite de Montreal i University of Oxford, predstavljeno je u novom broju časopisa Nature.

KCNK18 inhibira djelovanje proteina nazvanog TRESK koji obično ima ključnu ulogu u komunikaciji među živčanim stanicama.

U svojoj studiji tim je usporedio DNA onih koji pate od migrene s onima koji nemaju migrenu i otkrio da su ljudi s verzijom gena koja ne funkcionira pravilno podložniji utjecajima okoline koji su obično okidači migrene.

'Pronašli smo mutaciju na genu KCNK18 koji prekida funkciju TRESK-a, u jednoj velikoj obitelji koja pati od migrene s aurom', rekao je Ron Lafreniere, jedan od voditelja studije s Universite de Montreal. 'Svi testirani članovi obitelji koji su patili od migrene imali su karakterističnu mutaciju.' Mutacija je uzrok stvaranja nepotpunog proteina TRESK-a koji pak izaziva promjene u električnoj podražljivosti živčanih stanica.

Dr. Zameel Cader s MRC Functional Genomics Unit na Oxfordu rekao je da su 'ranije studije otkrile dijelove DNA koji povećavaju rizik od migrene kod ljudi, no ne i konkretne gene koji su izravno odgovorni za nju'.

'Otkrili smo da migrene ovise o podražljivosti živčanih stanica u određenim dijelovima mozga. Pronalazak ključnog uzroka koji kontrolira ovu podražljivost omogućit će nam da nađemo nove metode za liječenje migrena i poboljšamo kvalitetu života ljudi koji od njih pate', rekao je. Naime, farmakološko povećanje aktivnosti TRESK-a moglo bi pomoći u smanjenju učestalosti ili težini epizoda migrene, bez obzira na podražaje koji su ih izazvali.

Ljudi koji pate od tzv. aura migrena često vide neobičnu svjetlost - auru, slijepe mrlje ili osjećaju neke druge simptome poput trnaca u rukama i nogama. Bolovi se prvi put nerijetko javljaju u pubertetu, a mogu potrajati više sati. Migrenu mogu izazvati svjetla, zvuci, mirisi, stres te određene hrane i mučnine. Češće su kod žena nego kod muškaraca