NOVI TREND

'Tihi otkazi' sve su rjeđi, a umjesto njih stiže 'tiho zapošljavanje'. O čemu je riječ?

05.01.2023 u 22:03

Bionic
Reading

Nova godina je tu, a s njom i novi fenomen na radnom mjestu za koji se šefovi i zaposlenici trebaju pripremiti: tiho zapošljavanje

Tiho zapošljavanje je kada organizacija stječe nove vještine bez stvarnog zapošljavanja novih zaposlenika s punim radnim vremenom, kaže za CNBC Emily Rose McRae, koja je vodila Gartnerov istraživački tim za budućnost rada od njegova osnutka 2019., s fokusom na prakse ljudskih resursa.

Ponekad taj model znači angažiranje 'kratkoročnih radnika'. U drugim slučajevima to znači poticanje sadašnjih zaposlenika da privremeno pređu na nove uloge unutar organizacije, kaže McRae. 'Stvarnost za sljedeću godinu je – bez obzira na to idemo li u recesiju ili ne – da su svi pomalo nervozni', kaže ona. 'U mnogim slučajevima organizacije ne zamrzavaju zapošljavanje ili nužno otpuštaju, ali možda malo uspore sa zapošljavanjem', dodaje.

No svaki poslodavac još uvijek ima financijske ciljeve koje mora ispuniti, a koje su često ambiciozne. 'Manjak talenata o kojem smo govorili tijekom 2022. nije nestao', kaže McRae. 'Dakle, nalazite se u situaciji u kojoj je teže doći do broja ljudi i imate očajničku potrebu za talentom', dodaje.

Zašto je 'tiho zapošljavanje' na pomolu? Zapošljavanje obično spada u jednu od tri kategorije: popunjavanje starih uloga, stvaranje novih za pomoć rastu tvrtke ili rješavanje akutne, trenutne potrebe. Tiho zapošljavanje odnosi se na tu treću kategoriju, čak i ako tehnički ne uključuje nikakvo novo zapošljavanje. Ideja je dati prioritet najvažnijim poslovnim funkcijama u određenom trenutku, što bi moglo značiti privremeno 'miješanje uloga' trenutnih zaposlenika.

McRae to naziva 'internim tihim zapošljavanjem'. No postoji i problem: ako ste privremeno premješteni u drugi dio svoje tvrtke, mogli biste to možda protumačiti kao da vam je rečeno da vaš redovni posao nije osobito važan. Uostalom, nikog ne zapošljavaju da popune vaše staro mjesto.

Šefovi mogu pomoći u rješavanju toga tako što će jasno artikulirati zašto je određeni projekt ili poslovni odjel ključan za uspjeh tvrtke. To će pomoći zaposleniku da se osjeća cijenjenim i manje je vjerojatno da će premještanje u drugi odjel shvatiti kao znak da moraju početi tražiti posao negdje drugdje, ustvrdila je McRae za CNBC.

  • +4
Mladi, posao Izvor: Profimedia / Autor: Andriy Popov / Panthermedia / Profimedia

Alternativno, tvrtke s nekoliko mobilnih zaposlenika mogu angažirati kratkoročne ugovaratelje koji će im pomoći da stvari opstanu tijekom cijele godine. McRae to naziva 'vanjskim tihim zapošljavanjem'. 'Moramo rasporediti naše zaposlenike prema prioritetima koji su najvažniji', kaže.

Kako iskoristiti prednost tihog zapošljavanja? Nitko ne želi biti 'bačen' u potpuno novu ulogu ako već voli svoj posao. Nitko također ne želi raditi za tvrtku koja se raspada, a McRae kaže da bi mnoge tvrtke mogle propasti bez tihog zapošljavanja ove godine. Imajući to na umu, učinkovit tihi proces zapošljavanja ovisi o tome kako je postavljen zaposlenicima. 'Ako tražite od gomile ljudi da naprave ovaj potez, trebali biste biti u stanju artikulirati: Što to znači za njih?' kaže McRae.

Ako vam šef predloži novi niz zadataka, imat će više sreće motivirajući vas ako će moći izraziti koliko će vam to pomoći da napredujete u karijeri, bilo da ste više zainteresirani za penjanje na korporativnoj ljestvici ili za poboljšanje svog rada. 'Ako samo kažete: 'OK, ovdje su nam potrebni ljudi.' Sjajno, ali to nije dovoljan razlog da ljudi požele otići u nove odjele', kaže McRae za CNBC.

Osim toga, ako vaša tvrtka objavi da su joj potrebni zaposlenici za promjenu uloga, a vi ste zainteresirani, možete to iskoristiti kao priliku za raspravu o svojim dugoročnim ciljevima. 'Možda se čak i sami izborite za promaknuće', dodaje McRae. 'Ovo je stvarno dobra prilika za zaposlenike da sjednu i kažu svojim menadžerima, ljudima iz odjela ljudskih resursa i tvrtki u cjelini: Da, voljan sam to učiniti. Razgovarajmo o tome što ovo znači za moju karijeru', zaključuje.