'Ripley' je vrhunski stilizirana, sporogoreća, tjeskobna serija - čisti užitak!

• 07.04.2024 u 20:26

U sklopu 'vikenda Andrewa Scotta', osim sjajnog filma 'Stranci' pogledali smo i Netflixovu novu adaptaciju romana Patricije Highsmith, 'Talentirani gospodin Ripley'. Potpuno je drugačija od dosadašnjih ekranizacija i - sjajna je

'Talentirani gospodin Ripley' Anthonyja Minghelle iz 1999. godine izvrstan je film. Prepun boje, ljepote, hedonizma i životnosti Italije šezdesetih - pogotovo one Italije koja je bila dostupna bogatim i privilegiranim Amerikancima - ostvarila je prekrasan i zanimljiv kontrast s mračnom pričom o Tomu Ripleyju, prevarantu i ubojici, otrovnoj osi koja je zazujala životima lijepih, mladih, bogatih i šarenih.

Osmodijelna Netflixova serija 'Ripley', također adaptacija tog romana, potpuno je drugačija, iako je i ona uvelike oslonjena na estetiku. No ovdje je riječ o estetici noirea, tjeskobnoj estetici koja je možda bliža izvornoj atmosferi romana Patricije Highsmith. I ovdje su ljudi, krajolici i kadrovi lijepi. Riječ je, međutim, o sasvim drugoj ljepoti. Ovdje, naime, Ripley nije tek osica koja se pojavila u prekrasnom, šarenom, bezbrižnom svijetu Tu Vuo' Fa' l'Americano mladeži. Ripleyja ovdje već upoznajemo kao mračnog, doduše sitnog varalicu čije su oči i držanje toliko mrtvi da nas neće iznenaditi ni kada iz novčanih prevara i laži - prijeđe na ubojstvo.

Priču već većina zna. Toma Ripleyja, sitnog prevaranta, angažira otac jednog njegova 'kolege' - Richarda Dickieja Greenleafa. Dickie već godinama džabalebari po Europi, trošeći svoju bogatu nasljedničku zakladu na uživanje i provod, bez ikakvih odgovornosti i obaveza. Za razliku od filma iz 1999., ni Ripley ni Dickie nisu baš više u cvijetu mladosti pa je Dickijev otac ozbiljno zabrinut za to da će mu sin tako provesti čitav život. Bogato plaća Ripleyja da ode u Italiju i nagovori mu sina da se vrati kući.

• +3
    Ripley Izvor: Profimedia / Autor: IMAGO / imago stock&people / Profimedia

Ripley, čiji otužan život u prljavom newyorškom podrumu upoznajemo baš kao i sitne prevare, ne mora dugo razmišljati o ponudi. Odlazi u Italiju i uvlači se u Dickijev život poput zmije u njedra dok ga Dickijeva djevojka Marge sve više sumnjiči.

Kao što već rekoh, film s Mattom Damonom, Judeom Lawom, Gwyneth Paltrow i Cate Blanchet u svemu je tome bio mnogo blještaviji, mladenačkiji i šareniji, pa je zbog toga dolazak Toma Ripleyja bio neka vrsta disrupcije, mračne mrlje, tamnog oblaka koji se nadvio nad sreću i blagostanje. U seriji 'Ripley' s Andrewom Scottom u glavnoj ulozi vidi se, naravno, kontrast između Ripleyjeva života u siromaštvu i Dickijeve nenormalne privilegije, ali ništa tu nije ni lijepo ni šareno ni lepršavo ni mladenački. Svijet u kojem obitava Ripley, ali i Dickie duboko je pokvaren, hladan i mračan.

Ripley, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

Snimljen bez ikakve boje, u prekrasnoj, čistoj, ali i mračnoj crno-bijeloj fotografiji, 'Ripley' nam zato i ne pokušava prikazati koliko je lažno šarenilo privilegiranih. To se odmah vidi. No svojim detaljima, nevjerojatnim osvjetljenjem i neprikosnovenom glumom Andrewa Scotta daje nam sasvim drugu - mračnu i tjeskobnu perspektivu na ovu priču. I ona je čisti užitak!