PRVE BIOBATERIJE

Bakterije izravno od smeća rade struju!

27.03.2013 u 07:00

U suvremenom svijetu ponajviše nas muče dva ekološko – energetska problema – kako se riješiti otpada i kako stvoriti čistu energiju. Zahvaljujući novom otkriću britanskih i američkih znanstvenika čini se da smo znatno bliže njihovim rješenjima

Naime, stručnjaci s University of East Anglia napravili su veliki korak na putu prema proizvodnji čiste električne energije uz pomoć bakterija.

Prema izviješću objavljenom u novom broju časopisa Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) proteini na površini bakterija mogu stvoriti električnu struju kroz jednostavan dodir s površinom minerala.

Drugim riječima bakterije se mogu položiti na metal ili mineral i u njih ispuštati električni naboj kroz svoje stanične membrane. To pak znači da je moguće bakterije izravno povezati s elektrodama što je važan korak u stvaranju efikasnih mikrobnih gorivnih stanica odnosno biobaterija.

U novoj studiji britanski i američki znanstvenici koristili su morsku bakteriju Shewanella oneidensis. Stvorili su njezinu sintetičku verziju tako što su upotrijebili samo proteine koji prenose elektrone iz unutrašnjosti bakterije u mineral.

U svojem eksperimentu tim je ubacio ključne proteine u slojeve lipida mjehurića nalik na membrane bakterija. Potom je testirao koliko dobro elektroni putuju između unutrašnjosti u kojoj se stvaraju i željezom bogatih minerala s vanjske strane.

'Znali smo da bakterije mogu prenositi elektricitet u metale i minerale te da te interakcije ovise o posebnim proteinima na njihovoj površini', rekao je voditelj istraživanja dr. Tom Clarke iza UEA i dodao: 'Međutim, nije bilo jasno rade li to proteini izravno ili neizravno kroz nepoznate posrednike u okolišu. Naše istraživanje pokazalo je da proteini mogu izravno dodirnuti površinu minerala i stvoriti električnu struju... Ove bakterije pokazuju veliki potencijal za stvaranje mirkobnih gorivnih stanica u kojima bi se elektricitet stvarao razgradnjom domaćeg ili poljoprivrednog otpada.'