JE LI VIŠE ZAPRAVO MANJE?

(Be)smisao SUV-ova u gradskom prometu

06.10.2010 u 13:31

Bionic
Reading

Prosječni luksuzni SUV nešto je kraći od pet metara, masa mu premašuje dvije tone te prosječno troši debelo iznad deset litara goriva na stotinu kilometara, i to na otvorenoj cesti. Sigurno se onda pitate – zašto bi itko pri zdravoj pameti poželio takav automobil za gradsku vožnju

SUV-ovi, koje njihovi vozači nerijetko pogrešno nazivaju i džipovi, podjednako su čest odabir imućnijih vozača, kao i vozačica. Kratica SUV stoji za Sports Utility Vehicle, u slobodnom prijevodu: sportsko korisno vozilo. Prava je istina, nažalost, da od ova tri termina vodu drži tek posljednji – jer je ipak riječ o vozilu, no, čast izuzecima, epitet sportski teško je pridjenuti automobilu koji se zbog mase i visokog težišta brzo može voziti tek po autoputu, dok korisnost pada na niske grane kad se u obzir uzme da je većinom riječ o šminkerskim SUV-ovima, s ogromnim felgama i niskoprofilnim gumama kojima nije preporučljivo svladavati više rubnike, a kamoli off-road terene.

Sve to nas opet vraća na početno pitanje o racionalnosti kupovine luksuznog SUV-a kao urbanog prometala. Tajna popularnosti ovih glomaznih vozila, kažu stručnjaci, leži u psihologiji

Nećemo biti cinični pa reći da muškarci veličinom automobila nadoknađuju, hm, određeni tjelesni manjak, već ćemo povjerovati studijama koje kažu da vozači odabiru SUV-ove zbog povišene pozicije za upravljačem, što im daje dominantan osjećaj u odnosu na ostale sudionike u prometu.

Vozačice, navodno, preferiraju SUV-ove zbog uvriježenog mišljenja da su ovi automobili, u slučaju prometne nesreće, sigurniji od drugih. S obzirom na masu i fizikalne zakone, to je istina, no također je činjenica da je prosječni SUV zbog visokog težišta skloniji prevrtanju na krov, te je njime teže izbjeći potencijalnu nesreću. Zbog viška kilograma prosječni SUV teže je i zaustaviti, no time se ionako ne zamaraju njihovi vozači, koji ni ne vjeruju da mogu izbjeći sudar, pa se zbog ovakvog pasivnog pristupa sigurnosti nerijetko odriču čak devet metara kraćeg zaustavnog puta.

Argument na strani SUV-ova jest taj što ovakvi automobili raspolažu integralnim pogonom na sva četiri kotača, no sve češće je riječ o opciji koja se dodatno naplaćuje.

Teško je zbog sveg ovog naći smisao korištenja luksuznih SUV-ova u gradskim gužvama gdje zlata vrijedi svaki kvadratni centimetar slobodne površine, kao i litra potrošenog goriva, no racionalnost pri kupovini automobila ionako je najčešće obrnuto proporcionalna stanju na bankovnom računu.