TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ'

'Carica' Sisi osvaja Netflix

• 08.10.2022 u 19:39

Austro-Ugarska! Habsburzi! Bečki dvor! Sisi! Njemački!!! Nakon 'Krune' i oh-tako-dubokih previranja bezrazložno, ali historijski upečatljivo privilegiranih, na Netflix je stigla još jedna serija o privatnom životu na kraljevskom dvoru.

Ako ste od nove ekranizacije o životu austro-ugarske carice Elizabete zvane Sissi očekivali sladunjavo-nakićenu limunadu poput onih koje smo gledali kao djeca i u kojima je Sissi glumila Romy Schneider, Netflixova vam serija neće ispuniti očekivanja. Ako ste očekivali brutalno iskrenu historijsku dramu koja će kraljevske intrige i povijesnu zbilju prikazati kao 'Igru prijestolja' bez zmajeva, ni ta vam očekivanja neće biti ispunjena. No kao i u slučaju 'Krune', najvećeg Netflixova monarho-dramskog hita, 'Carica' je raskošni kostimirani spektakl o privatnim previranjim članova jedne od najpoznatijih kraljevskih/carskih obitelji iz relativno nedavne europske povijesti.

Ono u čemu se 'Carica' najviše podudara s megapopularnom 'Krunom', pogotovo s njezinom četvrtom sezonom jest život buntovne i po svemu drugačije djevojke koja praktički 'iz naroda' stiže u carsku palaču. Naravno da Elizabeta/Sisi, baš kao ni princeza Diana, niti je baš skroz stigla 'iz naroda', nego tek iz nešto niže rangirane plemićke obitelji i naravno da nije bila baš tako buntovna, nego je tek u okvirima svojeg povlaštenog carskog položaja tražila život kakav voli i na kakav je navikla, nerijetko u srazu sa strogim dvorskim protokolima. No bilo je to dovoljno da je puk obožava i tada i sada.

Kao što je John Steinbeck jednom rekao u vezi s propašću ideje socijalizma u Americi - da ona nije uspjela jer se radnička klasa u SAD ne vidi kao izrabljivani proletarijat, nego kao milijunaše u privremeno neugodnoj situaciji, tako je oduvijek bilo i s odnosom širokih narodnih masa i kraljevske loze. Samo im pokaži da si i ti čovjek i odmah će te smatrati 'svojim'. Kroz priču o Sissi, kao i kroz priču o Diani, obični golje iz naroda utvarali su si da je ona 'njihova'. Da se i njima, njihovim kćerima i sinovima može dogoditi uspon do dvora. I onda bi oni štošta promijenili, ali bajka sa zlatom, krinolinama, dvorcem i prinčevima bi ostala.

'Carica', kao ni 'Kruna' ne čini mnogo da bi razbila taj apsurdni mit, ali nije ni sasvim nesvjesna povijesnog trenutka u kojem se odvija - građanskih revolucija, sukoba s Osmanskim carstvom pa i sve manje popularnosti carske vladavine na golemom području koje je obuhvaćala. Bavi se - i to na inteligentan i emocionalno inteligentan nčin - i dekadencijom i neskladom na carskome dvoru, moći i utjecajem carice majke i njezine voljene glavne dvorske dame, zlim podvalama careva brata Maksimilijana, carevim 'opasnim vezama' prije i izvan braka.

'Carica', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

No ono što će gledatelje najviše zanimati - Sissin dolazak na položaj austro-ugarske carice, njezin brak s Franzom Josephom, za koji se, kao i za onaj engleske kraljice Viktorije i njezina supruga Alberta, govori da je nastao i opstao zbog velike ljubavi, a ne zbog bračnih 'kadrovskih križaljki' među europskim dvorovima. Možda je to doista i bilo tako, ali je zanimljivo kako su se te priče počele širiti Europom upravo u doba porasta popularnosti romantizma u umjetnosti i književnosti (Sissi pri susretu s jednom od svojih dvorskih dama i pita: 'Jeste li čitali Werthera?'), a romantična priča o mladoj djevojci koja pobjeđuje sve prepreke zbog ljubavi s kraljem, kraljevićem i carom ionako je dio bajkovite tradicije na kojoj su Europljani odrastali kroz nebrojene generacije.

'Carica' nije tako naivna kao te bajke - to bi u današnja vremena, pogotovo u vremena modernih televizijskih serija bilo krajnje neuvjerljivo i ne bi se popelo na sam vrh gledanosti nijednog streaming servisa, a kamoli moćnog Netflixa. Elizabeta u 'Carici' niti je savršeno lijepa niti tako čarobna kao ona koju je glumila Romy Schneider, u njezin su lik utkane mnoge moderne, čak feminističke teme i po uvjerljivosti je skoro pa na istoj razini kao i 'Kruna'. Sigurno vam neće biti ni glupa ni dosadna za gledanje. No ipak, riječ je o još jednoj rojalističkoj legendi i priči koja bi se, da se iz nje izuzmu sve krinoline, zlato i spletkaroške dvorske dame, zvala 'I bogat plaču'.

P.S. Serija je na njemačkom, ali bez brige. Netflix ima vrlo pristojne titlove i na engleskom i na hrvatskom, a možete uključiti i sinkronizaciju na engleski koja je izvedena praktički besprijekorno.