IZVAN KONTROLE

Washington Post opleo po turistima, a dotaknuli su se i Dubrovnika

16.08.2023 u 15:18

Bionic
Reading

Američki Washington Post u članku autorice Natalie B. Compton pozabavio se turistima koji su potpuno 'izvan kontrole' u poznatim svjetskim destinacijama, uključujući Dubrovnik

Autorica je u naslovu upotrijebila i riječi poput vandalizma, napada bijesa i narcizma, a spomenula je i Dubrovnik.

U svom je tekstu navela primjere nimalo uzornog ponašanja turista ovoga ljeta.

'Talijanski policajci suočili su se s 19-godišnjom turistkinjom iz Francuske na Kosom tornju u Pisi - ne zato što je snimila 'klasičnu' fotografiju pretvarajući se da podupire toranj, već zato što je urezala srce i inicijale u neprocjenjivu strukturu. Nakon njezina priznanja u policijskoj postaji, francuska posjetiteljica prijavljena je uredu javnog tužitelja za oštećenje dijela talijanske nacionalne baštine, navodi se u policijskom izvješću. Ovog ljeta nije bilo prvi put da je turist/turistkinja uhvaćen/a kako urezuje svoje inicijale u mjesto UNESCO-ove svjetske baštine. Nije čak ni drugi ni treći. Talijanska policija istražuje dva odvojena slučaja turista koji su uništavali Koloseum u Rimu, a oba je zabilježila kamera', piše autorica.

ulična moda

Ljeto je stiglo, a ako se pita Dubrovkinje ovi komadi su vrući hit

Pogledaj galeriju

Takvih primjera nije malo: u srpnju je primjerice 17-godišnji Kanađanin priznao da je upisao svoje ime i inicijale na hram iz 8. stoljeća u japanskoj prefekturi Nara.

S obzirom na sve više takvih neslavnih primjera, čini se da je baš ovo ljeto u znaku 'loših' turista.

Natalie B. Compton stoga je razgovarala i s akademkinjom Kirsty Sedgman, specijaliziranom za ljudsko ponašanje i autoricom knjige 'On Being Unreasonable: Breaking the Rules and Making Things Better', a ona je navela da postoji mnogo anegdotskih dokaza koji sugeriraju da se 'sve veći broj ljudi osjeća kao da bi trebali biti u mogućnosti raditi što god žele', osobito kada su u pitanju putovanja.

turistička meka

Mlada nada NBA lige 'uhvaćena' na Stradunu s atraktivnom djevojkom

Pogledaj galeriju

Ljudi koji su potrošili puno vremena i novca da bi isplanirali i otišli na godišnji odmor uvjereni su da ga imaju pravo doživjeti onako kako žele - bez obzira na manire, pravila i društvene norme, objašnjava Sedgman.

U svom se članku Compton dotaknula i Dubrovnika, grada koji je svakoga ljeta pod opsadom turista iz cijeloga svijeta.

'Sve do 2015. godine Skalini od jezuita bili su samo još jedan prekrasan primjerak barokne arhitekture u tom hrvatskom gradu. Zatim je došao globalni HBO-ov hit 'Igra prijestolja'. U petoj epizodi hit serije prikazana je Cersei Lannister podvrgnuta golom 'hodu srama' niz Skalini od jezuita kroz Grad. Otkako je epizoda emitirana, obožavatelji su hrlili prema znamenitosti da bi rekreirali tu scenu. Ponekad su išli tako daleko da su se pritom skinuli. To je noćna mora za susjedstvo. Čuje se zvonjava, ljudi bacaju predmete', navodi se u ovom tekstu.

ženi se košarkaš

Glamurozno vjenčanje u Dubrovniku okupilo brojna poznata lica

Pogledaj galeriju

S druge strane, analitičar globalnih trendova Daniel Levine tvrdi da nema ništa novo u ružnom ponašanju turista. Javno opijanje, grafiti, 'to se događa od pamtivijeka', kaže. I dok je loše ponašanje 'danas često u vijestima', Levine tvrdi da je to stvar jednostavne matematike jer je znatno više ljudi koji putuju nego prije deset godina.

Budući da se očekuje da će globalna industrija putovanja samo rasti, on nije uvjeren da će se ponašanje turista uskoro poboljšati. 'Bit će još zločestih putnika. Nema načina da se to nekim čudom promijeni', dodaje on.

Dubrovački vodič Ivan Vuković pak kaže da je Dubrovnik nedavnim medijskim kampanjama uspješno suzbio dio 'uznemiravanja javnosti'. Mogu se vidjeti plakati po gradu i online oglasi o bontonu. Novi animirani film o primjerenom ponašanju vrti se na letovima Croatia Airlinesa, u Zračnoj luci Dubrovnik i na terminalima za kruzere, objasnio je.

Za razliku od obližnjeg Splita ili španjolske Ibize, Vuković kaže da se Dubrovnik nikada nije reklamirao kao party destinacija. Umjesto toga, reklamirali su se kao poželjni 'zbog hrane, kulture, mora i sunca', a nedavno i kao mjesto snimanja 'Igre prijestolja'. 'To je brendiranje… Potrebno je vremena', rekao je on, piše The Washington Post.