izvještaj

24. Festival plesa u Svetvinčentu: Ukorak sa svijetom usprkos izazovima

22.07.2023 u 14:58

Bionic
Reading

Pitoreskni istarski gradić Svetvinčenat oživio je u petak plesnim koracima vrhunskih domaćih i svjetskih izvedbenih umjetnika čiji su nastupi na savičentskoj placi i u bajkovitom Kaštelu Grimani inaugurirali 24. izdanje Festivala plesa i neverbalnog kazališta koji ovogodišnjim programom, po riječima organizatora, ponovo potvrđuje svoj status jednog od središnjih mjesta na mapi suvremenih globalnih plesnih zbivanja

'Savičenta 24. put zaista potvrđuje koliko je značajna, samim time što je ovo mjesto postalo sinonim za ples ne samo unutar, nego i izvan granica Hrvatske', rekla je organizatorica festivala Petra Glad Mažar.

Tradicionalno koncem srpnja, festival pretvara Svetvinčenat u kazalište na otvorenom, gdje zaljubljenici u ples i plesna događanja mogu uživati u vrhunskim plesnim izvedbama pod zvjezdanim nebom središnje Istre.

Ove godine Mažar je publici obećala još jedan kvalitetan program recentnih radova uglednih koreografa ali i mladih perspektivnih autora, iz Hrvatske i još sedam zemalja: Italije, Francuske, Španjolske, Austrije, Slovenije, Srbije i Cipra.

Posebno se osvrnula na tri predstave odabrane u sklopu međunarodne plesne platforme Aerowaves, koje je festival član već devetu godinu za redom. Riječ je o predstavama ocijenjenima najuzbudljivijim radovima među više od 600 prijavljenih, a odabranih među 20 u užoj selekciji 44 partnera iz 33 zemlje Europe: 'Sous-sol' Cie Allongé, 'Leather Better' Andrée Givanovitcha te 'In Memory of…' Milene Ugren Koulas.

Mistična hip-hop rudarska ekspedicija u svemiru otvorila festival

Upravo je 'Sous-sol', 'rudarska ekspedicija u svemiru' francuske plesne kompanije Cie Allongé, u koreografiji Arnauda Depreza čiji se plesni jezik temelji na break-dance pokretima, u petak na dupkom punoj savičentskoj placi otvorila Festival.

Break-dance balet za petoro plesača, 'Sous-sol' stavlja esenciju break-dance pokreta u službu dramaturgije, a rezultat je fluidna čarolija tijela koja organski klize pozornicom, čarobno se transformirajući iz slow-motiona u iznenadne bljeskove kretnji, uvlačeći gledatelje poput magneta u svoju mističnu viziju začudnog futurističkog svijeta.

Nakon što je prije dvije godine festival zatvorila spektakularna plesna produkcija 'Gran Bolero' španjolskog koreografa Jesúsa Rubija Gamoa, publici Savičente ove su godine svoju izvedbenu reinterpretaciju hipnotične privlačnosti Ravelova 'Bolera' prvoga festivalskog dana na pozornici čarobnog Kaštela Grimani predstavili plesači Zagrebačkog plesnog ansambla i slovenskog En-Knapa. Dan obilježen poslijepodnevnim nevremenom koje je poharalo Istru završio je još jednim pljuskom, pa je magnetična izvedba dvanaestero plesača unatoč odolijevanju prepunog gledališta ipak morala biti prekinuta tri minute prije kraja na samom vrhuncu izvedbe, uz veličanstven doživljaj spoja golih tijela, egzaltiranosti Ravelove glazbe i guste kiše.

Otvorenje prvoga dana zaključeno je druženjem publike i umjetnika uz glazbu u Loži.

  • +18
24. Festival plesa u Svetvinčentu Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Andi Bančić

Za kraj festivala još jedan bolero, posve drugačiji

Program se u subotu, 22. srpnja, nastavlja radionicom 'Tijela u susretu' koju će u Mediteranskom plesnom centru voditi Jovana Zelenović, čija će predstava 'Igralište 22', nastala u suradnji s Margaretom Firinger, otvoriti subotnji večernji program na trgu. U Kaštelu će potom nastupiti Lali Ayguade Company s predstavom 'Runa', nakon čega u loži nastupa umjetnik Andréa Givanovitch sa svojim radom 'Leather Better'.

Treći dan festivala na trgu otvara predstava 'In Memory of…' srpske umjetnice s ciparskom adresom Milene Ugren Koulas. U kaštelu će nastupiti talijanska Compagnia Bellanda, s predstavom 'Symposion', nastalom u suradnji s regionalnom mrežom Pan-Adria koja okuplja partnere iz Italije, Francuske i Hrvatske.

Festival će zatvoriti još jedan bolero - 'House Bolero' Mateja Kejžara i Studija za suvremeni ples.

'Zanimljivo je da su jedina dva ansambla suvremenog plesa u Hrvatskoj u istoj kazališnoj sezoni izašla s radovima baziranim na istoj muzičkoj podlozi, ali su ga interpretirala na posve drugačiji način', ističe Glad Mažar.

Dok se 'Gran Bolero' bavi matematičkim strukturama i naglasak stavlja na repeticiju i ponavljanje sekvenci, 'House Bolero' govori plesnim jezikom koji se više oslanja na improvizacije a uključuje devet umjetnika, od najmlađih članova Studija za suvremeni ples do bivših članova koji su danas umirovljenici, stvarajući na sceni 'posebnu energiju'.

Ususret obljetničkom 25. izdanju: Hoće li četvrt stoljeća biti prekretnica?

Ove godine četvrtu godinu za redom, umjesto četiri, festival traje tri dana, što je, po riječima njegove osnivačice i umjetničke ravnateljice Snježane Abramović Milković, posljedica financijski napregnutih okolnosti. Unatoč tome, festival tvrdoglavo opstaje, a organizatori se nadaju da će se okolnosti promijeniti i da će već iduće godine, svojih prvih četvrt stoljeća proslaviti u proširenijem izdanju.

'Mislim da je ovo jedan od rijetkih nezavisnih izvedbenih festivala koji su opstali toliko godina', govori Abramović Milković. 'Najveći je izazov pomiriti ideju o tome što bi se trebalo prikazati s onime što nam mogućnosti dozvoljavaju. Sljedeće je godine 25. obljetnica postojanja festivala, i bilo bi šteta da nakon toliko godina ne nastavimo u nekom jačem produkcijskom obimu' dodaje.

Od svojih početaka, Festival njeguje širok spektar izvedbenih umjetnosti, gradeći svoj program kao reviju različitih umjetničkih ukusa. Uz suvremeni ples u klasičnom izdanju, festivalski program uvijek donosi i nova propitivanja, te predstave koje su na granici performansa.

Time je ne samo ucrtao Svetvinčenat u kulturnu mapu svijeta, već ga pretvorio i u jedino odredište u Hrvatskoj gdje se mogu pogledati neki od najuzbudljivijih radova koji se trenutno u plesnoj umjetnosti stvaraju u Europi.

U to su mnogi koji su na njemu radili i rade utkali ne samo golemu ljubav prema plesu, već i ogroman entuzijazam i energiju, te upornost potrebnu da se festival etablira i održi. Festival koji sve ove godine nepopustljivo nastavlja ići ukorak sa svijetom unatoč izazovima, upravo je zahvaljujući toj energiji postao sinonim za Savičentu, a Savičenta za festival.