Inspirativna priča i 100 godina povezanosti

Djed Božićnjak i Coca-Cola

23.12.2020 u 08:52

Bionic
Reading

Djed Božićnjak kojeg svi znamo i volimo – veliki, veseli čovjek u crvenom odijelu s bijelom bradom – nije uvijek izgledao tako. Mnogi se iznenade kada saznaju da je prije 1931. godine Djed bio prikazivan na različite načine, od visokog mršavog čovjeka do sablasnog vilenjaka

Odijevao se u biskupsku halju i ogrtao životinjskom kožom poput nordijskog lovca. Zapravo, kad je Thomas Nast, ilustrator iz razdoblja Američkog građanskog rata nacrtao Djeda Božićnjaka za Harper's Weekly 1862. godine, Djed je bio mali lik sličan vilenjaku koji je podržavao Uniju (ili Sjever). Nast je nastavio crtati Djeda Božićnjaka sljedećih 30 godina, promijenivši boju njegovog ogrtača iz tamnih nijansi u crvenu boju po kojoj je danas poznat.

Niže možete pronaći još nekoliko informacija koje možda niste znali o veselom čovjeku u crvenom odijelu.

  1. Djed Božićnjak se pojavljuje u Coca-Cola reklamama od 1920-ih

The Coca-Cola Company započela je svoje božićno oglašavanje 1920-ih s oglasima vezanim uz kupovinu u časopisima poput The Saturday Evening Post. Prvi oglasi prikazivali su Djeda Božićnjaka strogog izgleda, po uzoru na crteže Thomasa Nasta.

Umjetnik Fred Mizen naslikao je 1930. godine Djeda Božićnjaka koji u gužvi trgovačkog centra pije Coca-Colu uz najveću točionicu pića na svijetu koja se nalazila u robnoj kući Famous Barr Co. u St. Louisu u Missouriju. Mizenova slika korištena je u božićnom razdoblju te godine u tiskanim oglasima, pojavljujući se u The Saturday Evening Post-u u prosincu 1930. godine.

2. Coca-Cola je pomogla u stvaranju lika Djeda Božićnjaka

Tvrtka je započela s plasmanom Coca-Cola oglasa u popularnim časopisima 1931. godine. Archie Lee, izvršni direktor agencije za oglašavanje D'Arcy, koji je surađivao s The Coca-Cola Company, želio je kampanju koja bi pokazala realističnog i simboličnog Djeda Božićnjaka. Tako je Coca-Cola angažirala ilustratora Haddona Sundbloma, rođenog u Michiganu, na razvoju reklamnih prikaza Djeda Božićnjaka – koji prikazuj doista njega, a ne čovjeka koji je odjeven kao Djed Božićnjak.

Sundblom je nadahnuće pronašao u pjesmi Clementa Clarka Moorea iz 1822. godine A Visit From St. Nicholas (obično poznatoj po nazivu Twas the Night Before Christmas). Mooreov opis svetog Nikole doveo ga je do vizije toplog, ljubaznog i ugodno popunjenog Djeda Božićnjaka u ljudskom obliku. Premda se često kaže da Djed Božićnjak nosi crveno odijelo jer je crvena Coca-Cola boja, on se pojavio u crvenom ogrtaču i prije nego li ga je Sundblom naslikao.

Sundblomov Djed Božićnjak debitirao je 1931. godine u Coca-Cola oglasima u časopisu The Saturday Evening Post i redovito se u njemu pojavljivao, kao i u časopisima Ladies Home Journal, National Geographic i The New Yorker.

Od 1931. do 1964. godine, Coca-Cola oglašavanje prikazivalo je Djeda Božićnjaka koji dostavlja igračke (i igra se s njima!), uzima predah da pročita pismo i uživa u Coca-Coli, posjećuje djecu koja su ostala dulje budna da bi ga pozdravila i zaviruje u sadržaj hladnjaka u domovima koje je uveselio.

Izvorna ulja na platnu koja je Sundblom naslikao bila su prilagođena za Coca-Cola oglašavanje u časopisima, na izlozima trgovina, bilbordima, plakatima, kalendarima i plišanim lutkama, a mnogi takvi oglasi danas su popularni kolekcionarski predmeti.

Sundblom je kreirao finalnu verziju Djeda Božićnjaka 1964. godine, ali kroz sljedećih nekoliko desetljeća, Coca-Cola oglašavanje je prikazivalo lik Djeda Božićnjaka na temelju njegovih izvornih radova. Njegove slike nalaze se među najcjenjenijim kolekcijama u Coca-Cola arhivu i bile su izložene na brojnim izložbama diljem svijeta, na poznatim lokacijama kao što su pariški Louvre, Royal Ontario Museum u Torontu, Muzej znanosti i industrije u Chicagu, Isetan Department Store u Tokiju i NK Department Store Stockholmu. Mnoge originalne slike mogu se vidjeti izložene u World of Coca-Cola u Atlanti.

3. “Novi Djed Božićnjak” temeljen je na prodavaču

U početku je Sundblom slikao Djeda Božićnjaka uživo koristeći model - svog prijatelja Loua Prentissa, umirovljenog prodavača. Kad je Prentiss preminuo, Sundblom je počeo koristiti sebe kao modela, slikajući dok se gledao u ogledalo.

Zanimljivo je kako rubovi skice Haddona Sundbloma iz 1964. godine koju možete vidjeti na početku ovog teksta definiraju rubove otisaka časopisa i plakata u kojima će se oglas pojaviti.

Ljudi su voljeli slike Coca-Cola Djeda Božićnjaka i obraćali im veliku pozornost, toliko da bi, kada se bilo što promijenilo, upućivali pisma The Coca-Cola Company. Jedne je godine pojas Djeda Božićnjaka bio naopako postavljen (jer je Sundblom slikao pomoću odraza u zrcalu), a druge se pojavio bez vjenčanog prstena, zbog čega su fanovi pisali pitajući što se dogodilo s gospođom Božićnjak.

Mnogi ne znaju kako su djeca koja se pojavljuju s Djedom Božićnjakom na Sundblomovim slikama naslikana na temelju izgleda njegovih susjeda - dviju djevojčica. On je zatim na svojim slikama jednu od njih promijenio u dječaka. Također, pas na Sundblomovoj slici Djeda Božićnjaka iz 1964. godine zapravo je bio siva pudlica koja je pripadala njegovoj susjedi cvjećarki, ali je Sundblom želio da se pas istakne na blagdanskoj sceni, pa je pudlica postala crna.

4. Djed Božićnjak je dobio novog prijatelja 1942. godine

Coca-Cola je 1942. godine predstavila lik Sprite Boy koji se pojavljivao s Djedom Božićnjakom u Coca-Cola reklamama tijekom 1940-ih i 1950-ih. Sprite Boy, kojeg je također stvorio Sundblom, ime je dobio jer je bio vilenjak (sprite). Tek 1960-ih godina Coca-Cola je predstavila popularno piće Sprite.

5. Djed Božićnjak postaje animiran 2001. godine

Umjetnost Sundblomove slike iz 1963. godine postaje 2001. godine osnova za animirane Coca-Cola TV reklame s Djedom Božićnjakom. Reklame je kreirao Oscarom nagrađeni animator Alexandre Petrov.