IZ EUROPE PREMA AZIJI

Milijarde u formuli i dalje sigurne

28.03.2009 u 09:53

Bionic
Reading

Odbrojavaju se posljednji sati do početka borbe za 60. naslov u Formuli 1. Tijekom pauze bilo je puno govora o financijama, no najpopularnije automobilističko natjecanje traži nova rješenja za visoku profitabilnost koja ju već godinama prati

Oko 20 bolida na 17 utrka, koje će se u novoj sezoni voziti na četiri kontinenta, ponovno će se vrtiti milijarde. Trenutna depresivna financijska situacija zabrinula je i čelnike FIA-e predvođene vlasnikom Berniejem Ecclestoneom, no pozitivan rasplet nazire se otkada je spomenuta organizacija počela surađivati s FOTA-om (zajednica momčadi formule jedan), osnovanom prošle godine.

Tako su krajem prošle godine svjetlo dana ugledale mjere štednje. Spominjalo se povećavanje radnog vijeka motora sa dvije na tri utrke, što bi rezultiralo da svaka momčad tijekom sezone treba 25 motora umjesto dosadašnjih 40-ak. Dalje, konstruktori koji prodaju svoje motore drugim momčadima trebali bi biti prisiljeni da 25 motora svojim partnerima prodaju po maksimalnoj cijeni od 10 milijuna eura po mašini. Uz to, predviđeno je i smanjenje kilometraže tijekom treninga petkom, kao i manje vožnji u pripremi utrka.

Ipak, najveća ušteda došla bi u vidu zabrane daljnjeg razvoja motora u sljedećem razdoblju. FIA je pokušala progurati taj prijedlog, no naišla je na žestok otpor. Najglasniji su bili u Ferrariju, jedinoj momčadi koja svoje motore prodaje na dvije inozemne adrese, Toro Rossu i India Teamu. Talijani tvrde da bi se na taj način izbrisalo njihovo pravo da zbog povijesnih zasluga ostvaruju prednost u odnosu na konkurente. Čini se kako će ova mjera teško biti sprovedena u djelo.

Kako se u Europskoj uniji ne smiju reklamirati duhanski proizvodi sve veći broj utrka seli se u zemlje koje ne podliježu tom pravilu. Ecclestone ne štiti europske lokacije, dapače očekuje se da će taj trend u budućnosti biti još izraženiji. Arapski svijet je spreman preuzeti sve što mu se ponudi, oni s krizama problema nemaju.

Još jedan od pokušaja rezanja troškova bio je prijedlog FIA-e da se momčadima nametne Salary Cup, odnosno gornja granica koju smiju potrošiti na plaće i bonuse vozača. Naravno, reakcija je bila burna, a najkonkretniji je bio Ferrarijev Brazilac Felipe Massa koji je rekao da je to smiješno, jer njihove plaće su ionako mali dio ukupnog budžeta momčadi. Najplaćeniji vozač današnjice je Kimi Raikkonen koji zarađuje oko 25 milijuna funti godišnje, a slijede Hamilton sa 14 i Alonso sa 12 milijuna funti svake godine. Dodate li tome izdašne bonuse i sponzorske ugovore svote će rapidno rasti.

Ipak, najplaćeniji vozač svih vremena i dalje je Michael Schumacher koji je Formulu 1 napustio s godišnjim ugovorom od preko 35 milijuna funti. Eurobussines je trofejnog Nijemca 2005. godine naveo kao prvog sportaša među milijarderima u povijesti. Prije njega vrh je držao Ayrton Senna s ugovorom većim od 10 milijuna dolara po sezoni.

Posljednji službeni podatak vezan uz budžete momčadi izašao je u magazinu natjecanja 2007. godine. Tada su sve momčadi u zbroju potrošile gotovo tri milijarde dolara. Točno polovina te svote otišla je na razvijanje motora, a sljedeća najveća stavka je proizvodnja s malenih 7.5 posto. Na plaće vozača otpada tek pet posto ukupnih troškova. Takve svote predsjednik FIA-e Max Mosley nazvao je neodrživima i momčadima je ponudio projekciju prema kojoj bi se troškovi u sljedeće tri godine trebali smanjiti za 30 posto. Ponovno, najbogatiji su ostali rezervirani prema takvim mjerama. Najviše troše Toyota, Ferrari i McLaren.

Financijskom pritisku nije odolila Honda, koja je izašla iz natjecanja i sve dionice tvrtke prodala Rossu Brawnu, čovjeku s debelim iskustvom vođenja momčadi. Tako će u novoj sezoni nastupiti momčad Brawn, treći britanski sastav. Europa je time dobila osmu momčad, ostatak svijeta je ostao na Toyoti i India teamu.