brak iz koristi

U problematičnim trenucima za svjetsku automobilsku industriju PSA i Fiat planiraju zajedničku budućnost tešku 40 milijardi eura

10.11.2019 u 20:45

Bionic
Reading

U trenutku u kojem globalna automobilska industrija traži rješenje za posustalu potražnju i bori se s rastom troškova radi strožih pravila o zaštiti okoliša, poznati francuski i talijanski proizvođači nadaju se da će se s tim problemima lakše nositi zajednički - stvaranjem 40 milijardi eura vrijedne jedinstvene grupe

Automobilsku industriju iznenadila je ovih dana vijest o namjeri spajanja dvaju velikih proizvođača vozila, francuskog konglomerata PSA i talijansko-američke kombinacije Fiat Chrysler Automobiles, čime bi trebala nastati grupacija vrijedna 40 milijardi eura. Prema zasad dostupnim informacijama, pregovori su otišli vrlo daleko i sklapanje sporazuma očekuje se i prije kraja ove, a organizacijska integracija dviju kompanija trebala bi završiti do kraja iduće godine.

Spajanjem će nastati četvrti po veličini svjetski proizvođač vozila, nakon Volkswagena, Toyote i alijanse Renault-Nissan. Pod zajedničkom kapom tako bi se uskoro mogli naći brojni poznati automobilski brendovi: Peugeot, Citroen, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Opel, Chrysler, Dodge, Ram, Jeep, Vauxhall i drugi. Ne dođe li do prekida sporazuma u posljednji trend, nova će korporacija sjedište imati u Nizozemskoj s operativnim centrima u Francuskoj, Italiji i Sjedinjenim Američkim Državama. Na čelu će joj biti jedanaestočlana uprava koju će voditi Carlos Tavares, sadašnji glavni izvršni direktor PSA-e, dok će titulu predsjednika dobiti John Elkann, a istu titulu sada ima u Fiat Chrysleru.

Elkann je član talijanske obiteljske dinastije Agnelli, koja bi ostala najveći pojedinačni dioničar nove kompanije s oko 14,5 posto dionica, dok se s druge strane nalazi obitelj Peugeot s nešto više od 12 posto u PSA-i. Sličan vlasnički udio, 12,2 posto, u francuskoj kompaniji drži i kineska korporacija Dongfeng Motors, a postoje nagađanja da bi se povezivanje moglo iskoristiti kao povod da se Dongfeng povuče iz zajedničke kompanije, što bi, zbog napetosti između Kine i SAD-a, istovremeno olakšalo dobivanje dozvole za spajanje s američkog tržišta.

Uz njih, vlasnički udio od 12 posto u PSA-i ima francuska država držeći i 15 posto dionica u konkurentskom Renaultu. Francuske vlasti se ljetos proglasilo jednim od glavnih krivaca za propast pregovora o spajanju PSA-e i Renaulta jer su savjetovali Renaultu da se radije usredotoči na svoj savez s Nissanom.

  • +22
Peugeot 508 BlueHDi 130 Allure Izvor: Ostale fotografije / Autor: Z.M.

Na talijansko-francusku automobilsku kombinaciju mnogi će možda pogledati sumnjičavo, no ne smiju se zanemariti faktori koji joj idu u prilog. Zajednički, PSA i Fiat Chrylser će u Europi sa svojih 22 posto imati veći udio na tržištu od Volkswagena s 20 posto. Ono što spajanju daje još veću šansu je Carlos Tavares. Rođeni Portugalac, Tavares je automobilski menadžer s vrlo impresivnim iskustvom za volanom.

Doslovno, Tavares je poznat po tome da kao reli vozač godišnje sudjeluje u dvadesetak raznih utrka i često ga se vikendom može pronaći na automobilskim pistama. Profesionalnim automobilizmom prestao se baviti devedesetih godina, kad mu se zahuktala poslovna karijera. Figurativno, Tavares je pak poznat po tome što je 2013. kao ambiciozni menadžer i glavni operativni direktor otišao iz Renaulta jer je shvatio da pokraj tada legendarnog Carlosa Ghosna (u međuvremenu završio u pritvoru) teško može sjesti u sjedalo glavnog izvršnog direktora.

Jasno je tada izjavio da smatra da ima podlogu biti čelnikom Forda ili General Motorsa, a tri mjeseca nakon odlaska iz Renaulta postao je glavni izvršni direktor PSA-e. Tavares je zaslužan i za preuzimanje Opela od GM-a i iako se radilo o kompaniji koja je desetljećima stvarala gubitke, Tavares ju je uspio u manje od 12 mjeseci, i dvije godine prije planiranog, preokrenuti u tvornicu koja ostvaruje profit. Dio komentatora hvali ga ističući da ima jedinstven osjećaj za vođenje automobilske kompanije jer je dobro upoznat s kompletnom vertikalom – od sitnih detalja oko ponašanja automobila u vožnji pa sve do korporativnih menadžerskih razina.

Tavares će se tako naći pred izazovom spajanja dviju velikih korporacija u trenutku u kojem se globalna automobilska industrija nalazi u problemima. Ford, Daimler i Volkswagen proteklih mjeseci snizili su svoje prognoze citirajući pad potražnje koji je bio veći od predviđanja. General Motors (GM) donedavno se borio s višetjednim štrajkom u svojim pogonima. Nissan i Ford, kao i neki dobavljači autodijelova, već su najavili desetke tisuća otkaza za idućih nekoliko godina.

U prvih devet mjeseci prodaja na europskim tržištima i u SAD-u snižena je za jedan do tri posto, no puno gore vijesti dolaze iz Kine, u kojoj je pad prodaje zabilježen u 15 od posljednjih 16 mjeseci. Za snažan pad na kineskom tržištu zaslužna su stroža pravila o ispušnim plinovima koja su u nekolicini kineskih gradova stupila na snagu prije nego što se to očekivalo, a utjecaja ima i usporavanje općenitog rasta kineske ekonomije, zbog čega mnogi potrošači odgađaju odluku o kupovini automobila. Jedina iznimka su skupi luksuzni automobili koji su i dalje traženi i očekuje se rast njihove prodaje za nekoliko postotaka ove godine.

Stroža pravila o ispušnim plinovima uskoro stupaju na snagu i na europskom tržištu, a sve to prisiljava proizvođače na izdašna ulaganja u novu tehnologiju. Fiat Chrysler stoga bi u spajanju mogao profitirati kroz pristup modernijim Peugeotovim automobilskim platformama, dok će Peugeotu u korist ići atraktivni američki dio poslovanja Fiat Chryslera, gdje je kompanija, zahvaljujući popularnosti brendova Ram i Jeep, u trećem kvartalu uspjela ostvariti rekordnu profitabilnost i rezultate bolje od očekivanja.

Izvor: Promo fotografije / Autor: Fiat Chrysler Automobiles

Na pad globalne potražnje za automobilima negativno utječe i napetost u ekonomskim odnosima između Kine i SAD-a, kao i neizvjesnost oko izlaska Velike Britanije iz EU-a. Uz sve to, tu su novi potrošački trendovi izazvani tehnološkim napretkom koji olakšava korištenje automobila i automobilskog prijevoza među više osoba, zbog čega također dolazi do manje prodaje.

Iako čelnici PSA-e i Fiat Chryslera zasad izjavljuju da nakon spajanja neće doći do otpuštanja radnika, postoje jasne sumnje u takva uvjeravanja. Zajednički kapaciteti nove automobilske grupe u Europi bit će značajni te dio analitičara stoga nagađa da bi moglo doći do zatvaranja tvornica s manjom proizvodnjom, poput Fiatova pogona u srpskom Kragujevcu. Posebno bi se na udaru mogla naći proizvodnja vrlo malih automobila, čija je tehnološka prilagodba na nove standarde relativno skupa, zbog čega im se izbija glavni adut u prodaji, niska cijena.

Čak je i Međunarodni monetarni fond nedavno izdvojio automobilsku industriju kao jednog od glavnih krivaca za usporavanje svjetskog gospodarstva. Prema njihovim procjenama, ta je industrija kriva za 20 posto lanjskog usporavanja globalne ekonomije. U takvim uvjetima francuskoj i talijanskoj kompaniji zajedničke konjske snage i sigurna ruka na upravljaču bit će nužni za uspješnu daljnju vožnju svjetskim tržištima.