BLOG PEDALIRANJE

Naš bloger ispitao je kako najugodnije i najlakše putovati uz svoj bicikl

29.10.2017 u 06:35

Bionic
Reading

Ako zanemarimo prijevoz bicikla autom, najkomotniji je prijevoz vlakom. Bicikl možete ponijeti na avion, ukrcati na trajekt, uglavnom na sva prijevozna sredstva, a naš bloger piše o svom iskustvu te o prednostima i nedostacima pojedinog transportnog rješenja, sve s ciljem da do željene bike destinacije dođete sa svojim ljubimcem na četiri kotača i ne umorite se

Biciklističko putovanje vrlo često podrazumijeva korištenje drugih prijevoznih sredstava da bi se stiglo do željene bike destinacije. Osim prijevoza bicikala autom, svakako najbolji i najjednostavniji prijevoz je vlakom. Posebni odjeljci ili čak vagoni pojedinih vlakova, omogućuju zadovoljavajući prijevoz. Bicikli se mogu prevoziti i autobusom uz susretljivost posade autobusa. S obzirom na to da bicikl ide u bunker autobusa, prednost ima osobna prtljaga putnika. Bicikli se mogu prevesti brodom, trajektom, a na određenim linijama i katamaranom. Također, bajk se može rastavljen i u adekvatnoj torbi ukrcati i u avion. U Hrvatskoj se stidljivo pojavljuju autobusni prijevoznici koji sigurno mogu primiti bicikle.

Zapravo je jedini pravi iskorak napravio zagrebački Zet. Autobusi prema Sljemenu imaju nosače za bicikle na koje se vrlo jednostavno mogu staviti bicikli. Za sada ih najviše koriste ljubitelji downhill vožnje koji koriste autobus za uspon dok se spuštaju po šumskim stazama. Bilo je najava na otoku Braču da prijevoznik Autotrans prevozi bicikle, no ove jeseni ni jedan autobus nije imao nosače.

Više puta sam koristio prijevoz bicikla busom po Hrvatskoj i iskustva nisu loša. Jedino što sam morao u par navrata skinuti prvi kotač. Bio je to jedini način da bicikl stane u prostor za prtljagu. Savjet je prvo se dogovoriti s vozačem autobusa, a potom kupiti kartu na blagajni. Cijena prijevoza bicikala u pravilu nema svoju tarifu. Neki put bih platio kao da imam torbu ili u najgorem slučaju kao duplu prtljagu.

Nešto su paprenije cijene na trajektima, gdje se u pravilu karta za bicikl naplaćuje kao i prijevoz putnika. Što nije pravedno jer bicikli su često lakši pa i manje mjesta zauzmu od prtljage nekih turista. Katamarani Jadrolinije ne primaju bicikle. Ipak, od Splita prema otocima Braču, Hvaru i Korčuli te do Dubrovnika katamarani drugog prijevoznika Krila prevoze bicikle.

U Hrvatskoj se može na 126 međugradskih linija bicikl prevesti vlakom. Popis bike vlakova je na web stranicama HŽ Putničkog prijevoza pod 'ponude i usluge'. Moja iskustva su vrlo dobra. Zapravo mi se nikada nije dogodilo da sam negdje ostao i da bicikl nije prevezen. Čak i onda kada bih se našao u vlaku koji ne prima bicikle, u dogovoru s kondukterom pronašao bih rješenje. Dosta sam putovao i s prijateljima, s obitelji i uvijek bismo nekako stigli do odredišta. Kada je biciklista više, naravno da nije lako sve bajkove smjestiti i pričvrstiti i slično. Lako ih je voziti, no neki put ukrcaj ili izlazak nije lagan. Ovisno o kompoziciji, vagonu ili peronu. Peroni često nisu adekvatni za ukrcaj putnika, a kamoli još i bicikla.

HŽ Putnički prijevoz posjeduje nove i moderne Končarove niskopodne vlakove u kojima je putnicima i njihovim ljubimcima na dva kotača ipak najugodnije. I to iz više razloga. Radi se zaista o najkomfornijim vlakovima koji imaju klimu, wi-fi, ugodna i široka sjedišta, priključak za struju i dosta mjesta za bicikle. Vezivanje bicikala nije baš najbolje riješeno jer su zatezači kratki pa se ne može uvijek obuhvatiti rama bicikla. Posebni vagoni za bicikle mogu primiti i desetak i više bicikala. Najviše se koriste na linijama za Split, Osijek, Rijeku i Vinkovce. Končarovi vlakovi voze na zagrebačkom području te prema Karlovcu, Koprivnici i Sisku gdje svi vlakovi prevoze bicikle. Prema Zagorju za sada to mogu samo dvije kompozicije.

  • +12
Inetegrirani prijevoz - bike, bus i brod Izvor: tportal.hr / Autor: Dražen Breitenfeld

Naravno, kada je gužva ni putniku s biciklom nije lako. No u pravilu se vikendom u bike vlakovima može ugodno putovati. Uostalom, iz tih razloga na cijelom području Zagreba i okolice nije dopušten prijevoz bicikala radnim danom u špicama. Osim u periodu od 9 do 13 sati i poslije 18 sati. Vikendom i blagdanom se može tijekom cijelog dana biciklom u sve vlakove. Kada bih morao izvesti zaključak, rekao bih da je neki put prijevoz vlakom najjednostavniji i najbolji. Nije jednostavno ni autom prevesti bicikl. I tu treba vještine i brige. Prednost vlaka je u tome što kada stigneš na željeno mjesto, možeš prema stanju na terenu i vremenskim prilikama sam kreirati izlet. Mijenjati rutu i opet doći na neki od kolodvora i vratiti se, na primjer, u Zagreb. Nedavno sam susreo grupu biciklista koja se vozila biciklom do Siska, a vratili su se vlakom. Ja često idem u Gorski kotar. Siđem u Delnicama, vozim se uz Kupu, odem do Vražjeg prolaza i Skrada. Zatim nastavljam dolinom Dobre i kada mi je dosta ili vidim dobro mjesto za okrepu, stanem. To je vrlo često izletnička kuća na Kamačniku. I tu se u Vrbovskom ukrcam u neki od večernjih vlakova za Zagreb.

U kolodvoru Duga Resa sreo sam dvojcu zadovoljnih cestovnjaka. Dojurili su na specijalkama iz Zagreba. Sedamdesetak kilometara bilo je za nedjeljno jutro taman. S obzirom na to da su htjeli ostatak dana provesti sa svojim obiteljima, sjeli su na vlak i za sat vremena bili u Zagrebu. Nisu mogli vjerovati da imamo takve vlakove. S druge strane, pojavljuju se i nezadovoljni putnici biciklisti. Najčešći primjeri su kod odstupanja od voznog reda ili najavljena kompozicija ne dođe, već neka druga. Koja, naravno, nema prostor za bicikle. Kod izvanrednih događaja koji se ne mogu predvidjeti, prijevoz se obavlja na određenoj relaciji autobusom. Željezničari bi ipak trebali voditi brigu o tome s kojim prijevoznikom dogovaraju izvanredni zamjenski prijevoz autobusom ili onaj redovni kada se obavljaju radovi. I konačno, definirati da se bicikli isto moraju prevesti kada nema vlaka.

Više puta naišao sam na radove na pruzi ili izvanredni događaj. Nedavno je nekoliko vagona teretnog vlaka iskočilo iz tračnica na kratkoj dionici kod Generalskog Stola, pa se obavljao prijevoz autobusom. Nije bilo nikakvih problema i bicikl je također prevezen. Naravno, nije to bila ta komocija, kome je drago kada morate presjedati i to još s biciklom... Bilo je i biciklista koji baš nisu blagonaklono prihvatili takve situacije. Ili još gore kada je prijevoz bicikla bio upitan. Nitko ne voli kada idete na izlet i želite doživjeti nešto lijepo i novo, a onda problemi. No budimo realni, to se može doživjeti svugdje, pa i na bike ruti. Kada smo bili na jednoj biciklijadi posebnim vlakom i šerali postove na društvene mreže, biciklisti iz cijele regije su nam zavidjeli. U Makedoniji su čak naše fotke slali u nadležno ministarstvo, tražeći takve vlakove. U Sloveniji također nije prijevoz bicikala vlakom dobro riješen ili uopće nije moguć.

Iz Hrvatske je moguće bicikle prevesti i međunarodnim vlakovima do Frankfurta i Beča. Jedinstvena cijena je pet eura za prijevoz bicikla. Odnedavno je uvedena i jedinstvena cijena za prijevoz bicikla u Hrvatskoj. Ona iznosi 15 kuna. Time je znatno pojeftinio prijevoz bicikla na duljim relacijama.