Prijevremeno 'curenje' epizoda 'Igre prijestolja': utječe li na gledanost u vrijeme emitiranja?

• 19.08.2017 u 09:09

Ovaj je tjedan ponovno prije vremena 'procurila' jedna epizoda serije 'Igra prijestolja'. Gledanost tih epizoda u vrijeme njihova emitiranja, međutim, i dalje raste te ruši rekorde, što je samo još jedan pokazatelj koliko je cijeli projekt 'Igre prijestolja' dobro osmišljen i planiran čak i mimo same produkcije.

I opet se dogodila ista stvar. Šesta epizoda sedme sezone 'Igre prijestolja' prije vremena je procurila u javnost zato što su je dvije podružnice HBO-a - španjolska i nordijska - greškom emitirale prije vremena. Pogreška je brzo uočena i epizode su uklonjene sa servisa koji su je učinili dostupnom, ali to je bilo dovoljno za spretne internetske pirate da je prošire diljem interneta. Spojleri su nagrnuli sa svih strana, fanovi su reagirali dvojako - neki su se brže-bolje dokopali epizode, a neki poludjeli od bijesa zbog toga što im je naprasno prekinuto slatko iščekivanje novih dogodovština iz Westerosa. Kako god bilo, HBO-ova megahit-serija ponovno je napunila medijske stupce koji se bave popularnom kulturom i televizijom.

Slična se stvar dogodila i prije par tjedana, kada je na sličan način, ali taj put u Indiji, procurila četvrta epizoda ove sezone, a nedavno je HBO pretrpio i hackerski napad, u kojem je ukradena oveća količina podataka, uključujući i neke nove epizode serija kao što su 'Bez oduševljenja, molim' i 'Nesigurna', a prije par godina izbila je i velika frka zbog toga što je netko na internet propustio epizode pete sezone 'Igre prijestolja' koje je HBO na uvid dao novinarima prije početka emitiranja. Sve u svemu, piratske sile i golemo nestrpljenje publike stalno pomalo spopadaju HBO i njegovu seriju perjanicu.

Zanimljivo je, međutim, da svi ti incidenti, ma koliko neugodni bili za HBO i njihove poslovne protokole, uopće nisu utjecali na gledanost ove serije u njezinu regularnom terminu emitiranja. Čak dapače, prethodne dvije epizode oborile su sve dosadašnje rekorde gledanosti u fiksnom premijernom terminu. Ljuta bingerska pohlepa i piratsko širenje sadržaja, dakle, nisu baš osobito utjecale na naviku da se GoT gleda onda kada ga HBO emitira, što ponešto govori o tjednom ritmu prikazivanja i HBO-ovoj politici da epizode serija izdaje postupno, a ne na netflixovski način, sve odjednom. Bilo je to očito i bez prijevremenog curenja epizoda, kada je 'Igra prijestolja' u svojem regularnom terminu emitiranja postizala zavidne brojke unatoč tome što se već sljedeće minute nakon prikazivanja mogla pronaći na torrentima, ali ova curenja još su podvukla taj fenomen.

Najava šeste epizode sedme sezone 'Igre prijestolja' Autor: HBO

Razlog je tome bez ikakve sumnje to što je GoT, kao što uvijek napominjemo kada govorimo o njemu, izvrsno osmišljen i fenomenalno proveden višeplatformski projekt. To konkretno znači da nije samo serija, nego zajednički doživljaj milijuna fanova, koji svaki put tijekom emitiranja nove epizode žustro tvitaju i na drugi način internetski objavljuju svoje dojmove, drugi dan u uredu s kolegama prakticiraju disciplinu jesi-vidio-ono-sinoć uz aparat za kavu i pišu opširne osvrte, teorije i rasprave. To sve sigurno nije slučajno - HBO je uz svoj poslovni model pretplate i tjednog prikazivanja sigurno osmislio i strategiju te način komunikacije koji su takvo što potakli, i 'Igra prijestolja' nije jedina, ali je najuspješnija serija koja svoje gledateljstvo primarno stječe i održava upravo na tom valu.

Za rekordnu gledanost zadnjih nekoliko epizoda 'Igre prijestolja', doduše, postoje i još neki razlozi. Kao što su istaknuli već neki drugi portali koji se bave televizijom i serijama, 'Igra prijestolja' ove je godine uletjela u jedan sebi nesvojstven, ljetni vakuum. Naime, većina ambicioznih TV projekata emitirana je još u proljeće, zato da se stigne na nominacije za Emmy. Igrom slučaja, 'Igra prijestolja' ove je godine zakasnila na tu proljetnu utakmicu jer su joj snimanje i produkcija potrajali dulje nego što je planirano, pa je njezino emitiranje u srpnju i kolovozu zapravo bez prave konkurencije.

No budimo realni, to je samo dodatna kap na vazi prepunoj utega koji pretežu u korist GoT-a. Serija je to koja ne bi imala opasnijeg takmaca ni da je emitirana u ovogodišnjem najbogatijem TV-serijskom razdoblju. Ipak govorimo o sedmoj sezoni, o početku finaliziranja ovoga epa i o hordama obožavatelja koji u ovoj fazi više na 'Igru prijestolja' i ne gledaju kao na jednotjedni bijeg u fikciju, nego gotovo kao na novi izvještaj iz svijeta u kojem se stvarno nešto događa.

Susret Jona Snowa i zmaja u petoj epizodi sedme sezone 'Igre prijestolja' Autor: HBO

Hackeri i neoprezni incidenti pojedinih operatera ne samo da nisu, nego ne mogu naštetiti gledanosti 'Igre prijestolja', no postavlja se pitanje hoće li HBO, kada GoT jednom dođe svojem kraju, uspjeti ponoviti uspjeh s još jednim takvim projektom. U ovome se dogodilo nevjerojatno poklapanje epskog sadržaja, višeplatformske naravi, pretplatničkog poslovnog modela i igranja na i dalje postojeće navike globalnog istodobnog gledanja nekog popularnog sadržaja, no je li to recept koji se može ponoviti i u budućnosti ili zadnji trzaj takozvanog 'appointment viewinga' (gledanja u fiksno vrijeme emitiranja) u njegovu masovnom obliku?

HBO je već imao nekoliko aduta na kojima je potvrdio da može nešto slično izvesti i s drugim serijama - na taj su način bile solidno gledane i serije poput 'Pravog detektiva', 'Westworlda' ili 'Malih laži', a čak su i neke serije sa slabijim gledateljskim odzivom, kao što su 'Djevojke' ili 'Preostali' imale dovoljno velik pop-kulturni i medijski odjek da se mogu nazvati uspješnima i korisnima za ovu mrežu. Postoje i primjeri s drugih mreža - 'Živi mrtvaci' na AMC-u također postižu rekordne brojke s tjednim ritmom prikazivanja i sličnim popratnim fenomenima. Iz naše perspektive male zemlje, u kojoj televizija i gledateljske navike ipak još ponešto kaskaju za svjetskim trendovima, mogli bismo reći da bi naše, domaće televizije - naročito ona koja također ima 'pretplatnički poslovni model' - mogle ponešto naučiti iz tih fenomena. Jasno je da lokalno, kod nas nitko nema novca za takve megaspektakle ni megakampanje, ali određeni mehanizmi s popratnim sadržajima, novim medijima i poticanjima višeplatformskog odjeka mogli bi se preslikati.

Serija 'Family Guy' zeza se s 'Igrom prijestolja' Autor: Youtube

No globalno gledano, teško je reći hoće li ovakav model opstati i može li biti dugoročno uspješan i u budućnosti. HBO će ga sigurno pokušati nastaviti jer to s njihove strane ima logike - ne mijenjaš konja koji pobjeđuje na utrkama. No hackeri, curenja, torrenti i slične pojave, koliko god nezakonite i neugodne bile, vjerojatno neće nestati i vjerojatno nisu sasvim nepovezane s rastućom bingerskom navadom u gledateljstvu, posebice među mlađim generacijama. Kako će se to dalje razvijati, vidjet ćemo u budućnosti. Jedino što je sigurno jest to da će daljnji razvoj događaja bez sumnje biti zanimljiv, baš kao i borba oko prijestolja u Westerosu.