BEZOPASNO ČUDOVIŠTE S KARIBA

Najveća bakterija na svijetu vidljiva je golim okom: Izgleda poput ljudske trepavice

17.08.2022 u 19:10

Većina bakterija prosječne je veličine između 0,2 i 2 mikrometra, no postoji i pravi div među tim mikroorganizmima: bakterija otkrivena na karipskom otočiću Guadeloupeu može narasti do duljine od gotovo dva centimetra i vidljiva je golim okom

Divovska bakterija nazvana Thiomargarita magnifica spada u red gamaproteobakterija koje oksidiraju sumpor, a pronađena je u močvarama crvenih mangrova u arhipelagu Guadeloupea na Malim Antilima. Ova je bakterija prosječne dužine oko jednog centimetra, a zabilježene su i jedinke tog jednostaničnog organizma koje dosežu gotovo dva centimetra.

To se možda i ne čini posebno velikim, ali stvari treba gledati u perspektivi. Thiomargarita magnifica izgleda poput ljudske trepavice, ali je zapravo riječ o samo jednoj jedinoj bakterijskoj stanici. U odnosu na svoju širu bakterijsku rodbinu, ona je nevjerojatno velika - pedeset je puta veća od druge najveće pronađene bakterije. Kad bi neki čovjek u odnosu na druge ljude bio visok poput nje, premašio bi dvostruku visinu Mount Everesta.

Prvotno ju je prije desetak godina pronašao biolog Olivier Gros sa Sveučilišta Francuskih Antila u Pointe-a-Pitreu, ali ju je proglasio gljivom pa njegovo otkriće nije izazvalo nikakvu širu pozornost. No njegovi postdiplomski studenti, mikrobiolozi Jean-Marie Volland i Silvina Gonzalez-Rizzo pobliže su proučili taj organizam i ustvrdili da je riječ o - bakteriji.

'Pronašli smo novu vrstu divovske bakterije koja formira niti dužine i do 20.000 mikrometara. To su daleko najveće danas poznate bakterije', rekao je Volland predstavljajući nedavno objavljenu studiju.

Karipski znanstvenici otkrili su neke od tajni tog jedinstvenog mikroorganizma koje bi mogle riješiti neke dugotrajne znanstvene sporove, poput pitanja koja je najveća moguća veličina nekog mikroorganizma. U većini bakterija, njihov DNK slobodno pluta po citoplazmi, što je ograničavajući faktor za rast. Thiomargarita magnifica jedina je dosad poznata bakterija koje je razvila nove stanične organele koje uspijevaju prevladati taj problem.

'Umjesto da njihova DNK slobodno pluta, ova divovska bakterija svoju DNK čuva unutar malih, membranom vezanih odjeljaka', rekao je Volland.

Dosad se smatralo da je pakiranje stanične DNK unutar membranski vezanih organela isključivo ograničeno na višestanične organizme, no novootkrivena bakterija pokazala je da je život uvijek spreman na nova evolucijska iznenađenja.

Ako se pitate predstavlja li ta bakterija ikakvu opasnost za ljude, odgovor je nedvosmislen - Thiomargarita magnifica je potpuno bezopasna!