MLADE KREATIVNE SNAGE

Igra na sigurno guši inovativne ideje

27.10.2010 u 08:00

Bionic
Reading

Kakva je perspektiva domaćih kreativaca, zaostajemo li za svijetom ili pokušavamo uhvatiti korak i postoje li, unatoč općoj tendenciji da se izbjegne kopiranje, nekakvi trendovi unutar kreativne industrije, razgovarali smo s nekima od nagrađenih mladih hrvatskih dizajnera promoviranih na festivalu Sudnji dan

Predstavnici domaćih kreativnih snaga preuzeli su stvar u svoje ruke i ove godine održali prvi nezavisni festival kreativaca Sudnji dan, izazvavši interes kako struke, tako i medija.

Festival je, među ostalim, omogućio otkrivanje imena obično skrivenih iza agencija, koja su zaslužna za plakate zbog kojih zastajemo na cesti ili reklama koje su zbog sadržaja postale sasvim dobrodošao dio programa.

Od ukupno 24 laureata Sudnjeg dana, s nama su svoje iskustvo rada podijelili Vanja Blumenšajn, Marko Prpić, Goran Turković, Alen Grozaj i Ivan Oriš Vrkan.

Vanja Blumenšajn

Ne zaostajemo u idejama

Jedno od ove godine najspominjanijih imena svakako je ono Vanje Blumenšajna, kojemu je Sudnji dan presudio titulu kreativca godine.

Žiri od čak 200 članova, redom predstavnika struke, njegov je plakat, rađen za Žensku sobu pod nazivom 'Iznesi problem na svjetlo dana' na temu žena žrtava seksualnog nasilja, proglasio najboljim u kategoriji tiskanog oglasa i uporabi novog medija.

Alen Grozaj

Blumenšajn jeizrazio zadovoljstvo nagradom ponajviše zbog činjenice da je rad ocijenio brojan žiri, čime je, vjeruje, izbjegnuta svaka manipulacija, dodajući da okupljanje kreativaca smatra izrazito uspješnim.

I dok se oko ocjene stanja domaće kreativne industrije lome koplja te ga dio ljudi ocjenjuje tek prosječnim, a drugi izrazito uspješnim, za Blumenšajna nema dileme. 'Za svijetom zaostajemo tek po pitanju budžeta, ne u smislu kreativnosti. Nije rijetkost to da su projekti u koje je uloženo manje novca kreativniji od onih u koje su uložene ogromne svote, što je često slučaj i kod nas', kazao je.

Upornošću do uspjeha

Marko Prpić

Blumenšajn, koji djeluje u okviru reklamne agencije Imago, za sebe kaže da je optimist po pitanju perspektive za kreativce. 'Talentirani ljudi koji imaju entuzijazam će na kraju i steći zasluženi uspjeh', dodao je. Sličnog je stava i Alen Grozaj, copywriter reklamnog oglasa Croatia osiguranja '125 godina s Vama', po mnogima jednog od kvalitetnijih domaćih promidžbenih radova nastalog prema ideji Ive Babaje.

Grozaj smatra da je stanje kreativnog tržišta slabije nego prethodnih godina, a formulu za uspjeh također vidi u upornosti. 'Ekonomska kriza ubila je ideje, jer svi, posebno u oglašavanju, igraju na sigurno i vode se geslom - ajmo se svima svidjeti, što nužno guši kreativnost. Trenutno je situacija malo teža, ali kreativci trebaju biti uporni u želji da se probiju.'

Goran Turković i Marko Šesnić

Dopadljiv ukus klijenata

Iako već sam pojam kreativnost isključuje kopiranje i pojavljivanje trendova, nemoguće je ne primijetiti nekoliko formula koje se čine kao dobitna kombinacija oglasa, kao što su sve češće igre riječima. Grafički dizajner Marko Prpić, inače pobjednik u kategoriji logo, smatra da je ukus klijenata bitan razlog za povremena ponavljanja. 'Na natječajima na koje apliciramo često pobjeđuju najdopadljivija rješenja koja diktira ukus naručitelja.'

Unatoč tome, smatra da je teško govoriti o postojanju konkretnog trenda, ali zamjetni su utjecaji svjetskih tržišta. Na tragu te teme još je jedno pitanje koje se spominje kao česta muka branše – je li krađa ideja mit ili uobičajena pojava?

'Često se stvara panika oko krađa ideja, ali to je teško dokazati. Neke zamisli često negdje ostanu u glavi otprije, pa možemo pomisliti da su naše, a događa se i da ljudi razmišljaju u istom pravcu. Nikada nisam imao taj slučaj', kazao je Goran Turković, koji je zajedno s Markom Šesnićem nagrađen za plakat 'Kod Cuculića'. 'O izvornosti i uspjehu domaćih kreativnih ideja svjedoče brojna svjetska priznanja koja osvajaju hrvatski studiji', zaključio je.

Briga o budućnosti

Ivan Oriš Vrkan


Za budućnost dobrih ideja ne treba strahovati - nagovijestila je to festivalska kategorija mlada nada u kojoj je pobijedio student Studija dizajna Ivan Oriš Vrkan. 

Pobjedu je zaslužio serijom ekskluzivnih plakata za Gavellu. 'Priznanje mi mnogo znači jer sam student i osjećam se sigurnije u pogledu budućnosti. Kao i većini studenata, najveća briga mi je hoće li biti posla. '

Nagrađene radove pogledajte na internetskim stranicama festivala.