'Problem tri tijela' - serija za koju su tvrdili da ju je nemoguće snimiti

• 24.03.2024 u 15:27

...a Netflix je na to samo zakolutao očima i adaptaciju ove nagrađivane serije SF romana kineskog autora Liua Cixina prepustio tvorcima 'Igre prijestolja' pa da vidimo čija nana crnu vunu prede.

Odmah da istaknem disclaimer: nisam čitala knjige po kojima je snimana serija 'Problem 3 tijela'. Nemam pojma jesu li doista tako misaono kompleksne da ih je nemoguće ekranizirati ili se ne mogu pretvoriti u film/seriju bez ozbiljnih preinaka koje možda i ugrožavaju poantu. Nemam, doduše, razloga ne vjerovati milijunima čitatelja diljem svijeta da je to tako ili im se barem pri čitanju činilo da je tako, a isto tako vrlo dobro razumijem frustraciju velikog čitateljskog obožavatelja koji u ekranizaciji s bolom primjećuje sve ono što je izostavljeno ili promijenjeno, a toliko je volio u knjizi. No u ovom slučaju stvarno ne znam ništa o tome pa je ono što slijedi samo osvrt na seriju 'Problem 3 tijela' kakvom su je David Benioff, D. B. Weiss i Alexander Woo stvorili za Netflix.

Mnogo je mojih kolega diljem medija za seriju napisalo da joj treba nekoliko epizoda da bi uhvatila tempo i postala uzbudljiva. Ja to nisam doživjela tako. Možda joj treba nekoliko epizoda da u svojim scenama prikaže opravdanje za to da svaka epizoda košta k'o godišnji proračun neke hrvatske općine srednje veličine. Možda tek negdje od treće epizode krenu velebne scene koje nisu samo CGI na steroidima. No priča mi je zanimljiva od samog početka.

Na početku vidimo masovku iz doba kineske kulturne revolucije šezdesetih godina dvadesetog stoljeća, u kojoj mladi maoistički revolucionari nasmrt premlate jednog profesora i znanstvenika zbog toga što svojim studentima predaje teoriju relativnosti. 'To je buržujska teorija i otvara vrata mogućnosti postojanja Boga', bijesno urla mlada revolucionarka na pozornici, a nesretnikova supruga na istoj se pozornici odriče i muža i nepodobne teorije, moleći ga da i on učini isto. Znanstvenikova mlada kći iz mase u očaju gleda kako joj oca prebijaju na smrt.

Ta ista kći kojih pet-šest godina poslije toga radi kao talentirana astrofizičarka na udaljenoj postaji za istraživanje svemira u Unutrašnjoj Mongoliji. Shvativši kako se može pojačati signal za slanje poruke u svemir, ona unatoč oštrom protivljenju svojih ideološki zadojenih šefova, usmjerava signal tako kako je otkrila i šalje poruku tim putem. Njezina poruka, ispostavit će se, ima dalekosežne posljedice.

3 Body Problem - foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

Šezdeset godina nakon toga, u naše, današnje vrijeme, nešto se čudno počne događati s ljudskom znanošću. Ubrzivači čestica počinju davati rezultate koji opovrgavaju sva dosadašnja saznanja o fizici, a ugledni svjetski znanstvenici, uključujući i kćer mlade kineske znanstvenice s početka priče - jedan za drugim počinjavaju samoubojstva. No jesu li to doista samoubojstva? Je li riječ o samouništenju čovječanstva ili je čovječanstvo napadnuto tako da se napada njegova znanost?

Tu na scenu stupa nekoliko zanimljivih likova, od petoro nekadašnjih prijatelja s Oxforda, među kojima su neki i sami postali znanstvenici, neki se znanošću poslužili da bi kapitalizirali svoje koncepte tehnološkog napretka, a neki skroz napustili znanost. Svi su nekadašnji studenti Vere Ye, koja je počinila samoubojstvo, svi su svjesni da se događa nešto neobično, a neki od njih 'pozvani' su na sudjelovanje u neobičnoj virtualno-stvarnosnoj igri, u kojoj pokušavaju spasiti jednu civilizaciju. No ispostavi se da igra nije samo igra.

Po svemu tome kopa i zanimljivi privatni istražitelj Clarence Shi, koji, čini se, u startu zna više od oxfordske petorke, čak i radi za neku golemu organizaciju koja sve to nadgleda, ali ni on nije sasvim svjestan svega što se krije iza događaja. Na kraju, tu je i tajanstveni tajkun Mike Evans, koji, čini se, zna sve.

10 stvari koje trebate znati o seriji 'Problem 3 tijela' Izvor: Društvene mreže / Autor: WatchMojo

Volim znanstvenu fantastiku. Nisam ni zagriženi ni temeljito upućeni fan, ali sviđa mi se vrsta fantastike ili, kako kažu upućeni, spekulativne fikcije koja je utemeljena na izmaštanom napretku znanosti i tehnologije ljudskog roda. Isto tako, volim znanstvenu fantastiku u kojoj su ta znanost i tehnologija u službi dobre fikcije, priče, prikaza ljudskog stanja. 'Problem 3 tijela' ispunjava te uvjete - bazira se na znanosti i izmaštanoj budućnosti ljudskoga roda koja je oblikovana tom znanosti i napretkom, a isto se tako uvelike bavi ljudima i društvom. Kao što u jednom trenutku, na jednom nivou VR igre shvate igrači - 'Poanta igre nije riješiti problem 3 nebeska tijela, nego spasiti stanovnike'.

Ova se serija bavi time, a još je pritom i zanimljiva, uzbudljiva, efektna i prekrasno snimljena. I opet - vjerujem da je fanovima možda prepovršna, nedovoljno kompleksna i, u odnosu na ono što je napisao Liu Cixin - preglupa. No za jednu Netflixovu seriju, seriju koja zabavlja, ali ipak pomalo i dotiče moždane vijuge gledatelja - vrlo je gledljiva i zanimljiva. Sigurna sam da su angažirani autori učinili isto što su učinili i s 'Igrom prijestolja' za HBO - snimili su hit.