MARLON WAYANS ZA TPORTAL:

'Spoj horora i komedije je poput sjajnog orgazma'

31.12.2012 u 09:50

Bionic
Reading

Marlon Wayans, autor i zvijezda franšize 'Mrak film', vraća se s friškom horor-komedijom 'A Haunted House', povodom čega smo s njime popričali o novom filmu, ali i found footage formi, YouTubeu, promjenama u Hollywoodu, nostalgiji, cracku i roditeljskom seksu

Braća Wayans, Marlon i Shawn, već su dvadesetak godina potporni stupovi tzv. afroameričke filmske komedije. Zajedno i samostalno odradili su mnoge uloge u hitovima i klasicima televizijskog i kino smijanja, a neke su uratke napisali, producirali i režirali. Marlon Wayans je za 2013. pripremio novu komediju, parodiju na popularne horore koja u siječnju kreće u distribuciju kao 'A Haunted House', a našoj je publici možda najpoznatiji po 'Mrak filmu', koji je prije više od desetljeća bio najgledaniji film godine u hrvatskim kinima.

'Dobre šale prolaze svuda', komentira Marlon uspjeh svog djela u Hrvatskoj te dodaje:

'A prva dva nastavka 'Mrak filma' imala su puno sjajnih šala. Šala nadilazi boju, rasu, spol – dobra šala ruši sve granice. Dobro je znati da možemo stvarati šale koje prolaze i preko oceana. 'Mrak komadi' su također jako dobro prošli u Europi. Mislim da ljudi kuže našu verziju humora jer je on jako fizički i jednostavno smiješan, zbog čega će se ljudima 'A Haunted House' svidjeti koliko i 'Mrak film', jer to je jako smiješan film.'

Nekoliko mjeseci nakon premijere 'A Haunted House' u kina stiže i peti nastavak 'Mrak filma', no i ovoga puta bez vas na projektu, koji ste napustili nakon drugog dijela. Zašto?

Rastanak je bio obostran. U Hollywoodu je najvažnije to kakav ti je ugovor, što si se dogovorio. A mi se nismo uspjeli dogovoriti, jer oni su zastupali svoje ideje, a mi smo smatrali da vrijedimo više novca. Oni nisu pa smo se maknuli s puta i pustili im da rade s filmom što žele.

Znači, razlozi su prije svega poslovni, a ne kreativni?

Da, razlozi su poslovni. 'Mrak film' više nije ista franšiza. To nije ono što smo mi stvorili. To je kao da odgajaš dijete, pošalješ ga na fakultet, a on se vrati ovisan o cracku. Tako da sada imam novo dijete i ono se zove 'A Haunted House'.

Znači, 'A Haunted House' je vaš 'Mrak film' za 2013? Oba su parodije na horor filmove...

Pa, nije baš isto. Doduše, oba se ismijavaju s hitovima kao što je franšiza 'Paranormalno' i sl., ali ono što 'A Haunted House' razlikuje od 'Mrak filma', unatoč sličnom okusu, jest to da on nije samo parodija. To je horor-komedija s elementima parodije. Čak i ako niste gledali found footage filmove, on će vam i dalje biti smiješan, zato jer ima priču i smiješne likove. Nije očajan u pokušaju da vas nasmije, jednostavno je jako, jako smiješan. Naši 'Mrak filmovi' bili su slični, bile su to horor-komedije s elementima parodije. Sličan je bio i film 'Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood', smiješan kvartovski crnački film, a tek onda i parodija na konkretne naslove. Mi imamo poseban stil koji nas razlikuje od ostalih, a tajna je u tome da film mora biti smiješan i onima koji nisu vidjeli filmove na koje se komedije referiraju.

Što mislite, zašto komedija i horor tako dobro funkcioniraju zajedno?

Dijele istu publiku, ali i ritam. U hororu tu su tenzija i trenuci plašenja. U komediji, tu su tenzija i trenuci smijanja.

A možda je tajna u tome da se ekstremi uvijek privlače?

Apsolutno. Gradiš tenziju i onda se nasmiješ. Baš poput sjajnog orgazma.

Kada danas gledate holivudske komedije, naslove snimljene u zadnjih pet godina, recimo posebno u usporedbi s osamdesetima i devedesetima, što mislite o njima? Jesu li postale previše sterilne, politički korektne i uplašene?

Kao prvo, Hollywood trenutačno uopće ne snima puno komedija, zapravo, ne snima puno filmova. Svi filmovi su o superherojima. Komedija srednjeg i nižeg budžeta sve je manje i manje. Tijekom devedesetih i početkom novog milenija, mogli smo snimati što smo htjeli, snimali su se filmovi kao što su 'Svi su ludi za Mary', komedije koje su radili braća Farrelly, zatim komedije koje smo snimali moj brat i ja, pa 'Američka pita'... No onda su producenti počeli sve više kontrolirati sadržaj, postavljali uvjete što se smije, a što ne smije raditi, promijenili su cenzorske predikate, marketinško lansiranje filmova... To je jedno vrijeme utuklo komediju. No sada mi se čini da se stvari vraćaju na staro, s hitovima kao što su 'Mamurluk' i 'TED'. A nadam se i 'A Haunted House'. Jer zbog interneta i YouTubea, ljudi ne žele gledati PG-13 komedije, one nisu smiješne. S etiketom R imaš više slobode, više prostora za biti prljaviji i luđi. YouTube generacija, internetska generacija želi gledati takve stvari. 'A Haunted House' je prva found footage komedija, tako da mislim da je kao stvorena za novu generaciju.


Svoju ste karijeru započeli u remek-djelu 'Sredit ću te, some' snimljenom 1988. Mislite li da bi jedan takav film mogao nastati danas?

Mogao bi. To je jednostavno smiješan film, izdržao je test vremena. Ako posao odradiš dobro, ljudi će ti i 20 godina kasnije prilaziti i govoriti: 'To je najsmješniji film koji sam gledao!', kao što mi danas govore za 'Don't Be A Menace'. Novi klinci, 17-godišnjaci mi prilaze i hvale 'Don't Be A Menace' i 'Mrak film'. Ljudi i danas vole filmove koje smo snimili prije 13 godina! Dobre šale uvijek prežive test vremena. 'A Haunted House' će biti jedan od takvih filmova, zahvaljujući vrsti humora, ali i količini smijeha koja se nalazi u njemu. Svjedočio sam projekcijama u 12 različitih gradova i reakcija je bila fenomenalna. Ljudi na Twitteru pišu koliko im se film svidio pa pozivam i Hrvate da mi se, kada ga pogledaju, jave preko Twittera na @MARLONLWAYANS i @AHHMOVIE te kažu kako im se sviđa. Javite se čak i ako vam se film ne svidi, nema veze!

Mogu li vam ljudi slati i fotografije svojih mačaka preko Twittera?

Mačke, pse, nema veze, samo šaljite!

Je li 'A Haunted House' cijeli snimljen kao found footage film?

Jest. Želio sam snimiti prvu found footage komediju. Priča je u osnovi 'Paranormalno' s crnačkim parom u glavnoj ulozi.

Spomenuli ste kako Hollywood danas producira samo skupe superherojske blockbustere. Je li to razlog postojanja tolike gomile found footage filmova i popularnosti found footagea kao forme, s obzirom da su takvi uraci jeftini za producirati i manje riskantni u slučaju neuspjeha?

Manje-više, da. Jeftini su. A ako upali, mogu biti jako popularni i jako profitabilni. Osim toga, radi se o drukčijem načinu snimanja filma, sve je puno sirovije. Jako mi je važno to što sam uspio snimiti prvu found footage komediju.

Razlog popularnosti forme vjerojatno leži i u novim generacijama koje su navikle na takav stil, zureći u kućne videe i sadržaje s YouTubea.

Apsolutno. Danas svi imaju kameru, na svakom telefonu. Moja mama ima 75 godina, a sada je i ona počela koristiti kameru. Hej, mama, ne želim pronaći snimku seksa tebe i tate!

Tijekom devedesetih dobar dio slave izgradili ste radom na televiziji, glumom u sit-comima. Imate li neke nove TV projekte?

Za BET produciram 'Second Generation Wayans', u kojem ću se ponekad i pojaviti, a paralelno pišem i produciram još jednu posve novu seriju, u kojoj ću imati glavnu ulogu.

Znači, krizi i promjenama unatoč, još uvijek ima biznisa u šoubiznisu?

Ima i uvijek će ga biti. Internet mijenja stvari, no biznis kojim se mi bavimo više je vještina nego čisti posao. Ulažemo jako puno vremena, energije i truda u razvoj svog glasa, potrebno je 20 godina za razvijanje talenta. Danas, klinci već svoju prvu šalu, svoj prvi film stave na YouTube. Ali moraš razviti vještinu, naučiti znanost iza svoje umjetnosti, a tek onda to pustiti u svijet. Tako da je, ako se mene pita, šoubiznis ostao prostor za prekaljene profesionalce, a internet je sjajan prostor za one koji tek uče kako raditi stvari.