'ĆELAVA PJEVAČICA'

Apsurd današnjice u teatru apsurda

06.03.2013 u 09:52

Bionic
Reading

Pored bijenalnog međunarodnog festivala BIT-Blind in Theatre koji već godinama organizira, kazalište Novi život ima repertoar uredniji od mnogih 'većih' i 'važnijih' kuća, koji čine autorski projekti, novi dramski tekstovi domaćih autora te klasika. Ali ta klasika u njihovoj izvedbi nikad nije baš samo klasika, pa nakon Alfreda Jarryja i Franza Kafke, slijed naslova koji su htjeli biti drukčiji i prije više desetljeća ili stoljeća, nastavit će se 7. ožujka premijerom 'Ćelave pjevačice' Eugènea Ionescoa

'Ova repertoarna odluka je u skladu s našim principima', kaže Vojin Perić, voditelj Novog života i glavni glumac među jednakima, 'jer ako je 'Ćelava pjevačica' antikomad, mi smo antiteatar!' Kazalištu iz Draškovićeve predložila ga je njegova dugogodišnja dramaturška suradnica Ana Prolić, a oni su prijedlog prihvatili jer su u tome vidjeli priliku da, kako tvrdi Perić, 'stvore svoj apsurd'. S obzirom da je dramaturginja u međuvremenu i debitirala kao redateljica predstavom za djecu 'Ispeci pa reci' u istom kazalištu, nije trebalo puno misliti o angažiranju redatelja.

'Režija je došla nekakvim prirodnim slijedom stvari', odgovara Ana Prolić na to često pitanje i objašnjava zašto joj je teatar apsurda zanimljiv: 'Volim Ionescoa, osobito njegove manje poznate i 'nepolektirene' dramske tekstove. On mi je, poput ostalih autora teatra apsurda ili nadrealista, oduvijek bio razumljiv jer je blizak mom senzibilitetu, doživljaju i promišljanju stvari.'

Iako već odavno jest spremljen u svoju ladicu povijesti književnosti, za redateljicu 'apsurd i teatar apsurda nisu izgubili ni moć ni značenje', a svakim novim čitanjem ili postavljanjem na pozornicu 'samo dobivaju nova značenja i pomiču poziciju moći u odnosu na takozvanu zbilju'. A što je sama uspjela pronaći u ovoj inscenaciji?

'Moram priznati da su me, za vrijeme rada na predstavi, 'Ćelava pjevačica' i Ionesco stalno iznenađivali i očuđivali, otvarali brojna nova i moguća značenja, čitanja i smjerove interpretacije, do te mjere da je ponekad bilo teško izabrati i ograničiti se na jedno i stati na nekoj točki. Ukratko, pronašla sam sedam srebrnih pladnjeva koje su Smithovi dobili za svoje vjenčanje i koji im nikada ni za što ne služe nego stoje neraspakirani u kutijama ili kolaju naokolo i stalno, poput okvira za slike i ogledala, podsjećaju na kvalitetu odnosa.'

'Predstava je u nekim situacijama doslovni Ionesco, a u drugima doslovno ono što se danas događa oko nas', najavljuje Vojin Perić koji će kao Gospodin Smith više vremena provesti u gledalištu i oko njega nego na pozornici. Uz Suzanu Bliznac koja je novost u ansamblu, Novi život i ovu predstavu radi s poznatim izvođačima: Anitom Matković, Dajanom Biondić, Igorom Kučevićem, Ružicom Domić i Milenkom Zekom.

Autorski tim predstave čine scenograf Ljubomir Miščevićkostimografkinja Adrijana Lacko, autor projekcija Kornelije Hećimović, koreografkinja Tamara Savičević i skladatelj Damir Šimunović.

O radu s ansamblom koji već dobro poznaje novopečena redateljica ne misli da kazalište Novi život treba birati tekstove koji su možda na ovaj ili onaj način 'off': 'Kao i svaki drugi, i ansambl Novog života čine pojedinci različiti glumačkih habitusa kojima bolje 'leže' pojedini tipovi tekstova i pojedini tipovi teatra.

Osobno smatram da se kao ansambl razvijaju i da su spremni za nove izvedbene izazove i nova izvođačka iskustva, dakle i za tekstove, poetike i estetike koje još nisu iskusili. Ali i ne samo za drugačiji konačni rezultat, već i za nove i drugačije procese rada.' Repertoar, konačno, ne čini samo izbor tekstova nego sveukupnost poetike, smatra Ana Prolić: 'Mislim da nije stvar u samom tekstu, već u načinu njegove inscenacije, kao i u tome kako se članovi odnose prema samopromišljanju Novog života, prema tome što i kako taj teatar želi reći. Između ostaloga, i o samome sebi.'

Nakon premijere 'Ćelave pjevačice', a točno za 65 rođendan jednog od najstarijih kazališta takve vrste u svijetu, kazalište Novi život će 21. ožujka organizirati i 'Party u mraku', kojim će možda i samome sebi, ali prvenstveno svima koji u njega vjeruju, reći sve što želi.