STVARNOST VEĆA OD XS BROJA

Smiju li i debeljuškasti biti modno osviješteni?

19.05.2013 u 10:48

  • +3

HiM kupaći kostimi za 2013.

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Bionic
Reading

Izgrađen na seksipilu i namijenjen cool šminkerima, američki modni lanac Abercrombie & Fitch ne želi svoju robu prodavati debelima i ružnima te uopće ne proizvodi odjeću veličine XL i XXL. Tržištem još caruje teror koščatih manekenki i XS mode, zanemarujući stvarnost u kojoj je 67 posto potrošača u svijetu 'plus-size'. Nešto se ipak mijenja. H&M proljetos izlazi na tržište s modelima kupaćih kostima za punašne djevojke, kanadsko izdanje Ellea ima na svibanjskoj naslovnici supermodel superdimenzija, a Vogue reklamira punašnu Kate Upton kao 'najseksipilniji supermodel na svijetu'

'Ne proizvodimo odjeću veličine XL i XXL, jer ne želimo da naš brend nose debele i ružne žene. Želimo da je nosi samo dobro stojeća, seksi i cool mladež. Moj je brend izgrađen na seksipilu. I naše prodavačice i prodavači moraju biti lijepi, tanki i seksi-cool. Lijepi privlače lijepe, a mi želimo prodavati samo lijepima, nikome drugome. Jesmo li ekskluzivni? Naravno da jesmo, ali raditi za sve, i one debele, užasno je dosadno', izjavio je Mike Jeffries, direktor tvrtke Abercrombie & Fitch u razgovoru za američki magazin Salon i izazvao negodovanja.

Broj ljudi koji nose 'plus-size' odjeću u stalnom porastu

Razgovor je objavljen još 2006, ali je tek dospjevši na društvene mreže izazvao eksploziju protesta. Službena Facebook stranica te američke modne kuće koja zarađuje dvije milijarde dolara godišnje na krpicama namijenjenima mladim, uspješnim šminkerima, bombardirana je komentarima i postovima protiv takve poslovne strategije, podsjećajući Jeffriesa da on sam nije dovoljno ni mršav ni lijep za nošenje vlastitog brenda.
Što bi na to rekla Adele, jedna od 67 posto korisnica 'plus-size' odjeće u svijetu, a broj im stalno raste, naročito među mladima. Slijedeći standarde ove modne kuće, ni zaobljena Beyonce nije dobrodošla u njihove trgovine, a iz njih bi zasigurno bila izbačena i punašna Lady Gaga, koja je lansirala pokret Revolucija tijela da opravda višak kilograma.

'S obzirom da je dvije trećine Amerike prekomjerno teško ili pretilo, Mike Jeffries sugerira da zbog kilograma morate mrziti vlastitu ženu, majku, kćerku, najbolju prijateljicu, Djeda Mraza i Oprah', kaže revoltirano jedan fejsbukovac.

Za razliku od Abercrombiea & Fitcha koji tako uvredljivo otpisuje punašne djevojke, u švedskom lancu H&M one proljetos ulaze na velika vrata, nudeći u ovogodišnjoj kolekciji kupaćih kostima 'plus-size' modele, a reklamira ih bucmasta manekenka Jennie Runk. Za razliku od Abercrombiea, koji 'plus-size' šije samo za sportski građene muškarce (valjda nogometne šminkere), njegov najveći konkurent, American Eagle, nudi kupcima XXL i za muške i za ženske. Na svojoj tablici usporednih mjera Abercrombie čak ni ne uspoređuje XL i XXL s mjerama u drugim zemljama, njihov najveći broj ženskih hlača je 10 (EU 40), dok H&M nudi 16, a American Eagle ide do veličine 18.

'Tiha integracija' debeljuškastih u modni svijet mršavica

Kada bi prijašnjih godina modne kuće i magazini u iznimnim prilikama odskakali od XS dimenzija i koščatih modela, naglašavali su to kao povremeni iskorak, a H&M se ovaj puta odlučio za 'tihu integraciju' debeljuškastih u modni svijet mršavica. Još prije dvije godine talijansko izdanje Voguea stavilo je na naslovnicu tri raskošno zaobljena modela zavodljivo nagnutih nad golemim tanjurima špageta (i manekenke jedu), a u najnovijem lipanjskom broju na naslovnici najavljuje punašnu Kate Upton kao 'najseksipilniji supermodel na svijetu'. I na svibanjskoj naslovnici kanadskog izdanja Ellea pojavljuje se supermodel superdimenzija s istaknutim butinama, s komentarom 'samo su bedra granica'.

Prošloga rujna Ralph Lauren je konačno angažirao prvu 'plus-size' manekenku Robin Lawley. Samo tri mjeseca nakon izjave da nitko ne želi gledati zaobljene žene, Karl Lagerfeld je za magazin V snimio prilog o njima, ali na krajnje groteskan način. 'Plus-size' ikona Sophie Dahl pročula se kontroverznom reklamom parfema Opium Yves Saint Laurenta i bila je tražena na sve strane, ali nakon što se s veličine 16 spustila na desetku, malo je kome zanimljiva.



Ljepotica raskošnih oblina, Robyn Lawley, novo je lice Ralpha Laurena

Je li odzvonilo vješalicama? Od vremena koštunjave Twiggy, modnim svijetom caruju mršavice i izgladnjivanje do anoreksije. Idealno mršava manekenka, 'Američka Venera' iz 1926. s dimenzijama 86-67-95, bila je prava buca u odnosu na današnje modele agencije Ford, koji ne smiju imati bokove šire od 89 centimetara. U tom su svijetu popunjene ženske obline bile eksces, a moda u stilu 'obuci što daš' za debele trpana u geta anonimnih magazina i kataloga, pa kada je dizajner Mark Fast 2009. na Londonskom Fashion Showu priredio miješanu modnu reviju s modelima svih veličina, neki su zaposlenici demonstrativno dali otkaz.

Priznajte stvarnost, malo veću od XS-a!

I dok H&M-u prigovaraju da promovira pretilost, stručnjakinja za krizni menadžment Margaret Bogenrief tvrdi da su u modnoj industriji koja samo u SAD-u godišnje obrne 16 milijardi dolara potrošači konačno počeli revolucionizirati modu, tjerajući brendove da umjesto bizarnih normi kreiranih od modne industrije priznaju stvarnost, malo veću od XS. A čine to putem cyberspacea. Budući da ih dizajneri, robne kuće i trgovci uglavnom tretiraju kao nužno zlo, 'plus-size' potrošači sve više koriste elektronske medije mijenjajući e-trgovinom pravila i stvarajući vlastiti modni svijet, što Margaret Bogenrief naziva 'revolucijom 'plus-size' društvenih mreža'.

'Dok zbog kojekakvih kulturoloških razloga, uključujući snobizam i ekskluzivnost, tradicionalna modna industrija odbija priznati moć 'plus-size' tržišta, ono predvođeno grupom zdravorazumskih medijskih autora i kritičara uzima stvari u svoje ruke i mijenja ga prema vlastitim potrebama. Oni odbijaju ideju da samo urednici Voguea imaju pravo reći što netko može prodavati i kome', kaže Margaret Bogenrief i prorokuje: 'Pred nama je plus-size revolucija!'

H&M to, čini se, počinje shvaćati na vrijeme, a svoju aroganciju Abercrombie & Fitch bi mogao vrlo skoro skupo platiti.