U KONTROLIRANIM UVJETIMA

Počeo 22. Festival plesa i neverbalnog kazališta Svetvinčenat

24.07.2021 u 09:17

Bionic
Reading

Predstave iz Španjolske, Hrvatske i Srbije otvorile su u petak 22. Festival plesa i neverbalnog kazališta Svetvinčenat, koji do 25. srpnja donosi devet ostvarenja renomiranih inozemnih i domaćih koreografa i plesnih skupina, ali i mladih nada suvremene europske plesne scene

U epidemiološki kontroliranim uvjetima, uz obavezno nošenje maski i razmake među sjedalima, festivalski program i ove godine, po riječima selektorice Snježane Abramović Milković, unatoč okolnostima nosi prepoznatljiv predznak međunarodnog i propulzivnog.

"Ekonomske posljedice pandemije reducirale su broj dana, ali zadovoljna sam selekcijom jer smo uspjeli dovesti devet zanimljivih grupa vrlo propulzivnih koreografa", kazala je Abramović Milković Hini, koja je medijski pokrovitelj festivala. Po njezinim riječima, posljedice pandemije vidljive su i u koreografskoj emociji predstava, pa se tako neki bave izolacijom i samoćom, a drugi potrebom za promjenom.

"Bez obzira koliko je koreografski jezik apstraktan, u njemu se može naslutiti nezadovoljstvo, osjećaj samoće i nekakve neizvjesnosti koja nam se svima događa", rekla je Abramović Milković.

Uz hrvatsku i regionalnu selekciju, na festivalu svoje recentne radove prikazuju i neki od najzanimljivihih europskih koreografa iz službene selekcije Aerowaves Twenty20. Riječ je o recentnim nadolazećim europskim koreografima kroz čiji rad festivalska publika dobiva uvid u ono što se trenutno u Europi događa u suvremenom plesu, pojasnila je Abramović Milković.

Program je prvog festivalskog dana u Kaštelu Grimani otvorio nagrađivani španjolski duo No bautizados koji čine plesačica i koreografkinja Katia Humenyuk te glumac i pantomimičar Rolando Salamé. U Savičenti su izveli predstavu "Lo Invisible", plesno istraživanje dvojnosti postojanja kroz igru sudaranja i preplitanja, udaljavanja i približavanja, koja koketira s klaunerijom i pantomimom.

Na savičentskom trgu potom je izvedena plesna predstava "Spektakl" hrvatske koreografkinje Irme Omerzo, nastala kao scensko istraživanje naslijeđa Studija za suvremeni ples. Kroz niz sličica, izvođačice Ana Mrak, Dina Ekštajn, Martina Tomić, Ida Jolić i Nastja Štefanić uz glazbenu pratnju Stanislava Kovačića na violončelu, istražuju vokabular iz odabranih predstava iz povijesti produkcije najstarijeg hrvatskog plesnog ansambla.

Tragajući za granicama, okvirima i kombinacijama zajedništva, predstava ispituje perspektive unisonog kretanja i mogućnosti njegova dekonstruiranja te, referirajući se na fascinaciju zajedničkim pokretom u mainstream kulturi, istodobno podsjeća na potencijal spektakla koji se u njemu krije.

Apsolutni vrhunac prve večeri festivala bilo je u petak gostovanje Bitef plesne kompanije iz Beograda s predstavom "Prostor za revoluciju", po konceptu i u koreografiji Isidore Stanišić.

Komad počinje kao sitno negodovanje posjetiteljice nezadovoljne mjestom u gledalištu, da bi potom - uz njene postupno sve glasnije pozive upućene svima prisutnima da se probude iz stupora konformizma i neprekidnog pristajanja na manje - naglo prerastao u moćnu izvedbenu alegoriju nemogućnosti suštinskoga otpora artificijelnim sebeljubljem uškopljenog pojedinca - njegov će glas zauvijek ostati prigušen mekanim jastucima narcisoidne ideologije konzumerističkoga društva.

Na golemom madracu koji zamjenjuje prostor pozornice plesači Ana Ignjatović Zagorac, Tamara Pjević, Miona Petrović, Nataša Gvozdenović, Nikola Živković i Vladimir Čubrilo posrću, padaju i bore se s demonima vlastite unutarnje potrebe za promjenom, koreografski i izvedbeno minuciozno i uz ovacije publike kaštela Grimani, koja je izvođače ispratila oduševljenim aplauzom.

Festivalski program nastavlja se u subotu praizvedbom plesno-glazbene monodrame "Lulu" Staše Zurovca u izvedbi plesačice Andresse Miyazato i uz pratnju Alexandera Balanescua na violini. Njemački koreograf Moritz Ostruschnjak predstavit će rad "Plesne upute (neće zauvijek biti ovako)", dok će domaću produkciju u subotu zastupati rad "Revel Revel" španjolske koreografkinje Roser López Espinosa u izvedbi Zagrebačkog plesnog ansambla.