'Novac je imenica muškog roda': Gorkim humorom protiv diskriminacije žena na tržištu rada u Hrvatskoj

06.11.2019 u 09:54

U Teatru &TD praizvedena je u ponedjeljak navečer predstava 'Novac je imenica muškog roda', realizirana u povodu međunarodnog Dana jednakih plaća u organizaciji Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, koja gorkim humorom i realnim brojčanim podacima progovara o diskriminaciji žena i rodnoj neravnopravnosti na tržištu rada u Hrvatskoj.

U povodu europskog Dana jednakih plaća tj. EU Equal Pay Day 4. studenog u Teatru Itd praizvedena je u ponedjeljak navečer aktivistička predstava 'Novac je imenica muškog roda' u režiji Marija Kovača, koja gorkim humorom, neumoljivim brojčanim podacima i crnohumornim obiteljskim scenama razotkriva diskriminaciju žena u tzv. suvremenim obiteljima te rodnu neravnopravnost na hrvatskom tržištu rada.

Tekst je napisala Petra Radin, koja i glumi u predstavi, a uz nju sudjeluju Petra Težak i sam redatelj Mario Kovač, koji su na sceni oživjeli tragikomični svijet tipičnog modernog bračnog para s djetetom (i punicom) u kojem se zapravo malo toga promijenilo i gdje je supruga i dalje usprkos promjenama zakona i pravu na glasovanje osuđena na vječne kompromise na uštrb sebe i svoje karijere. Publika je ispratila glumce s razumijevanjem i velikim pljeskom odobravanja.

Predstava je koncipirana kao mješavina fikcije i dokumentarnosti, dakle, izmaštanog i činjeničnog, gdje dokumentarno, odnosno, brojčani podaci i činjenice o rodnoj diskriminaciji žena, pogotovo majki, na tržištu rada, potkrepljuju kazališnu priču. Realizirana je u organizaciji Ureda za ravnopravnost spolova i partnera Instituta za društvena istraživanja, CESI, Sindikata umirovljenika Hrvatske i Instituta za ravnopravnost muškaraca i žena iz Belgije, a izvedena je u sklopu europskog projekta 'Jednaka prava - jednake plaće - jednake mirovine', kojim se žele proširiti akcije i stvoriti zakonski uvjeti za dostizanje rodne ravnopravnosti na tržištu rada i time smanjiti socijalna i ekonomska nesigurnost žena. Zbog osvještavanja te nepravde pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić pozvala je na simbolično obilježavanje Dana jednakih plaća i u Hrvatskoj kako bi se time upozorilo na važnost ravnopravnog vrednovanja ženskog rada.

Novac je imenica muškog roda Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Luka Dubroja

Važno je reći da na Dan jednakih plaća Europljanke simbolično prestaju primati plaću kako bi označile da sljedeća dva mjeseca rade besplatno jer su za toliko, dakle, za iznos dviju plaća, manje plaćene od muških kolega. To su među prvima osvijestile Islanđanke, koje su još 24. listopada 1975. godine napustile svoja radna mjesta u 14 sati i 38 minuta kako bi tom protestnom akcijom naglasile točan trenutak u kojem u 8-satnom radnom danu, zahvaljujući rodnom jazu u plaćama koji na Islandu iznosi 14-18 posto, prestaju biti plaćene za svoj rad.

Predstava počinje snimkom ankete provedene među djecom, koja iz svoje perspektive govore o neravnopravnosti među spolovima i nejednakosti na tržištu rada. Odgovori mališana su fascinantni i bude nadu u promjenu nepravedne paradigme po kojoj su žene za isti posao slabije plaćene, teže nalaže posao i imaju niže mirovine od muškaraca. Većina smatra da žene moraju biti jednako plaćene, a dvoje mališana posebno se istaknulo osviještenim stavovima: Jedan klinac bi u svojoj firmi jednako plaćao žene i muškarce, a djevojčica je apelirala na žene da dignu svoj glas i izbore se za svoja prava.

Također, nekoliko žena, koje su sjedile u publici, pročitalo je ispovijesti žena na njihovim radnim mjestima koje su bile diskriminirane i degradirane po rodnoj osnovi bez obzira jesu li radile u državnoj upravi, trgovačkim lancima ili bankarskom sektoru. Posebno zastrašujući je bio slučaj žene zaposlene u trgovačkom lancu, kojoj je izravno rečeno da mlađe i ljepše rade na blagajni, a starije i ružnije u – skladištu. Ona je završila u skladištu.

No najalarmantniji podaci, emitirani na videu, odnose se na potplaćenost žena koje su i u Hrvatskoj za isti posao, istu poziciju i isto zvanje puno lošije plaćene od kolega. To znači da žene za isti posao u Hrvatskoj zarade tek 86,8 posto godišnje plaće muškaraca. Konkretno, prema posljednjim raspoloživim podacima za 2015. bruto plaća za žene iznosila je 7.471, a za muškarce 8.422 kuna što znači da su plaće muškaraca u prosjeku više za oko tisuću kuna. Odnosno, muškarci u prosjeku na godišnjoj razini zarade oko 11.412 kune više nego žene, tj. 1,47 prosječne hrvatske bruto plaće. Prosječna mirovina žena iznosila je 2.242,09 kuna, dok je prosječna mirovina muškaraca bila 2.860,05 kuna – jaz u mirovinama u Hrvatskoj je 21 posto, a od 2014. je i porastao. Tako na godišnjoj razini muškarci u prosjeku prime na račun mirovine 7.415,52 kune više nego žene, odnosno 2,59 prosječne hrvatske mirovine više. Uz to, žene se i dalje teže zapošljavaju i teže napreduju u karijeri. Također, među nezaposlenima više je žena (56 posto) nego muškaraca (44 posto). U Europskoj uniji rodni jaz u plaćama se smanjuje, a kod nas od 2010. kontinuirano raste.

Težinu projektu dala je i glumica Petra Težak, koja je u sklopu predstave iznijela i vlastiti slučaj diskriminacije na poslu. Naime, glumici je zbog trudnoće otkazana suradnja u predstavi 'Uspjeh preko noći' Davida Mameta u produkciji Glumačke družine Histrioni s argumentacijom da ne može trudna glumiti zanosnu i seksipilnu Karen. Glumica je slučaj prijavila pravobraniteljici za ravnopravnost spolova, koja je na osam stranica potvrdila da se zaista radi o spolnoj diskriminaciji.

Valja reći da bi predstavu trebalo proširiti i produžiti i zatim je prikazivati školskoj i studentskoj populaciji kako bi se dizala svijest o nepravednom vrednovanja ženskog rada te tako stvarali uvjeti za promjenu.