KAO DEVET KRUZERA

Hrvatica otkrila da golemi asteroid koji stiže ima mjesec

31.05.2013 u 11:05

Astronomi iz cijelog svijeta pripremaju za prvo promatranje izbliza golemog asteroida koji će se danas najviše približiti Zemlji

Svemirsko brdo nazvano 1998 QE2 smatra se potencijalno opasnim tijelom jer se redovno približava Zemljinoj orbiti. Promjer mu je 2,7 km, čak devet puta više od dužine 12-katnog kruzera Queen Elizabeth 2 (slika dolje desno).

Na sreću nema opasnosti da će udariti u naš planet – u 23 h po našem vremenu proći će na sigurnoj udaljenosti od oko 5,8 milijuna kilometara, odnosno 15 puta dalje od razdaljine između Zemlje i Mjeseca. No to će biti njegov najbliži prolaz u najmanje dva naredna stoljeća. Unatoč velikoj udaljenosti moći će se vidjeti amaterskim teleskopima, a imat će sjaj zvijezde 11. magnitude. Nažalost, putovat će južnim nebom pa neće biti vidljiv iz Hrvatske.

1998 QE2 ima svoj mjesec

Zanimljivo je da je NASA-in tim iz Jet Propulsion Laboratoryja pod vodstvom hrvatske znanstvenice Marine Brozović u subotu otkrio da asteroid ima svoj vlastiti mjesec promjera od oko 600 metara, odnosno da je riječ o binarnom sustavu (pogledajte na snimci gore). Prema procjenama američke svemirske agencije oko 16 posto asteroida su binarni ili čak trostruki sustavi.

Brozović kaže da su radarska snimanja neočekivano pokazala da na asteroidu postoje tamni oblici koji bi mogli biti špilje ili udarni krateri te da se okreće sporije nego što se izvorno mislilo.

Naša astronomkinja vodi istraživanja na radarskom teleskopu Deep Space Network antenna u Goldstoneu u Kaliforniji koja bi ovih dana trebala dati snimke s još većom rezolucijom od ove na gornjoj slici (koja iznosi oko 75 m po pikselu).

Naš poznati astronom Korado Korlević iz zvjezdarnice Višnjan, 11. najproduktivniji tragač za asteroidima svih vremena, kaže da 1998 QE2 nije interesantan zbog blizine prolaska, kao neki asteroidi koji su proletjeli kraj Zemlje početkom godine, već zbog toga što je velik, a prilazi nam dovoljno blizu da se mogu obaviti kvalitetna promatranja.

Za sve one koji 1998 QE2 žele vidjeti, online teleskop Slooh organizirao je prijenos na svojoj stranici koji počinje u 22:30 h po našem vremenu.

Asteroid 1998 QE2 otkrili su 19. kolovoza 1998. znanstvenici programa LINEAR na Massachusetts Institute of Technology.