TMURNA STVARNOST

Kako preživjeti politiku i ostati psihički zdrav?

  • Autor: J.C.Š.
  • Zadnja izmjena 25.03.2011 09:15
  • Objavljeno 25.03.2011 u 08:00
depresija

depresija

Izvor: Corbis / Autor: Corbis

Prosvjedi, svađe pozicije i opozicije, svakodnevne informacije o tome tko je ukrao više našeg novca, nezaposlenost, banke koje dižu rate kredita … Sve to nas bombardira iz dana u dan već mjesecima

Mnogi građani su usto i egzistencijalno ugroženi, a istovremeno znaju da nisu ni krivi ni dužni i da za situaciju u kojoj se nalaze uglavnom mogu zahvaliti dvadesetogodišnjem 'mudrom vodstvu'. Nešto je lakše onima koji su uspjeli zadržati posao i koji nekako uspijevaju podmiriti rate kredita, režije i osnovne troškove. Sve što se zbiva oko nas neće ostaviti ravnodušnima ni one koji nemaju nikakvih financijskih problema a imaju čestitost i savjest, pa bi svaki psiholog rekao da je većina građana ove zemlje zaslužila psihološku pomoć o trošku države barem dvaput tjedno.

Olix Wirtinger

Olix Wirtinger

Izvor: Corbis / Autor: Olix Wirtinger

U teškim vremenima manje su ugroženi oni koji se više smiju i koji se okruže dragim ljudima

Kako svi znamo da se to neće dogoditi niti bi to popravilo našu objektivnu situaciju, jedino što preostaje svima koji osjećaju da pucaju po šavovima, jest s jedne strane vlastitim snagama pokušati promijeniti svoj status, a s druge strane promijeniti svoj odnos prema čitavoj situaciji.

Rad na pronalaženju novog, boljeg ili dodatnog posla, kao i mjere kojima možemo smanjiti troškove, teme su za neku drugu rubriku. U ovoj nas zanima kako sačuvati zdravi razum, odnosno kako se subjektivno bolje osjećati unatoč tome što se naša objektivna situacija nije promijenila nabolje. Način na koji razmišljamo o svemu što se oko nas događa individualan je i on zaista leži u našim rukama.

Vjerojatno se u svakome od nas barem jednom javila agresivna želja da izvrijeđa, ako ne i nešto gore, sve one koje smatramo krivima za stanje oko nas. No, osim što je kažnjiva, svaka akcija u ovom smislu ne bi pomogla, možda bi nekim od nas donijela tek vrlo kratkotrajno olakšanje. Na duge staze negativne misli i agresivni potezi štete samo nama samima i vjerojatno najmudrija i najkorisnija konstatacija do koje možemo doći jest: neću dozvoliti da se razbolim od 'nekog raka' ili da zbog tuđih grešaka sam/a sebi skratim ili pogoršam život.

Prisjetimo li se dovoljno često činjenice da kronični stres uništava zdravlje, vjerojatno ćemo uspjeti u sebi probuditi odlučnost da ne dopustimo da našim slobodnim vremenom vladaju vijesti i stalni grč u želucu. Svi koje vijesti jako uzrujavaju, trebali bi ih izbjegavati. Većina ljudi misli da je to nemoguće ili da je to zabijanje glave u pijesak. Međutim, čak i ako se jako trudite, osnovne informacije teško ćete izbjeći, a čini se da više od toga ne trebamo.

Iako situacija nije nimalo smiješna, humor je daleko najzdraviji način kojemu se može okrenuti tzv. obični čovjek, koji sam ne može puno toga promijeniti. U teškim vremenima manje su ugroženi oni koji se više smiju i koji se okruže dragim ljudima: kad već imamo malo slobodnog vremena, mudro ga je provoditi s obitelji i prijateljima, posebno s djecom koja nisu opterećena svakodnevnim teškim problemima (a kad za njih čuju, često imaju genijalne odgovore i rješenja koja će vam izmamiti suze na oči od smijeha). Osjećate li se usamljeno, izađite među ljude, obnovite stara prijateljstva ili se barem aktivirajte na internetskim forumima i u društvenim mrežama.

Psihička iscrpljenost, depresija i stres obično ljude tjeraju na neaktivnost, a neaktivnost dodatno potiče depresiju. Došlo je proljeće – šetnja i promatranje prirode većini ljudi podići će raspoloženje. Bicikl ima skoro svatko, vožnja je većini gušt, a ništa ne košta.

Uredan život i dovoljno sna iznimno su važni u stresnim razdobljima. Ukoliko vam se čini da nesanica mora ići uz stres, poduzmite nešto: za početak se fizički izmorite, zatim posegnite za prirodnim receptima za dobar san (lagana večera, toplo mlijeko, čaj od kamilice ili valerijane, biljni pripravci protiv nesanice). Ukoliko to ne pomaže, obratite se za pomoć liječniku.

Koliko god banalne izgledale, izjave tipa 'nigdar nije bilo da ni nekak bilo' zapravo su mudre. Ovo su općeniti savjeti koji bi trebali pomoći većini ljudi. No, postoje i potezi koji su krajnje individualni: nekima će pomoći budu li se držali kršćanskog savjeta da ponekad svu snagu treba uložiti u prihvaćanje onoga što ne možemo promijeniti niti na to možemo utjecati. Prihvaćanje je zanimljiva kategorija – jednima će donijeti utjehu i smirenje, a drugima će od pasivnosti biti još gore.

Osjećate li da morate učiniti više od komentiranja iz dnevnog boravka ili kafića, koliko god mali i beznačajan kotačić bili, tko vas u tome može spriječiti? Danas barem niste sami, a kanali za izražavanje nezadovoljstva ili konstruktivnih prijedloga brojni su: od prosvjeda ili internetskog komentiranja do ozbiljnijih zahvata tipa – okupiti ljude i kreativno sudjelovati u pokušaju promjena. No, prije nego što krenete u ozbiljniji angažman, pokušajte sami sebi iskreno odgovoriti na pitanje hoće li vam od aktivnog angažmana biti bolje. Ne radi se o tome hoćete li zaista nešto promijeniti, nego o tome da se vi trebate bolje osjećati: nekim ljudima zadovoljstvo je sama činjenica da su nešto učinili, dok su drugima previše i jedne TV vijesti u tri dana. Što je pravi put za vas, možete odgovoriti samo vi i bližnji koji vas dobro poznaju.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi