najslabija karika

Turistička sezona počela je sjajno, ali u jednom ipak zapinje: 'Nikako nam se ne bi smio dogoditi prošlogodišnji scenarij'

12.04.2022 u 23:33

Bionic
Reading

Kakva će biti turistička sezona, koliko će rat u Ukrajini utjecati na dolazak turista, hoće li cijene padati, imamo li dovoljno sezonskih radnika? O tome su u emisiji HRT-a Otvoreno, urednika i voditelja Damira Smrtića, govorili Tonči Glavina, državni tajnik u Ministarstvu turizma i sporta; Kristijan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice; Martina Nimac Kalcina, predsjednica Zajednice obiteljskog turizma HGK i Ivana Kolar, HUP - koordinacija za kontinentalni turizam

U predsezonu ulazimo s optimizmom, Glavina je rekao da to nije zato što smo samo posljednje dvije pandemijske godine odradili bolje od konkurenata, nego smo se dobro pripremili.

'Pripremi ove turističke godine smo pristupili na isti način kao i prethodne dvije pandemijske, krizne godine, a to je sustavan napor cijele Vlade i svih sastavnica', rekao je u Otvorenom.

Naveo je niz priprema koje su odrađivane, rekao je da smo i 2020. donijeli odluku da smo otvoreni za turizam, kada druge zemlje to nisu htjele. Te godine smo, ističe, bili jedina europska zemlja koja je primila goste iz SAD-a, što nam se vratilo godine nakon. Također smo, dodaje, lani bili prva zemlja koja je otvorila granice, pa prva zemlja koja je uvela europski digitalni certifikat.

'Tjedan dana prije Uskrsa smo poslali poruku vanjskim tržištima da ukidamo sve mjere, da mjere i dio građana prepuštamo građanima na njihovu vlastitu odgovornost i da ćemo ove godine, što se tiče prelaska granica i dolaska u Hrvatsku i dalje biti sigurna destinacija koja nudi jedinstven odmor', rekao je.

Objasnio je kako šaljemo poruku da onaj dio krize i pandemije, koji je vezan za sigurnost, da smo itekako dobro odradili jer smo općenito percipirani kao sigurna destinacija. U prilog nam ide, dodaje, što su posljednje dvije godine ljudi uglavnom bili zatvoreni, dolaze nam ljudi s tržišta gdje su mjere bile puno strože i sada imaju novac i željni su zabave, a mi nudimo održivu turističku destinaciju koja je posebna.

Otvoreno o turizmu Izvor: Screenshot / Autor: HRT

Nedostaje nam sezonskih radnika, Kolar kaže da je to danas izrazito veliki problem u turizmu jer bez radnika nema ničega.

'Turizam je spreman zaposliti 30.000 novih radnika - sezonskih, stalnih, stranih, domaćih, gotovo da nema nikakve razlike. Nikako nam se ne bi smio dogoditi prošlogodišnji scenarij kada veliki broj ugostiteljskih objekata nije bio otvoren jer nije imao tko raditi. Situacija je rješiva, radna snaga postoji na tržištu, no potrebno je ubrzati i ublažiti regulativu i sve procese oko zapošljavanja', dodaje.

Što se tiče stranih radnika, objašnjava da je najveći problem brzina rješavanja njihovih aplikacija, koja u nekim destinacijama može trajati do šest tjedana, što je predugo. Cijelu proceduru treba ubrzati, dodaje, jer zbog dužine trajanja postupka često gubimo radnike. Također treba studentima omogućiti, rekla je Kolar, rad na dulji period, jer sada smiju ostvariti prihode do 15.000 kn, nakon toga njihovi roditelji gube olakšicu na porez i postavlja se pitanje je li studentu isplativo raditi. Iznos treba podići, smatra, na 30.000 kn.

  • +4
Gradani i turisti uživaju u iznadprosjecnim temperaturama u Opatiji Izvor: Pixsell / Autor: Nel Pavletic/PIXSELL

Predlaže se i tzv. drugi dohodak, da se ljudima omogući da smiju obavljati i drugi posao i porezi na taj dio dohotka bi trebali biti povoljniji. Kolar kaže da se puno govori o rješavanju problema, no još uvijek nije ubrzana birokracija. Glavina je rekao da je od 1. travnja je počeo proces digitalne prijave radnika i sve će sada ići puno brže.

Staničić: Slovensko tržište je drugo po snazi i važnosti za hrvatski turizam

Staničić je u Ljubljani jer je večeras ondje proslava 20. godišnjice HTZ-a u Sloveniji.

'Slovensko tržište je drugo po snazi i važnosti za hrvatski turizam, odmah iza njemačkog. Slovenci su nam prijatelji, imamo puno dodirnih točaka. Uvjeren sam da će i ova turistička sezona donijeti puno Slovenaca na Jadran, ali i u druge regije. Istaknuli smo i kontinentalni turizam, rekao je. Hrvatsku je lani posjetilo gotovo 14 mil. turista, Staničić kaže da je ove godine cilj doći do 90% prometa iz 2019., koja je bila rekordna.

'Lani smo bili na 70 posto noćenja. Obzirom na sadašnju najavu, gotovo sve naše turističke regije, procjenjuju rast turističkog prometa i sada za Uskrs, ali i najave za glavnu turističku sezonu su jako dobre', dodao je. Objasnio je kako je nakon zastoja u bookingu koji je uslijedio kada je počeo rat u Ukrajini, situacija se počela oporavljati i optimistično gledaju na glavnu turističku sezonu.

Nimac Kalcina: Istra nikada nije bila upitna, čak niti u koroni

Nimac Kalcina je govorila o situaciji u privatnom smještaju, rekla je da se jedan dio iznajmljivača bazira samo na sezonu i samo tada iznajmljuje. Od onih koji iznajmljuju tijekom cijele godine, govori, dolaze izuzetno povoljne povratne informacije.

'Već sada u 4. mjesecu veliki broj iznajmljivača ima goste. Ne radi se samo o iznajmljivačima, nego o svim smještajima. Istra nikada nije bila upitna, čak niti u koroni. Oni su uvijek imali zaista dobru popunjenost, rekla je.

Upitna je, dodaje, srednja i južna Dalmacija, posebice gradovi koji su ovisili o avio-gostima. Objasnila je da u Splitu u prvih 10 dana 4. mjeseca ima gostiju kao u prva tri mjeseca prošle godine, U Dubrovniku imaju 50 posto više gostiju nego u 2021. u istom razdoblju.

'Booking za cijelu sezonu je svima odličan', rekla je. Početkom rata u Ukrajini je bio mali zastoj što se tiče bookinga, govori, no brzo se situacija popravila, rezervacije opet stižu i sezona bi mogla biti jako, jako dobra.

Utjecaj rata u Ukrajini na dolazak turista

Glavina je govorio o tome kako će rat u Ukrajini utjecati na dolazak turista, rekao je kako je geopolitička situacija izrazito zahtjevna. Naglasio je da je naš turizam, unatoč drugačijim očekivanjima, pokazao veliku otpornost, mnogo je razloga za to.

'Pokazali smo da unatoč krizama koje imamo, kao i ovoj koja je prisutna u Europi, da mi i dalje očekujemo dobre rezultate. Glavni razlog je to što turizam kao pojavnost, kao gospodarska aktivnost više nije samo želja, turizam je potreba, način života, kako živimo', rekao je. Objasnio je kako je mnogi imaju potrebu otputovati negdje, priuštiti si jedan vid odmora koji im je potreban.

Cijelu emisiju možete pogledati ovdje.