'Gnijezdo' - polagano i bolno raspadanje obitelji u jednom od najboljih filmova godine

• 27.11.2020 u 15:30

Novi film Sama Durkina, koji je prije desetak godina oduševio publiku i kritiku svojim prvijencem 'Martha Marcy May Marlene', mučna je i mračna drama o truležu u naizgled sretnom braku. Autor je ovim filmom definitivno održao razinu prvoga filma, a možda je čak i nadmašio.

Brakovi i obitelji ne raspadaju se preko noći, ali ponekad je dovoljan jedan događaj da bi sva trulež koju su supružnici do tada ignorirali odjednom isplivala na površinu. Barem je tako u novome filmu Sama Durkina, mladog kanadskog redatelja koji nas je prije desetak godina oduševio svojim prvim filmom, 'Martha Marcy May Marlene', a sada je snimio izvrstan, premda mučan i mračan film koji bi bez ikakve dvojbe trebao završiti na svim popisima najboljih filmova godine.

'Gnijezdo' govori o bračnom paru - Britancu Roryju (Jude Law) i Amerikanki Allison (Carrie Coon), koji na početku filma žive nedaleko od New Yorka. Sredina je osamdesetih, reaganovsko-thatcherijanska era u punom je zamahu i Rory je jedan od onih koji pokušavaju profitirati od nje, baveći se investicijama. Alison se pak bavi konjima i ima školu jahanja. S njima još žive Allisonina kći iz prvog braka, Samantha i zajednički sin Benjamin. Sve izgleda lijepo i skladno, ali onda Rory predloži preseljenje u Englesku jer ga tamo navodno čekaju bolje poslovne mogućnosti, a i Allison bi, prema njegovim riječima, tamo mogla prosperirati. Već u tom trenutku vidimo da u braku Allison i Roryja nije sve idealno jer Allison na prijedlog o preseljenju burno reagira i govori da se ne želi OPET seliti.

No obitelj se ipak seli u raskošnu kuću u Engleskoj, Rory odlazi na novi posao u Londonu, a Allison gradi novu štalu te iz Amerike doprema divnoga konja. Ubrzo se, međutim, pojavljuju problemi - radnici koji grade štalu ne dolaze na posao i Allison saznaje da već neko vrijeme nisu plaćeni, a zatim otkriva i da Rory na računu jedva da ima nešto novca. Malo po malo, otkriva se da je Rory uopće nije tako velik i vješt biznismen kao što tvrdi i da se cijeli njegov identitet temelji na hrpi napuhanih priča i laži, da je Allison to predosjećala i znala, ali godinama ignorirala, prepuštajući mu da se sam snalazi kako zna i umije te da im djeca jako dobro vide i osjećaju što se zbiva pa svaki na svoj način reagiraju na to.

Gnijezdo, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Jedna od najzanimljivijih stvari vezanih uz film 'Gnijezdo' jest ta da je na momente snimljen kao horor. Dojmu horora pridonosi već i sam naslov, koji sugerira nastambu i korijen nečega zlog i trulog, a mračna kuća prepuna sjena u koju se sele Rory i Allison samo još pojačava dojam da se iza onoga što gledamo na ekranu krije neka duboka, grozna tajna. Tome doista i jest tako, samo što nije riječ ni o kakvom natprirodnom ili neprirodnom čudovištu, nego o 'običnom', ljudskom užasu. Hororastom ugođaju pridonosi i jedna od središnjih metafora filma - sudbina nesretnog konja koji izranja iz groba u koji je pokopan, no i to je zapravo alegorija truleži u braku Roryja i Allison, truleži koja nezaustavljivo izbija na površinu.

Film je, osim toga, uvelike prepušten glumcima i njihovu umijeću, u čemu se posebno iskazala Carrie Coon, glumica koja je uspjela 'ukrasti' sve u čemu se pojavila još od serije 'Preostali'. Posebno nadarena za uloge žena koje duboko u sebi skrivaju eksploziju propasti i očaja, ovdje je to dopunila i ženom koja, doduše, jest inercijom dopustila da laži i muljaže njezina supruga definiraju cijeli njihov brak, ali je istodobno sve to i radosno prihvaćala dok je 'hodalo'. Jude Law, koji je tijekom posljednjih godina svoje karijere ostvario nekoliko ikonskih uloga, na čelu s onom mladog pape u istoimenoj seriji, ovdje još jednom pokazuje da je sposoban glumiti i kada mu uloga nije ukrašena folklorom ikone. Običan, kukakav čovjek, koji - kako saznajemo u jednoj sceni njegova susreta s majkom - u svoj obiteljski i poslovni život dovlači komplekse manje vrijednosti nastale u mladosti te zbog toga postaje ljigava, lažljiva šupčina - u njegovoj je izvedbi krajnje uvjerljiva i sigurno ćete se uhvatiti da listate po katalogu poznanika te birate one s kojima ga možete usporediti.

Ovaj film, kao i prvi Durkinov, film je sporijeg tempa i mnogo bogatiji unutarnjim nego vanjskim zbivanjima, ali je izuzetno zanimljiv, emotivan i slojevit, a s obzirom na to da govori o odnosima kakve svi tijekom života na neki način uspostavljamo ili izbjegavamo, preporučila bih ga svakome. Usudila bih se čak reći da je riječ o jednom od najboljih filmova ove godine.