BLOG: PEDALIRANJE

Bajkom oko Daruvara i po obroncima Papuka

19.06.2016 u 08:17

Vinodar je nadaleko poznata vinska i gastro manifestacija i bila je dovoljan motiv da se naš biciklistički bloger zaputio podno Papuka i posjetio Daruvar. Brežuljkasti i nizinski kraj te sunčani obronci Papuka idealni su za uzgoj vinove loze, po čemu je Daruvar nadaleko poznat. A grof Antun Janković i njegov barokni dvorac te ždral na grbu i danas svjedoče o burnoj povijesti. U zelenim dolinama u odsjaju neba plave se nepregledni ribnjaci koji su idealni za vožnju biciklom. Izgledaju kao Balatonsko jezero i nadomak su Daruvaru. Nakon laganog uspona uslijedi osvježenje uz ta vodena prostranstva i užitak je voziti se ravnicama kojima kao da nema kraja. Zadovoljstvo je bilo voziti se na biciklu, osjetiti i okusiti te zavoljeti Daruvar. S obzirom na to da ovaj kraj živi za Vinodar, to je bio pravi trenutak za blogerski posjet

Dok sam se vozio krajolikom promreženim dolinama, vodotocima i ribnjacima vlakom 'Vinodar Express' i fotografirao, shvatio sam da mještani uz prugu slikaju nas. Kako i ne bi, pa vlak ovom prugom, naime, vozi jednom godišnje. Od Banove Jaruge, preko Lipika i Pakraca pa sve do Daruvara pruga se za putnički promet otvara samo prigodno. To je pravi nostalgični vlak koji je ovog puta poveo turiste iz Zagreba, pa i one na dva kotača. Bio je pravi doživljaj biti u novom dizel – motornom vlaku i izletničkom vlaku koji je nešto prije Daruvara vijugao šumskim krajem, kao kroz prašumu, a tračnice su se jedva nazirale.

Da sve bude u stilu vinske fešte, ali i imena vlaka, potrudili su se sami Daruvarčani i uveseljavali putnike cijelim putem. I počastili ih s pogačicama od čvaraka, finom graševinom i osmijehom dobrodošlice. Sedmogodišnji Jan u vlaku je sa svojim tatom brižno dijelio putnicima okrjepu. A nije nedostajalo ni zabave jer u vlaku je bio i veseli harmonikaš. O svom kraju s ponosom mi priča Ljiljana Kovačević koja u OPG-u ugošćuje mnoge turiste, pa i bicikliste kojih je sve više u ovom kraju. Na željezničkom kolodvoru u Daruvaru upriličen je svečani doček. Ni manje ni više, tu su bili i grof i grofica. Puno fotografiranja i emocija bilo je na ovom kolodvoru gdje vlak dođe samo svakog lipnja u godini. Berislav će dalje u istraživanje i fotografiranje pruge prema Pčeliću, mi krećemo prema centru grada koji diše sa svojom velikom vinskom feštom. Tu je i sajam tradicionalnih proizvoda, a mnogi će do dvorca Janković na degustaciju vrhunskih vina, sira ili starog češkog piva. Upravo je grof Janković iskoristio znanje čeških doseljenika u spravljanju piva, a ta tradicija očuvala se i do danas. Glavni gradski trg je doslovce vrvio posjetiteljima i namjernicima. Jedni su se raspitivali o izložbama, drugi pak krenuli prema termalnom vodenom parku 'Aquae Balissae'.
Ja razgovaram s direktoricom turističke zajednice Ivanom Plažanin Vuković o mogućnostima pedaliranja i uopće onome što Daruvar može ponuditi. A može puno, jer tu su i Daruvarske toplice koje nude ljekovitu termalnu vodu koja ima iznimne koristi u zdravstvenom turizmu i rekreaciji. Kupanje u termalnoj vodi posebno se preporučuje za ublažavanje tegoba svakidašnjice i stresa, umora, preosjetljivosti, razdražljivosti te smetnji sa spavanjem. Julijev park jedan je od najstarijih lječilišnih perivoja u Hrvatskoj. Prvo drveće u perivoju parku posađeno je oko Antunove kupke oko 1762. godine, a dio tog drveća je još i danas u parku, platana, divlji kesten i primjerci graba oko kompleksa Daruvarskih toplica.
S obzirom na to da ću veći dio dana provesti na biciklu, na trgu nam se pridružuju Zoran, Ludvik i Zdenko koji će biti moji današnji bike vodiči. Svakako ćemo ići prema Končanici i tamošnjim ribnjacima koji su česti cilj biciklista. No svaki izlazak iz Daruvara nije lak jer je grad u dolini i na koju god stranu krenete, slijedi uspon. Tako je bilo i ovog puta, ali dolazak na prve uzvisine otvorio nam je prekrasne vidike. Posebno prema Papuku i Petrovom vrhu gdje je i planinarski dom koji je odredište mnogim MTB bajkerima. Nakon vožnje po životopisnim brežuljcima prolazimo kraj jednog koji ima i svoj dvorac Dioš. Jedan je do najmlađih u Slavoniji i bogate je arhitekture i svakako ga treba obići. Mi se spuštamo u nizinski i dijelom šumski kraj.

No dolazak na ribnjake bio je prava atrakcija. Malim putovima provlačimo se kroz ribnjake i osjećamo kao da smo u nekoj virtualnoj bike ruti iz koje nema izlaza. Tu su blizu u Veliki Zdenci i Grubišno Polje. Naselja Končanica i Sirač po planovima razvoja turizma bili bi nositelji razvoja novih malih gospodarstava, dok bi gradnja dodatnih smještajnih i hotelskih kapaciteta bila u okviru toplica i vodenog parka.  Polja su obrađena i lijepo je vidjeti takvu brigu o zemlji i ujedno čuvanju prirode dok se vraćamo preko naselja Brestovac i Ljudevit Selo.
Posjetili smo OPG Kovačević koji je nadomak Daruvaru. Na gospodarstvu koje je uređeno u tradicionalnom stilu slavonskih vinograda nudi se pet sorti kvalitetnih i vrhunskih vina iz vlastitih nasada, a u seoskom stilu može se i prespavati u dvokrevetnim sobama i apartmanu. Kušali smo 'mladu' graševinu, a zasladili se baklavom od višanja. To nam je dobro došlo nakon četrdesetak kilometara pedaliranja po dijelu Daruvarske vinske ceste. Ljiljana Kovačević pokazala nam je cijelo imanje, etno sobe te više prostora uređenih u rustikalnom stilu. Veselimo se nekom novom biciklističkom susretu na ovom prekrasnom imanju.
Dan je brzo prošao. Rastajem se od svojih pratitelja i pozdravljam do nekog idućeg bike izleta. Treba istražiti još Papuk i dio prema Siraču. Na željezničkom kolodvoru svi smo se okupili jer naš vlak sprema se za povratak. Mnogi građani došli su nas ispratiti i ne samo nas, već i vlak. Jer vlak će ovuda 'zviždati' ponovno za godinu dana. A sljedeći put uz brojne posjetitelje možda doveze i više biciklista koji će krenuti u neka nova biciklistička otkrivanja.
Više o Daruvaru i posjetu na www.visitdaruvar.hr i www.daruvar-vinarija-kovacevic.hr