TEHNOLOGIJA

Naizgled je samo kvadratna šara, ali QR kôd nam služi za sve - od plaćanja računa do učenja o znamenitostima

21.01.2023 u 19:11

Bionic
Reading

Kvadratni QR kodovi odavno su postali dio naše svakodnevice, zahvaljujući njima jednostavno je pristupiti brojnim informacijama, na putovanjima nam služe da naučimo nešto o atrakcijama koje posjećujemo, njima plaćamo robe i usluge, pa i dokazujemo cijepljenje protiv koronavirusa.

QR kodovi - što je akronim za quick response (brzi odgovor) - toliko su sveprisutni da jedva da prođe dan a da ih ne vidimo. Štoviše, stalno dobivaju i nove namjene: u Japanu su se odnedavno počeli postavljati i na nadgrobne ploče kako bi zainteresirani mogli saznati sve o preminulima. Malo nas, međutim, zna da su prije gotovo tri desetljeća nastali za jednu sasvim drugu namjenu.

Na ideju o dvodimenzionalnom barkodu došao je 1994. godine Japanac Masahiro Hara. Taj tada 37-godišnji inženjer radio je u Denso Waveu, tvrtki iz grada Kariye u prefekturi Aichi koja je proizvodila automobilske dijelove za Toyotu. Među glavnim logističkim problemima u tvrtki bili su razvrstavanje, slanje i praćenje tisuća različitih dijelova za različite tipove automobila. Tvrtka je pakete s autodijelovima označavala standardnim barkodovima, ali sustav je bio neučinkovit.

'Bilo je više od deset barkodova na svakoj kutiji', prisjetio se Hara kasnije. 'Zaposlenici bi se umorili od višekratnog skeniranja svake kutije, a to nas je navelo da osmislimo kod koji bi omogućio prijenos velike količine informacija u jednom skeniranju', rekao je Hara.

Inspiraciju za novu tehnologiju Hara je dobio dok je igrao stratešku igru go.

'Često sam igrao go u pauzi za ručak. Jednog dana, dok sam slagao crno-bijele figure na mrežu, shvatio sam da je to jednostavan način prenošenja informacija. Bio je to eureka trenutak'.

QR kod karakterizira dvodimenzionalni uzorak kvadratnih crnih i bijelih točaka. S tim uzorkom moguće je ugraditi 200 puta više informacija od standardnog jednodimenzionalnog barkoda s crtama različite debljine. QR kodovi mogu sadržavati osnovne informacije - poput poveznica na web stranice - ili goleme količine podataka koji se sastoje od preko 4200 alfanumeričkih znakova kodiranih u različitim uzorcima. Za pristup informacijama potrebno je samo skenirati QR kod. Masahiro Hara zaslužan je za otkriće QR koda, a njegova tvrtka Denso za njegovo brzo širenje diljem svijeta.

'Jedna je stvar doći na ideju, ali potreban vam je sustav koji će razviti njezinu upotrebu', rekao je Hara.

Naime, Denso nije imao resursa da sam razvije tehnologiju, pa je umjesto toga odlučio dopustiti slobodno korištenje patenta u nadi da će druge tvrtke početi preuzimati QR kodove. Ta je strategija upalila i uskoro su tvrtke diljem Japana počele koristiti novu tehnologiju. Konačni poticaj za globalno prihvaćanje QR koda bila je pojava pametnih telefona opremljenih kamerama. U sve digitaliziranijem svijetu, mogućnosti primjene QR kodova čine se neograničenima.