intervju s miroslavom šimićem

U pandemiji im je eksplodirala potražnja za keksima i vaflima, prošlu godinu pamtit će kao rekordnu, a u osječkoj Karolini sada su zagrizli u investiciju od 5 milijuna eura

12.02.2021 u 21:03

Bionic
Reading

Korona ih nije zaustavila, pa su godinu, kažu, odlično zaključili. Potražnja za keksima i vaflima u vrijeme pandemije je porasla, pa u osječkoj Karolini, članici Kraš grupe, zadovoljno trljaju ruke. Kupci su s trgovačkih polica lani najviše posezali za Kraševim Napolitankama, a ništa manje nisu zaostajali Moto i Jadro keksi. Tako je osječka Karolina 2020. upisala kao rekordnu, godinu u kojoj su ostvarili najveću proizvodnju keksa i vafla u svojoj povijesti. Ukupno su na tržište izbacili 9500 tona 70-ak proizvoda. Popratili su to i najvećom investicijom do sada. Tako su prošle godine u proizvodnju Moto keksa, koji proslavlja 50. rođendan, uložili veći dio od pet milijuna eura ukupne investicije u proizvodne linije, transportere, automate za pakiranje i infrastrukturu

Posjetili smo Karolinu u Osijeku i razgovarali s Miroslavom Šimićem, čelnikom ove tvrtke od 2018. Ovaj rođeni Osječanin, pravnik po struci, kojega je život, kaže nam, odveo na drugu stranu, u poslovne vode, u Krašu je započeo karijeru zaposlenjem u prodaji. Od 2004. s kraćim prekidom radi u toj kompaniji. Prošao je cijeli krug, od menadžera za ključne kupce postao je regionalnim rukovoditeljem, a potom direktorom prodaje Kraša na nacionalnoj razini. Upravo u to vrijeme, 2011., Kraš je kupio Karolinu i preselio dvije proizvodne linije iz Zagreba u Osijek.

'Zamolio sam tada da se vratim na staro radno mjesto u Osijek', kaže za tportal Miroslav Šimić, direktor Karoline, s kojim smo razgovarali o planovima te novim investicijama u ovu tvornicu keksa i vafla.

Mnogi vas se sjećaju kao saborskog zastupnika. Nedostaje li vam politika?

Ne. Odlučio sam nastaviti svoj život u poslovnom svijetu iz kojega sam i potekao. Volim ovo okruženje. Drago mi je kada radiš nešto, a iza tebe se vide rezultati. Po tome te ljudi mogu procijeniti.

Na čelu ste Karoline, tvornice keksa i vafla. Imate li omiljeni proizvod?

S obzirom na to da sam rođen u Osijeku, navikao sam se na proizvode nekadašnje Slobode. Tako mi je iz djetinjstva ostao u sjećanju doručak s Jadro keksom i mlijekom.

Je li u pandemiji eksplodirala potražnja za keksima i vaflima?

Prošla godina pokazala je da su se potrošači okrenuli domaćim proizvodima. Najveću potražnju bilježimo za obiteljskim pakiranjima Kraševih Napolitanki. To je i logično. Zbog pandemije se rjeđe odlazilo u trgovinu, ali su se kupovala veća, obiteljska pakiranja.

U Karolini smo prošle godine razvili i lansirali novu liniju napolitanki s tamnim vaflom od kakaa, na što su kupci dobro reagirali. Početkom godine lansirali smo i nova pakiranja Moto keksa. On sada dolazi u praktičnim pakiranjima koja jamče dugotrajniju svježinu te još bolju kvalitetu proizvoda.

Kako se koronakriza odrazila na proizvodnju u Karolini?

Došla je pandemija u 2020., i bez obzira na to kakva je bila, u njoj smo oborili rekord i ostvarili najveću proizvodnju u povijesti Karoline, tvornice keksa i vafla.

Početkom 2020. suočili smo se s padom proizvodnje uzrokovanim svojevrsnim zastojem tržišta zbog koronavirusa, ali drugi dio godine donio je odlične rezultate.

Što se tiče organizacije poslovanja, uz određene izazove uspjeli smo kontinuirano održati stabilnost proizvodnih procesa zahvaljujući radnicima koji se od samih početaka pridržavaju ionako strogih pravila prehrambene industrije čiji je cilj maksimalno povećati zdravstvenu ispravnost proizvoda i zaštitu naših potrošača.

Koliko ste lani proizveli Moto keksa, Napolitanki...?

Ukupan rast proizvodnje iznosio je tri posto, a tu moramo uzeti u obzir i situaciju s pandemijom koja je dovela do pada potrošnje pojedinih kategorija i tipa proizvoda dok su druge rasle. Dodatno su naši potrošači prepoznali vrijednost kupnje domaćih proizvoda pa je tako najznačajniji rast imala proizvodnja Kraševih Napolitanki.

Ako gledamo nekakvu trenutnu proizvodnju, možemo reći da je ona stabilna pa tako proizvodimo oko 1000 tona Moto keksa, Jadra oko 2500 tona i Kraševih Napolitanki oko 4500 tona.

Pandemiju ste iskoristili za investicije. U Karolinu ulažete pet milijuna eura u liniju za proizvodnju Moto keksa, transportere, automate za pakiranje i pripremu infrastrukture.

Riječ je o jednoj od najvećih investicija u Karolini u posljednjih 20-ak godina, a omogućit će udvostručavanje kapaciteta, što naravno za sobom vuče povećanje prodaje, ali i lansiranje nekih novih proizvoda. Ova će najmodernija tehnologija pojačati kontrolu i kvalitetu Moto keksa, a koji ove godine slavi svojih 50 godina.

Hoćete li povećati broj zaposlenih?

Sama linija ne traži povećanje broja radnika. Riječ je o visokoj razini automatizacije, ali svakako posljedično investicije poput ove dovode do povećanja broja zaposlenih.

Broj zaposlenih na određeno vrijeme ovisan je o nizu čimbenika, o sezoni i stanju na tržištu, pandemiji i slično, pa ako se ostvare uvjeti za dobru turističku sezonu, rast će i potražnja proizvoda, tako i proizvodnja te zapošljavanje sezonskih radnika.

U 2020. godini povećane su bruto plaće radnika Karoline, dio ljudi zaposlenih na određeno postali su stalni radnici, a standardno se ispunjavaju sva prava radnika zajamčena zakonima i kolektivnim ugovorom. Radnici Karoline, kao i radnici Kraša, tako su u prošloj godini dobili božićnicu, regres i dar za dijete, a ostvaruju pravo i na druge pogodnosti, poput uvećanja plaće za rad nedjeljom i blagdanom te noćni i prekovremeni rad, isplate jubilarnih nagrada, terenskih dodataka, naknade za odvojeni život, kao i troškova prijevoza, isplate dnevnica, raznih potpora te otpremnina.

Osječanima je gotovo nepoznata činjenica da Kraš proizvodi u Osijeku.

Osjećamo se ravnopravnima i baš pravim kraševcima. Kraš je postao većinski vlasnik Karoline 2011. godine. Tada su iz Zagreba u Osijek preseljene dvije linije za proizvodnju Kraševih Napolitanki. U vrlo kratkom roku povećali smo i broj zaposlenih.

Karolina je danas neizostavna članica Kraš grupe. S Krašem iz Zagreba i Mirom iz Prijedora predstavljamo jednu od najvećih konditorskih kompanija na ovim područjima. To nam omogućava još bolji nastup na tržištu, kao i ulaganja u znanje i kvalitetu.

  • +5
Miroslav Šimić, direktor Karoline Izvor: Cropix / Autor: Vlado Kos / CROPIX

Što se sve iz asortimana Kraša proizvodi u Osijeku?

Osnovna je djelatnost Karoline proizvodnja keksa, vafla i slanica, a danas se u tvornici proizvodi 70-ak proizvoda na ukupno 12 proizvodnih linija. Proizvodni program obuhvaća nekoliko različitih grupa: kekse, vafle, ekstrudirane proizvode, odnosno slane snack – flips proizvode i slatke proizvode iz segmenta doručka, krekere i slana trajna peciva. Najpoznatiji brendovi koji se proizvode u Karolini su napolitanke Jadro, čajno pecivo Moto i Kraševe Napolitanke, a pored toga imamo uslužnu proizvodnju za naše partnere.

Izvozite li?

Najznačajnija izvozna tržišta su nam u okruženju, na području bivše Jugoslavije. No izvozimo u 20-ak zemalja na različitim kontinentima. U prošloj godini izvoz je imao 33 posto udjela u ukupnoj prodaji.

Što najviše?

U ovom trenutku najviše Jadro, ali odlične rezultate imaju i Kraševe Napolitanke, kao i keksi Moto. Kraš grupa snažno je okrenuta izvozu pa se tako gotovo svaka druga kuna prihoda od prodaje ostvaruje plasmanom proizvoda na strana tržišta, što nas čini jednim od najvećih domaćih izvoznika.

Koliki je kapacitet proizvodnje?

U Karolini, pored primarne proizvodnje keksa i vafla, proizvodimo neke druge proizvode. U tom smislu ukupan kapacitet proizvodnje je 15.000 tona, a kad je riječ o Moto keksu, ovom nam se investicijom kapaciteti udvostručuju pa ćemo tako u narednom razdoblju u godinu dana moći proizvesti 3000 tona sendvič keksa.

Kako ste zaključili prošlu godinu?

Prošlu godinu ne možemo promatrati bez svijesti o tome koliko je ona bila drugačija i izazovnija za cijeli svijet. Bez obzira na pandemiju, imamo dobre rezultate. Ostvarili smo količinski rast od tri posto, a 2020. bit će zabilježena kao godina s najvećom količinom proizvodnje keksa i vafla u povijesti tvornice.

Prije svega, želio bih pohvaliti sve kolege, zaposlenike Karoline koji su se vrlo brzo prilagodili novonastaloj situaciji na tržištu. U jednom trenutku prošle godine svima su nam se promijenili planovi, trebalo se brzo prilagoditi nečemu s čime se do tada nismo suočili. Nitko nije znao što nas sve čeka. Ipak, zajedno smo pokazali da možemo i zato smo uvijek isticali da je radnik najveća snaga ove kompanije.

Kakvi su vam planovi?

Karolina je dio Kraš grupe te smo, kao i matična kompanija, otprije malo više od godinu dana u većinskom vlasništvu Mesne industrije Braća Pivac. Novi je zamah Karolini donio i jasnu namjeru daljnjeg razvoja tvornice. Zahvaljujući tome, ova i iduća godina bit će u Karolini obilježene investicijama u proizvodnju. Pritom ćemo zadržati postojeće recepture koje ćemo upotpuniti korištenjem novih tehnologija, što osigurava još veću kvalitetu proizvoda. Osim investicija u proizvodnju, u pripremi su projekti vrijedni 15 milijuna kuna usmjereni na povećanje efikasnosti, energetske učinkovitosti pogona i korištenje obnovljivih izvora energije.