intervju

Juraj Zigman: 'Ne volim vidjeti tri stvari na ženama... To mi je najveća katastrofa'

01.04.2023 u 07:30

Bionic
Reading

Traje nova sezona 'Masked Singera', a i ovog puta impresivne su maske iza kojih se kriju domaće zvijezde. Sve su djelo daleko najuspješnijeg dizajnera s naših prostora koji je našao zadovoljstvo i u ovom projektu. Cijenjeni modni kreator tim je povodom razgovarao s tportalom

Njegovo pojavljivanje na modnoj sceni prije više od deset godina svojim je nesvakidašnjim i upečatljivim rukopisom (koji nas uvijek uspije ugodno iznenaditi) dalo naslutiti da je pred njim blistava karijera. U međuvremenu je imao puno projekata i suradnji, a te su mu godine donijele iskustvo i uspomene oblikujući sve ono što danas jest.

Prepoznatljivi radovi Jurja Zigmana prošetali su se svjetskim pozornicama, poput Grammyja ili Victoria Secret Showa, obilježili su reklame globalnih proizvođača i odradili turneje najvećih domaćih i inozemnih zvijezda. Kako nam je rekao, uživa u raznolikosti svog posla. Po mnogočemu je unikat na modnoj sceni (da nema društvenih mreža, o njegovim podvizima javnost ne bi znala gotovo ništa). Unatoč svjetskoj slavi, skroman, iskren i pristupačan, prije svega izuzetan profesionalac pretresao je mnoge teme s nama.

Kako vam je raditi na ovom projektu? Što vas posebno veseli?

Veseli me odmak od same mode kojom se intenzivno bavim cijele godine. Jako me veseli rad na projektu koji nije toliko vezan uz moj primarni posao. Volim zapravo imati i projekte koji nisu toliko povezani s modom, tada se kreativno odmorim. I veseli me suradnja s drugim ljudima, reakcija zvijezda na kostime, njihovo poistovjećivanje s njima. Ima milijun stvari koje su zabavne u tom showu i čine nas opuštenima dok radimo.

Koja vam je dosad bila najzahtjevnija maska za izradu?

Najzahtjevnija maska? Realno, sve maske su zahtjevne jer se prvi put susrećemo s nekim tehničkim situacijama; svaka je, i ona koja na prvu izgleda jednostavno, zapravo vrlo zahtjevne izrade. Banana možda izgleda jednostavno, ali sako Banane proštepan je s tisuću šavova da bi dobio teksturu, dok je Čudovište zahtjevno u izradi same forme... Sve je zahtjevno, ali je napravljeno tako da se osoba može dobro kretati, to je bila primarna vodilja i to je najteže, jer maska mora sakriti osobu i biti funkcionalna na pozornici. To je zahtjevno napraviti, no s obzirom na reakcije ljudi koji su ispod njih, mislim da smo uspjeli u tome. Čak su iznenađeni time koliko se dobro mogu kretati. To je ljepota ovog projekta.

Koliko traje prosječna izrada maske, koliko vas radi na tome? Od kakvih ih materijala izrađujete?

Mjesec dana bilo je potrebno za 12 maski. Radi se o kombinaciji niza različitih materijala i tekstura. Čak i kada je materijal gotov, nikad ga ne puštamo na kostim nego obrađujemo raznim tehnikama. Tako je i kada radim vlastitu kolekciju, nikada ne mogu nabrojiti materijale. Na nekim maskama imamo 'tisuće' različitih materijala.

Banana, Medo, Flamingo... čime se vodite kad izrađujete maske/kostime i odakle crpite inspiraciju?

Inspiracija je bila u tome da se stavim u ulogu djeteta i napravim masku koja će se najviše sviđati klincima. Da je slatko, pozitivno, kontra svega što djeca mogu vidjeti na mobitelima i u videoigricama, svega što ih okružuje u medijima. Da to bude odmak i da se napravi nešto veselo i pozitivno - to me vodilo. Pozitiva je 'sklopljena' na svakoj maski, a razigranost i veselje bili su mi vodilja.

Rekli ste da su skice početak svake kolekcije. Konkretno, dizajniranje vršite na lutki. Iz glave pratite siluetu i gradite prema njoj. Radite li tako i za 'Masked Singer'?

'Masked Singer' je projekt u koji je uključeno jako puno ljudi, a idejno rješenje i skice su važni i primarni da bi ih se odobrilo i prihvatilo te je tu puno vijećanja o tome hoće li neka maska ići u izradu ili neće. Imao sam preko 25 skica da bismo došli do prvih 12, tako da je skica jako važna u ovom projektu.

Jedan ste od sretnika jer odijevate neke od najpoznatijih žena na svijetu. Lista je impresivna, no tko su oni s kojima biste tek željeli raditi?

Mogu reći da sam sretnik, ali mislim da sam sve u životu postigao radom. Nije to došlo preko noći, nijedna zvijezda nije me najednom otkrila. Prvo smo obukli jednu pa polako drugu, došli u dobre odnose s vodećim stilistima u Los Angelesu... Treba raditi na tome i ništa ne dolazi preko noći. Svatko može odjenuti neku zvijezdu, no što nakon toga? Naše zvijezde nikad nisu nosile jednu stvar jednom, uvijek barem pet, šest puta... Nikad nisam napravio samo jedan kostim za Nicki Minaj, Cardi B, Lizzo, Mary J. Blige. Važno je stvoriti povjerenje između stilista i dizajnera te zvijezde, tako da zajedno možemo pokazati svoju kreativnost. Kada se dogodi neki sklop, onda je samo nebo granica. Puno se stvari događa, o nekima se mora i šutjeti, najradije bih vam rekao koga sam nedavno odjenuo, ali ne mogu jer to još nije javno izašlo. To je tako u ovom poslu.

I ove godine sa svojim timom izradio je genijalne maske Izvor: Promo fotografije / Autor: RTL promo

Radili ste tepihe, namještaj, dresove, liniju odjeće za djevojčice, cipele..., sigurno postoji još nešto u čemu biste se voljeli okušati.

Svašta sam radio, da. Nema što nisam. Lik sam koji se želi okušati u svemu, daj mi projekt i ući ću u to. Volim izazove koji su vezani uz modu, dizajn, likovno oblikovanje, priču... Nisam samo u modi, pokazao sam s godinama da radim i druge stvari u kojima uživam i mogu se kreativno izraziti, prenijeti svoju estetiku i na te sektore. Uživam u raznolikosti svog posla. Da radim samo jednu stvar, ne bih to bio ja. Puno je stvari koje još mogu raditi, zanima me digitalni svijet, zanima me NFT, zanima me digitalna odjeća, sve me zanima i siguran sam da ću to kad-tad raditi. Kako mi dođe, tako radim. To je ljepota tog posla, zbog toga sam se održao sve ovo vrijeme, nisam bio isključiv. Oduvijek volim izazove. Neke stvari u životu moram i odbiti jer nemam vremena, to me sputava. Najradije bih se klonirao da mogu sve odraditi, ali evo... Ide kako ide i ja sam sretan.

Što smatrate svojim najvećim uspjehom u životu?

Najveći uspjeh u životu? Ono privatno smatram najvećim uspjehom, ali gledajući poslovno, nisam još došao do toga... Tim koji radi sa mnom uvijek mi spočitava da sam nekad nesiguran. Nisam nesiguran u svoj rad, ali kad završi neki projekt, onda mi je sve grozno i sve bih bolje. Kad smo u jednom periodu radili reviju za revijom, kako bi se određena revija završila, bila bi mi najgora ikad pa bih išao raditi novu kolekciju, bio pun elana i kad bih i to završilo - opet mi je sve bilo grozno... Nemam nikad neki vrhunac pa da kažem 'ovo je bilo nešto najvažnije', ali puno je lijepih sjećanja na neke stvari koje sam radio. Rad s ljudima u kazalištu, ta 'Aida' koja je imala 300, 400 kostima, sve su to trenuci kojih ću se uvijek sjećati, svaka haljina koju odradimo divno je sjećanje, ali kao što sam rekao - vrhunac moje karijere tek treba doći.

  • +3
Juraj Zigman Izvor: Pixsell / Autor: Davor Puklavec/PIXSELL

Jedno vrijeme svi su bili stilisti kod nas te se šira javnost zafrkavala na račun tog posla. Vi ste imali priliku i još uvijek radite s izrazito utjecajnim celebrity stilistima. Koliko je to zanimanje cijenjeno i važno? Kakav je vaš stav o tome?

Biti stilist u Hrvatskoj i biti to vani, to su dva različita pojma. Nezahvalno je to uspoređivati. Kada radiš s vodećim stilistima poput Bretta Nelsona, Zerine Akers, ljudima koji imaju Emmyje za sve živo, to je totalno druga priča. Drugačiji je to tempo rada, moramo to shvatiti. Oni paralelno rade na nekoliko projekata, moodboardove, istraživanja... Nema mi ništa ljepše, bez obzira na razliku u vremenu, nego od 3 do 5 ujutro razgovarati sa stilistom i razvijati kreaciju koju će nositi neka zvijezda. Stilisti s kojima radim nisu oni koji biraju kreacije s revije pa ih samo povlače, već razvijamo custom made komade. To je drugačija priča, moraš puno razvijati kreaciju i razgovarati s ljudima da bi svi bili zadovoljni. Vani su stilisti informirani, kreativni, pametni, a ja volim raditi s takvim ljudima.

Problem je to što u Hrvatskoj stilisti nemaju za koga kvalitetno raditi kao što to rade vani. Vani zvijezde imaju budžete, projekte, nastupe, spotove, reklame, pojavljivanja. Našim zvijezdama ne bi palo na pamet da bi mogli imati ozbiljnog stilista za to. Imamo ipak odlične stiliste, pogledajte naše editorijale u ozbiljnim modnim časopisima, imamo ih, ali nemaju za koga raditi. Žalosno je to. Nezamislivo mi je da možda dvije zvijezde imaju stiliste, a drugi se odijevaju u svoju odjeću koju kupuju ili dobivaju. Ne razmišljaju o tome kao o projektu, nečemu važnom. Možda je najbolji stilist na našoj sceni Josipa Lisac, i to sama sebi, ali našlo bi se jako kvalitetnih stilista da imaju takvu zvijezdu za koju bi radili.

Modni svijet uvijek izgleda jako glamurozno i privlačno, no biti vrhunski dizajner ipak prije svega znači rad, rad i rad... Kako izgledaju vaši radni dani?

A joj, nisam ja vidio ni G od glamura niti me to zanima. Glamur je ono što stvorim, moje haljine na ženama su glamur. Glamurozni život možeš imati ako si uspješan građevinar pa imaš novca koliko hoćeš, odeš u Saint Tropez i imaš stol pokraj Rihanne. Vrlo je to nebitno u današnjem svijetu, taj glamur. Moda se uvijek vezala uz glamur, ali moj posao je nešto sasvim drugačije. Uživam u svom poslu, on je divan. Neću nikad lagati o glamuru i prikazivati svoj život glamuroznim, to me nikad nije zanimalo. Obožavam svoj posao, to me dovoljno ispunjava da mi ne treba ništa drugo.

Moji radni dani posloženi su od samog početka. Nisam lik koji će raditi 0-24. Hoću, u svojoj glavi, dok vozim, idem spavati, šetam, vježbam. Razmišljam o poslu, ali raditi... Radit ću od 7 do 15 sati i nema dalje. Neću. Tako sam se posložio i sve sam stigao u životu, mogu sve napraviti u rokovima, nekad i nezamislivima. Kad čujem da rade haljinu po 20 dana, meni je to nezamislivo - mi je bez problema napravimo u svom radnom vremenu... Bitno je da postaviš okvire. Imam radno vrijeme, a sve ostalo je moja kreativnost koju treba njegovati i koja je uvijek prisutna. Vrijeme stvaranja, fizički posao dok stvaraš, to ima radno vrijeme i to je super formula. Neka ljudi tako rade i poslože život, inače stvari ne funkcioniraju.

Koji vas suvremeni modni trendovi živciraju? Što nikad ne volite vidjeti na nekome? Koji su vam celebrity fenomeni povezani s modom mrski i odbojni?

Trendova je puno i toliko su... Nisu uopće važni, beznačajni su totalno, pa ne mogu izdvojiti koji me od njih živcira jer ih ne pratim. Toliko se brzo mijenjaju... Nekad si znao - živciraju me osamdesete, super su mi devedesete... A sad je trendova toliko da se čovjek izgubi u tome, pa me ništa nije dodirnulo do te mjere da ću reći da nešto volim ili ne volim. Ne sjećam ih se jer su bili jučer pa su nebitni. S druge strane, iz trenda netko nešto vidi i odjene - i to bude odlično. O tome bismo mogli satima diskutirati. Ne volim vidjeti tri stvari na ženama - beretku, najlonke boje kože, posebno ako se sjaje, te gležnjače... To mi je najveća katastrofa. Radije stavi tenisice nego te gležnjačice, to mi je grozno. Sve može dobro izgledati ako se dobro isfura, ali stvarno sve. Kad netko kaže 'vidi ove, sva je u bojama', pa dobro, ako to netko zna isfurati, super. Kada Anna Dello Russo isfura leopard jaknicu s krznom, to izgleda kao milijun dolara.

Kako, po vašem mišljenju, izgleda savršeno odjevena žena ili muškarac?

Kad su svoji. Jedino to. Kad su svoji, kad vole svoj đir, vjerni su mu i izlaze iz okvira tog svog načina odijevanja, ali opet su vjerni sebi. To mi je najljepše. Tko je najbolje odjeven, tko nije? Teško mi je to reći. Cate Blanchett, primjerice, ne izlazi iz svojih okvira, svog stila, to je uvijek isto. To je ona, vidi se da ona to nosi, da to nije podilaženje trendovima i brendovima, to je stvarno ona, a ima milijun takvih primjera. J.Lo, možda se meni ti komadi i ne sviđaju, ali opet, to je ona. U tome je ljepota, znati što si i u čemu se najbolje osjećaš.

Kakvu glazbu slušate dok stvarate ili volite raditi u tišini?

Slušam glazbu dok vozim, tada me jako inspirira jer se koncentriram na nju. Nikad nisam bio miljenik jednog žanra, znam što ne volim, neke bendove, izvođače i stilove ne mogu slušati, ali nisam ograničen samo na jedno. Volim r'n'b, hip hop, možda se ne bi reklo, ali isplivalo je na kraju da najviše takve izvođače i oblačim. Dok radim, ne slušam, stvarajući nešto inspiriram se, gradim neku inspiraciju u glavi, onda mi je i glazba dobra inspiracija da se to lakše ostvari i sigurno me potiče.

Koliko obitelj trpi zbog vašeg posla?

Koliko obitelj trpi? Pa rekao sam da imam svoje radno vrijeme i zbog njega nitko ne trpi. Zna se kad sam doma, samo što zadnjih godina puno putujem pa me nema koliko želim biti, ali doma sam nakon radnog vremena i obitelj mi sigurno ne trpi zbog posla. Nisam taj lik.