GENIJALAN KONCEPT

Kako je Bad Bunny preporodio Portoriko: Domaćima prodaje karte za siću, ostatak Amerike dere

13.08.2025 u 09:05

Bionic
Reading

Portoriko ovoga ljeta bilježi turistički i gospodarski procvat zahvaljujući dvomjesečnoj rezidenciji kralja latino-trapa u San Juanu. Serija od 30 koncerata privukla je stotine tisuća posjetitelja i donijet će gotovo 200 milijuna dolara lokalnoj ekonomiji

Portoriko, američki teritorij koji godinama živi s posljedicama dužničke krize, prirodnih katastrofa i kroničnog političkog zanemarivanja, ovoga ljeta proživljava nešto što bi se moglo nazvati ekonomskim čudom, a glavni katalizator nije ni politička reforma ni investicijski plan, nego glazba. Točnije, 30 koncerata jednog od najvećih svjetskih izvođača današnjice, Bad Bunnyja.

Rođen 1994. kao Benito Antonio Martínez Ocasio u Vega Baji, sat vremena od San Juana, Bad Bunny je u proteklih deset godina od anonimnog izvođača na SoundCloudu postao globalna superzvijezda koja predvodi streaming ljestvice i puni stadione diljem svijeta. Njegova sposobnost da bez kompromisa miješa glazbene žanrove, od reggaetona do trap-a, i da ustraje na španjolskom jeziku i portorikanskom identitetu čak i u najvećim američkim medijskim formatima, učinila ga je simbolom kulturnog ponosa za milijune ljudi iz latinoameričke dijaspore.

Izvor: Društvene mreže / Autor: youtube

Ove se godine odlučio na nešto što se u glazbenoj industriji rijetko viđa: dvomjesečnu koncertnu rezidenciju u svom rodnom San Juanu, kao uvod u svjetsku turneju koja uopće neće uključivati nastupe na američkom kopnu. Turneja‑rezidencija nazvana No Me Quiero Ir de Aquí (Ne želim otići odavde) započela je 11. srpnja u dvorani José Miguel Agrelot Coliseum i trajat će do 14. rujna, obuhvaćajući ukupno 30 nastupa.

Rezervirano za domaće

Posebnost rezidencije ne leži samo u činjenici da je organizirana izvan glavnih globalnih koncertnih ruta, nego i u načinu na koji je osmišljena. Prvih devet od 30 koncerata bilo je namijenjeno isključivo stanovnicima Portorika. Ulaznice su se mogle kupiti samo uz dokaz prebivališta i to na devet fizičkih lokacija, većinom na lokalnim poljoprivrednim tržnicama, čime je Bad Bunny poslao jasnu poruku: ovo je prije svega slavlje za ljude s otoka, a tek potom spektakl za turiste.

Ostatak datuma otvoren je i posjetiteljima iz svijeta, ali uz dodatni uvjet – ulaznice za strance prodavale su se u paketu s noćenjima u lokalnim hotelima, kako bi se osiguralo da novac od turizma ostane u domaćim rukama i da se izbjegne daljnje poticanje tržišta kratkoročnih najmova koje već godinama gura cijene nekretnina izvan dosega lokalnog stanovništva.

Gospodarski učinak koji se mjeri u stotinama milijuna

Prema podacima promotivne agencije Discover Puerto Rico, rezidencija će generirati gotovo 200 milijuna dolara ekonomskog učinka. Očekuje se da će oko 600 tisuća ljudi posjetiti otok isključivo zbog koncerata, što je dvostruko više od prosjeka za to razdoblje godine. Hotelske rezervacije za srpanj i kolovoz skočile su za 70 posto u odnosu na prošlu godinu, a rujanske su bolje za 20 posto nego 2024. Potražnja za letovima porasla je 12 posto, a cijene avio-karata u prosjeku su više za 14 posto.

Čak i konzervativne procjene govore da bi ovaj glazbeni pothvat mogao povećati BDP Portorika za oko 0,15 posto – što je zapanjujući učinak za samo dva mjeseca programa.

Bad Bunny
  • Bad Bunny
  • Bad Bunny
  • Bad Bunny
  • Bad Bunny
Poslao je jasnu poruku: ovo je prije svega slavlje za ljude s otoka, a tek potom spektakl za turiste Izvor: EPA / Autor: JUSTIN LANE

Spektakl i politička poruka

Svaki koncert rezidencije No Me Quiero Ir de Aquí traje tri sata i osmišljen je kao monumentalna oda portorikanskom identitetu. Scenografija uključuje zelene brežuljke, pješčane plaže i tradicionalnu kućicu, a sve je izradilo tisuću domaćih radnika. Koncert započinje nizom činjenica o otoku, od povijesnih ("San Juan je jedan od najstarijih gradova u Americi, osnovan 1521.") do šaljivih ("Sancocho liječi sve, tvrde naše bake").

U glazbenom dijelu, Bad Bunny ne izbjegava ni kritičke tonove – od pjesama koje ismijavaju površne turiste do otvorene kritike američke imigracijske politike, zbog čega je jednom prilikom na Instagramu agente američke Službe za imigraciju nazvao "kopiladima" koja ne prestaju "gnjaviti ljude dok rade". Njegova odluka da ove godine potpuno preskoči nastupe na kontinentalnom tlu SAD-a također nosi političku dimenziju.

U intervjuu za Variety izjavio je da je u ovom trenutku turneja po američkom kopnu "nepotrebna", jer su ga tamošnji fanovi imali prilike vidjeti dovoljno puta u posljednjih šest godina – uključujući čak 32 nastupa u Sjevernoj Americi na turneji 2022., s dvjema rasprodanim večerima na Yankee Stadiumu u Bronxu.

Izvor: Društvene mreže / Autor: youtube

Za Portoriko, iz Portorika

U trenutku kada je ekonomija nastupa uživo sve nestabilnija, a manji izvođači jedva pokrivaju troškove, dok se klubovi i dvorane bore za opstanak, najveće svjetske zvijezde natječu se u sve raskošnijim produkcijama i sve višim cijenama ulaznica. Bad Bunnyjeva rezidencija u San Juanu također nije jeftina – ulaznice su rasprodane u roku od nekoliko sati nakon objave u siječnju (Dvorana Coliseo de Puerto Rico u San Juanu prima 18.500 posjetitelja po večeri), a na preprodajnim stranicama poput StubHuba sada se nude po cijenama od 300 do 5.000 dolara.

"Da je po meni, svi koncerti za lokalce bili bi besplatni, ali ovo što radimo sada najbliže je toj ideji što možemo ostvariti", rekao je Bunny. Za mnoge Portorikance, ali i članove dijaspore koji su doletjeli iz svih krajeva svijeta, ovi koncerti nisu samo zabava nego i emotivni događaj. Oni su potvrda da globalna slava ne mora značiti gubitak povezanosti s vlastitim korijenima i da se kulturni kapital može pretvoriti u stvarni, mjerljivi doprinos zajednici.