TRENDI 50-GODIŠNJAKINJA

Zara otkriva svoje tajne: Pogledajte kako izgleda modni div iznutra

07.07.2025 u 19:34

Bionic
Reading

Zara je navršila okruglih 50 godina, ali umjesto da slavi s nostalgijom, ovaj modni div iz sjeverne Španjolske okreće novu stranicu i to uz radikalne promjene koje se osjećaju na svakom koraku, od gigantskog novog sjedišta u Arteixu do načina na koji odabire što će završiti na policama trgovina diljem svijeta i pri tom mijenja pravile igre u modnom svijetu

Zara je i dalje brend koji privlači najrazličitije kupce: od studentica do princeza, od Kate Middleton do Melanije Trump. Njezine viralne haljine, poput one s točkicama iz 2019., postaju globalni fenomeni, a kolekcije se rasprodaju brzinom svjetlosti. Iza tog uspjeha stoji više od 160.000 zaposlenika, od kojih je više od 5.000 u sjedištu u Arteixu, na sjeveru Španjolske, gdje se nalazi impresivno globalno sjedište Zare. U tom bijelom, minimalističkom zdanju, koje više podsjeća na svemirsku postaju nego na klasičnu korporativnu zgradu, testiraju se najnoviji koncepti trgovina i inovacije koje će uskoro preplaviti cijeli svijet, piše Guardian koji je imao priliku zaviriti u srce Inditexa.

Ovo novo sjedište, s privatnom 'uličnom' promenadom na kojoj se isprobavaju budući formati trgovina, smješteno je tek nekoliko kilometara od mjesta gdje je sve počelo, male trgovine na uglu u La Coruñi, koju je 1975. otvorio Amancio Ortega. Danas je Inditex, grupacija kojoj Zara pripada, pravi modni imperij: sedam brendova, više od 5.500 trgovina u 98 zemalja, online prodaja u još 116 država, i godišnji promet od gotovo 39 milijardi eura.

Sjedište budućnosti

No, Zara nisu samo brojke i impresivna ekspanzija. Iznutra, ova kompanija funkcionira kao rijetko koja druga. To je spoj discipline, kreativnosti, tehnologije i nevjerojatne brzine. U sjedištu u Arteixu više od 5.000 zaposlenika svakodnevno se vozi električnim romobilima i biciklima kroz duge, blještavo bijele hodnike, dok se u svakom kutku osjeća puls brze mode: dizajneri, menadžeri, IT stručnjaci i logističari rade rame uz rame, stalno u pokretu.

Zara je od samih početaka bila brend koji je znao slušati tržište. Ortega, danas 89-godišnjak, još uvijek je gotovo svakodnevno prisutan u tvrtki, i dalje je poznat po tome što svakodnevno razgovara s osobljem jer filozofija tvrtke je da je svaki zaposlenik jednako važan kotačić u stroju. Njegova kći Marta Ortega Pérez sada vodi upravu, a s njom i novim izvršnim direktorom Óscarom Garcíom Maceirasom, Inditex je ušao u fazu velikih promjena. Posljednjih godina zatvorili su više od 130 manjih trgovina, ali otvaraju veće, luksuznije prostore, a sličan trend prati i Pull & Bear, Bershka i drugi brendovi grupe.

Novi dućani nisu samo veći, već i luksuzniji, s interijerima od reciklirane keramike koja izgleda poput mramora, podijeljeni u odjele za sportsku odjeću, obuću, dodatke i premium kolekcije. Zara testira i inovativne koncepte poput 'The Apartment', ekskluzivnog prostora uređenog poput stana modne influencerice, gdje se nude najskuplje kolekcije. Takvih je zasad samo tri na svijetu, u La Coruñi, Parizu i Madridu, ali planovi za širenje su veliki.

Unatoč usporavanju rasta prodaje, u posljednjem kvartalu iznosio je 4,2%, što je znatno manje od 10,5% iz prethodnog razdoblja, Inditex ne planira usporiti. Naprotiv, ulažu u nove tehnologije, šire premium ponudu i otvaraju luksuznije trgovine.

U nekim trgovinama testiraju se i kafići, a planira se širenje usluga koje će kupovinu pretvoriti u cjelovito iskustvo.

NIšta bez najmodernije tehnologije

Njihove nove veće trgovine u međuvremenu su osmišljene za smještaj sve šireg asortimana proizvoda i usluga. To uključuje više premium proizvoda kako bi privukli širi krug kupaca. No tehnologija je postala zapravo ključni dio Zarinog poslovanja. U novim trgovinama će kupci moći vratiti ili pokupiti robu kupljenu online skeniranjem barkoda zahvaljujući sustavima kojima upravljaju roboti, dok će nova naprava automatski sortirati neželjene predmete iz kabina za presvlačenje, a pametne blagajne automatski prepoznaju cijeli sadržaj košarice zahvaljujući RFID tagovima.

Jedinstven proizvodni model

No ono što Zaru izdvaja od konkurencije je njezin proizvodni model. Oko polovice kolekcije proizvodi se u malim serijama, i to manje od mjesec dana prije nego što komad stigne u trgovinu. Čak i kad neki artikl postane viralni hit, neće ga ponovno proizvesti u identičnom izdanju, stalno se traži nešto novo. Svaka trgovina dvaput tjedno dobiva novu, pažljivo odabranu robu, a lokalni menadžeri imaju iznenađujuće veliku slobodu, sami odlučuju što će naručiti, prateći povratne informacije s terena i želje kupaca. Ta fleksibilnost omogućuje Zari da neprestano prati i diktira trendove, ali i da izbjegne gomilanje zaliha i popuste koji su postali noćna mora drugih modnih lanaca.

Zara je poznata po tome da nikad ne miruje i to nije fraza. U Inditexu kažu da je ključ uspjeha stalna inovacija i spremnost na promjene. Izvršni direktor García Maceiras, koji je u tvrtku došao iz bankarskog sektora, uvjeren je da je budućnost u stalnom osluškivanju kupaca: 'Ovo je posao u kojem ništa ne smijete uzimati zdravo za gotovo. Moda je spoj inspiracije i želje, i uspjeh ovisi o tome koliko brzo prepoznajete i ispunjavate potrebe kupaca.'

Snaga Zare je u stilu i brzini

Zara se danas natječe na tržištu koje je fragmentiranije nego ikad. Uz tradicionalne konkurente, tu su i digitalni giganti poput Sheina i Temua, koji nude odjeću po cijenama s kojima se teško boriti. No, u Inditexu vjeruju da je njihova snaga u stilu, kvaliteti i brzini, a ne u najnižoj cijeni.

'Tržište toliko fragmentirano da razina uspjeha u osnovi može ovisiti o vlastitoj sposobnosti uočavanja trendova i njihove provedbe. Modni sektor je povezan s inspiracijom i težnjama, a to je nešto što zahtijeva stalna inovacija i stalni pristup slušanja potreba i želja kupaca kako bi se uočili trendovi. Ideja za nas u budućnosti je da se nastavimo inovirati svaki dan, da se prilagođavamo s ogromnom razinom fleksibilnosti onome što naši kupci traže', kaže García Maceiras.

S novim prostorima, inovativnim uslugama, tehnologijom i stalnim osluškivanjem želja kupaca, ova pedesetogodišnjakinja jasno daje do znanja: tek smo na početku nove ere.